Gemeente Groningen

bestuur en organisatie
Nieuws
plannen en projecten
vacatures
kiosk
welkom
welcome
willkommen
topmenu_verloop knop_zoek knop_sitemap knop_links knop_email knop_help knop_copyright

4
MEI
15.07

Persbericht

Vervolgcampagne 'IT swings in Groningen' van start 04-05-2001
Zaterdag 5 mei gaat de vervolgcampagne IT swings in Groningen officieel van start, met de plaatsing van de eerste prikkelende advertentie in de Volkskrant. De nieuwe campagnesite www.itgroningen.nl is inmiddels in de lucht.
Deze site is in goede samenwerking gerealiseerd door twee bekende Groningse internetbedrijven, die normaal elkaars concurrenten zijn: The Missing Link Company en . De campagne heeft als doelstelling Groningen als IT-stad te profileren. Om zodoende ervaren IT-ers te bewegen naar Groningen te komen om te wonen en werken.
De campagne is een initiatief van het Groningse ICT-platform en wordt gefinancierd door gemeente, ICT-bedrijfsleven en
-onderwijsinstellingen in de stad.

Twee sporen
De campagne bestaat uit twee sporen. Heel belangrijk is het maken van rumoer. Met prikkelende advertenties, posters, een half miljoen bierviltjes met logo en internetadres en een aantal andere spraakmakende activiteiten zal aandacht worden getrokken voor de ICT-sector in Groningen. Het andere deel van de campagne heeft als doel het bewijs te leveren dat Groningen inderdaad een snelgroeiende en dynamische IT-stad is, met een ideale mix aan IT-activiteiten en bedrijven, van klein tot groot. Hiervoor worden onder meer ingezet de internetsite en testimonial-advertenties waarin medewerkers van de participanten aan het woord komen.
Op de internetsite staat dagelijks Gronings it-nieuws en is veel informatie te vinden over de ICT-sector in Groningen.

Spraakmakende site
en TMLC realiseerden in nauwe samenwerking het concept, de designs en de sitebouw van www.itgroningen.nl. Uniek aan de site zijn de drie themas met een eigen design waaruit de bezoeker kan kiezen. Maak me gek is dynamisch en interactief, door telkens verder te klikken wordt de bezoeker de site binnengelokt. Het speelse thema is een parodie op een pornosite. De achterliggende gedachte hierbij is dat sex s avonds en s nachts veruit het meeste internetverkeer genereert. In Kieskeurig, het onderdeel dat in de zomer online gaat, wordt de quality of life van wonen, leven, reistijden etc. in Groningen in nuchtere, ludieke cijfers telkens positief vergeleken met Amsterdam en zijn randstedelijke omgeving. In Communicator herkent de bezoeker het bekende beeld van een persoonlijke digitale assistent , deze site biedt heldere, snel toegankelijke informatie over IT Groningen. Beide internetbedrijven zijn tevens participanten in de campagne IT swings.
TMLC combineert de creativiteit van een webdesignbureau met de technische knowhow van een IT-bedrijf, bij het realiseren van websites, intranet en extranet applicaties. Het team van 75 enthousiaste professionals is verdeeld over kantoren in Groningen en Amsterdam. is een internet- en intranetbouwer van het eerste uur. Sinds 1995 bouwt dit bedrijf met eveneens vestigingen in Groningen en Amsterdam- websites, content managementsystemen en e-business applicaties voor middelgrote tot grote ondernemingen.

ITs ook schitterend
De advertentiecampagne heeft als pay-off Kies voor jezelf, kies voor Groningen en richt zich met name op hoger opgeleiden tussen de 30 en 40 jaar, die al een tijd werkzaam zijn in de ict-sector, maar beseffen dat quality of life erg belangrijk is. Deze pay-off is ook het thema voor een speciaal nummer dat de befaamde Groningse band IsOokSchitterend, - voor de gelegenheid omgedoopt tot ITsOokSchitterend - voor de campagne heeft geschreven. Het nummer zal naar verwachting begin juni worden gereleased. ITsOokSchitterend zal in het kader van de campagne naar alle waarschijnlijkheid optreden tijdens het festival Swingin Groningen dat van 28-30 juni a.s. plaats vindt.

Spin-offs
Uit de vorige campagne is gebleken dat de spin-offs erg belangrijk zijn. Beoogde neveneffecten zijn: de Groninger IT-wereld in de volle breedte onder de aandacht brengen, laten zien dat het bruist en dat er veel interessants gebeurt, het behouden van jong talent/studenten in de stad en het aantrekken van IT-bedrijven van elders. Een imago-campagne als deze is belangrijk, omdat keer op keer blijkt dat de doelgroep -zeker in de Randstad- een onvoldoende volledig beeld heeft van wat Groningen als IT-stad te bieden heeft. Naast veel grote en gerenommeerde IT-bedrijven, een grootstedelijk cultureel leven, nog volop betaalbare woonruimte en een uitstekende kennis- en opleidingsinfrastructuur, zijn er ook veel kleine en creatieve internetbedrijfjes en is er een goed ontwikkeld sociaal ict-netwerk (met onder meer het ICT Platform en goed bezochte Groningse first tuesdays).

De participanten van de campagne 2001 zijn: Brunel ICT, CMG Noord-Nederland, Compuware, gemeente Groningen, G&D, KPN Datacenter, KPN Software House/Werkplekdiensten, Noorderpoortcollege, Ordina, PinkRoccade, RDW, en TMLC.