Datum: 20010505 locatie: inp/2001/05/05/l002.htm titel: Expositie 'Uiver' in Lelystad opent nog even zonder Uiver Subject was: Persbericht Uiverdome Lelystad Afzender is: "Nat. Luchtvaartmuseum Aviodome" , "Nat. Luchtvaartmuseum Aviodome"


Persbericht

Expositie rond 'Uiver' in Lelystad opent nog even zonder 'Uiver': Opening Uiverdome op zaterdag 5 mei

Op zaterdag 5 mei zal de Uiverdome, de tentoonstelling op de luchthaven Lelystad rond het vliegtuig uit 1934, de DC-2 'Uiver', zijn deuren voor het seizoen 2001 openen. De eerste weken zal hier echter alleen de tentoonstelling te zien zijn: de 'Uiver' zelf zal niet eerder dan begin juni landen op haar nieuwe thuisbasis Lelystad.

Het onderhoud aan het historische passagiersvliegtuig, dat plaatsvindt op de luchthaven Schiphol, zal enkele weken meer in beslag nemen dan oorspronkelijk was gepland. Als gevolg daarvan kan de 'Uiver' pas begin juni van Schiphol naar Lelystad worden overgevlogen. Tot de aankomst van de 'Uiver' zal de Uiverdome aan de Arendweg op de luchthaven Lelystad gratis voor bezoekers toegankelijk zijn. De tentoonstelling bestaat onder meer uit een bijna 100 meter lang getekend en geschilderd 'stripverhaal' dat de geschiedenis van 'Uiver' en zijn heroïsche rol in de Londen-Melbourne Race van 1934 vertelt.

Hoogtijdagen van de Nederlandse luchtvaart
De Uiver werd beroemd in de hoogtijdagen van de vooroorlogse KLM en de Nederlandse luchtvaart. Tien maanden vóór de triomfvlucht van de 'Uiver' had de Fokker F.18 'Pelikaan' een snelle kerstpostvlucht naar Nederlands Oost-Indië gemaakt. Twee maanden na de Uiver-vlucht zou een andere Fokker F.18 van de KLM, de 'Snip', als eerste Nederlands vliegtuig over de Atlantische Oceaan naar Nederlands West-Indië (Suriname en de Nederlandse Antillen) vliegen. En tussen die beroemde vluchten in, nam de gloednieuwe Douglas DC-2 van de KLM, de 'Uiver', deel aan de Londen-Melbourne Race: een vliegwedstrijd rond de halve aardbol.

Londen-Melbourne Race
Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de stad Melbourne werd in 1934 een luchtrace uitgeschreven van Londen naar Melbourne. Op 20 oktober stonden 20 vliegtuigen klaar voor de start op het Britse vliegveld Mildenhall, waaronder de splinternieuwe Douglas DC-2 'Uiver' van de KLM, die de registratie PH-AJU droeg. De bemanning, bestaande uit Parmentier, Moll, Prins en Van Brugge, zou gedurende de race wereldberoemd worden. Verder waren er drie passagiers en duizenden poststukken aan boord. De indrukwekkende, altijd correct in KLM-uniform gestoken bemanning speelde op de voor hen zo bekende route naar Nederlands Oost-Indië, een thuiswedstrijd en liet internationaal diepe indruk achter.

Albury
Op 22 oktober landde de tweemotorige 'Uiver' in een nieuwe recordtijd van 52 uur in Batavia. Daarna werd koers gezet naar Melbourne, maar in de nacht van 22 op 23 oktober moest in hevig noodweer een noodlanding worden gemaakt op de paardenrenbaan van het Australische stadje Albury. Dit werd mogelijk gemaakt doordat de burgemeester van het stadje de beslissing nam om met de straatverlichting van de stad de naam A-L-B-U-R-Y in morse te seinen, toen hij dacht dat de 'Uiver' verdwaald was. Daarna werden alle autobezitters uit de stad per radio opgeroepen om de plaatselijke paardenrenbaan met hun koplampen te komen verlichten.

Finish
Nadat de 'Uiver' de volgende ochtend door honderden bewoners van Albury uit de modder was getrokken, ging de vlucht verder en na in totaal 90 uur en 20 minuten werd bij Melbourne geland. De 'Uiver' kwam als tweede in Melbourne aan, na de 'Comet' van de Britten Scott en Campbell-Black, die speciaal voor de race was gebouwd. In de handicaprace werd de 'Uiver' echter eerste en dat was na de 'verlengde lijnvlucht' wereldnieuws....!

Hollands enthousiasme
Nederland stond na de prestatie van de 'Uiver' in de Londen-Melbourne Race op zijn kop. Midden in de diepe economische crisis van de dertiger jaren, waarvan iedereen te lijden had, was er eindelijk iets waar heel Nederland feest om kon vieren: Nederland had zich de beste ter wereld getoond!

Fondsenwerving
Omdat de 'Uiver' uit 1934 al tijdens zijn tweede vlucht naar Nederlands Indië in de Syrische woestijn verbrandde moest worden gezocht naar een ander toestel. Er bleek nog maar één DC-2 in de wereld vliegwaardig te zijn, en dat was het toestel dat ook in 1983-'84 al in ons land is geweest voor de 50-jarige jubileumviering van de prestatie van de 'Uiver' in de Londen-Melbourne Race. Overleg met de Amerikaanse eigenaar over een mogelijke bruikleen, leverde een verrassing op: Colgate Darden wilde het zusterschip van de originele 'Uiver' wel verkopen. En, in verband met de geschiedenis van het vliegtuig, het liefst aan een Nederlandse organisatie! Een nationale fondsenwervingsactie in 1999 "Uiver back home" leverde binnen tien weken de benodigde anderhalf miljoen gulden voor de aankoop op. Het geld werd bijeengebracht door bijna 16.000 particulieren, honderden bedrijven, diverse fondsen en de Nederlandse overheid.

De Uiverdome op de Luchthaven Lelystad opent dus enkele dagen later dan in sommige publicaties is vermeld. De Uiver-expositie in de Uiverdome is van woensdag t/m zondag, in schoolvakanties zelfs elke dag, geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Belangstellenden kunnen voor meer informatie bellen: 020 406 8000, of kunnen kijken op www.aviodome.nl.

Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome-Schiphol, Yvonne Russ/Peter F. A. van de Noort, april 2001