Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Toespraak staatssecretaris Gijs de Vries bij de start van de Bestuurlijke Informatieronde C2000

Een toespraak bij het onderwerp Project C2000
7 mei 2001

Dames en heren,

Ook ik heet u graag u van harte welkom bij de eerste bijeenkomst van de Bestuurlijke Informatieronde C2000. Op een gepaste locatie, mag ik wel zeggen, want we bevinden ons hier in het hol van de leeuw. De informatie en Communicatie Technologie Organisatie (ITO) zal voor u een belangrijke, en naar ik verwacht ook een zeer ondersteunende, partner zijn bij de totstandkoming en onderhoud van het nieuwe digitale netwerk voor mobiele communicatie. Een digitaal netwerk, landelijk dekkend, dat is toegesneden op de sector openbare orde en veiligheid. Met C2000 gaan we een systeem invoeren dat optimale mogelijkheden biedt voor de hulpdiensten in de OOV-sector om met elkaar te communiceren. Met het zoeken naar het beste systeem om communicatie binnen en tussen de verschillende diensten te optimaliseren, zijn we niet over één nacht ijs gegaan. De verschillende mogelijkheden moesten immers goed worden onderzocht om tot een weloverwogen keuze te komen. Die keuze is inmiddels een belangrijke stap dichterbij gekomen. We zetten in op het C2000 systeem. Ik heb het proces van invoering in februari dit jaar in een stroomversnelling gebracht. De ministerraad stemde toen in met mijn voorstel om de landelijke implementatie nu al verder voor te bereiden, en niet te wachten tot 1 augustus. Daarmee is een gecalculeerd risico genomen. Het kabinet heeft voldoende vertrouwen in het C2000 systeem dat de voorbereidingen voor de landelijke implementatie nu door kunnen gaan alhoewel de definitieve testresultaten nog niet voorhanden zijn.
Uit onderzoek in buiten- en binnenland (onder andere door TNO) is gebleken dat er op dit moment geen beter systeem op de markt is. Daarom ook heeft het kabinet voor C2000 299 miljoen gulden extra beschikbaar gesteld.
De zorg voor veiligheid vraagt niet alleen het gebruik van de best beschikbare middelen, zoals het C2000 systeem. De zorg voor veiligheid vraagt ook om de best mogelijke organisatie van partners in de veiligheid, van bestuur en diensten. Voor het vertrouwen dat mensen moeten kunnen hebben in de overheid is doorslaggevend dat de lessen zoals die zijn getrokken door het Kabinet de commissie-Oosting na de ramp in Enschede in de praktijk worden gebracht. Het is voor mij de komende periode een belangrijke taak om de organisatie van de rampenbestrijding verder te verbeteren.
Daarbij gelden voor mij twee speerpunten. In de eerste plaats het intensiveren van het preventiebeleid op het terrein van de rampenbestrijding. Meer accent op preventie binnen de brandweer en meer accent op multidisciplinair werken. Ontkokering dus ook in deze sector. In de tweede plaats geldt als speerpunt het verbeteren van de mechanismen van verantwoording en toezicht. Gemeenten zijn de spil in de organisatie van de brandweer en rampenbestrijding in ons land. Veelal wordt die taak uitgeoefend in regionale samenwerking met andere gemeenten. De organisatie kent in veel gevallen een monodisciplinair karakter, met andere woorden: er komt onvoldoende synergie tot stand tussen brandweer, geneeskundige hulpverlening en politie.
Ik hecht aan een multidisciplinaire samenwerking. Daarin schuilt namelijk de meerwaarde van de rampenbestrijding. Waar die hier en daar nog vrijblijvend is, moet een strakkere organisatie tot stand worden gebracht.
Tot op heden kunnen Rijk of provincie in uitzonderlijke situaties aanwijzingen geven tijdens een ramp, maar niet in de preventie- en voorbereidingsfase. Daarom heeft het kabinet besloten de provincies een zwaardere rol toe te kennen in het toezichtarrangement. De rol van de provincie binnen de voorbereiding op de rampenbestrijding zal worden aangescherpt. De Commissaris van de Koningin zal worden belast met de toetsing van de regionale beheersplannen voor rampenbestrijding. Als de verantwoordelijke besturen van de betrokken
hulpverleningsorganisaties niet tot een overeenstemming kunnen komen, zal de Commissaris van de Koningin het beheersplan kunnen vaststellen.
Ik vind het daarbij van groot belang dat er bestuurlijke rapportages aan het beheersplan worden gekoppeld. Dat geeft gemeenteraden en provinciale staten een additioneel instrument in handen om de verantwoordelijke besturen te kunnen aanspreken op het gevoerde beleid.
Mede op mijn verzoek werken de provincies momenteel aan een eenduidig toetsingskader ter beoordeling van de regionale beheersplannen en de bestuurlijke rapportages van de regionale brandweer. Na alle publiciteit over Enschede en Voldendam hoop ik dat bij de komende gemeenteraadsverkiezingen de deelnemende politieke partijen in hun verkiezingsprogrammas en in hun campagnes zullen aangeven welke prioriteit zij bereid zijn toe te kennen aan rampenbestrijding en preventie.
De mede-overheden kunnen daarbij rekenen op steun van het Rijk. Zo heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de landelijke leidraad Maatramp uitgebracht, die dit jaar nog wordt gevolgd door een leidraad operationele prestaties en een leidraad gevaarlijke stoffen. Verder wordt er door mijn ministerie en door het ministerie van Verkeer en Waterstaat gewerkt aan criteria voor ondergrondse parkeergarages en is er een wet in de maak over de veiligheid van tunnels, om enkele voorbeelden te noemen.
Daarbij is gebleken dat territoriale congruentie, dat wil zeggen het afstemmen van de grenzen van regios van brandweer, geneeskundige hulpverlening en politie, essentieel is om multidisciplinaire samenwerking te bevorderen.
Er zijn momenteel zon 60 meldkamers in Nederland. Als op grond van de plannen die er zijn voor verdergaande samenwerking en colokatie heb ik eerder besloten om maximaal 40 meldkamers uit te rusten met een radiobediensysteem. Voor het C2000 project vind ik het niet verstandig om eerst 40 dure meldkamers uit te rusten met de zeer kostbare radiobediensystemen om vrijwel direct daarna een aantal te moeten afschrijven. In het kabinetstandpunt dat is ingenomen naar aanleiding van de vuurwerkramp wordt gesproken over het streven naar 25 meldkamers. Vandaar een eerste zeer beredeneerde opzet om te komen tot 25 meldkamers.
Inmiddels heeft u in mijn schrijven van 11 april een lijst aangetroffen met daarop aangegeven welke meldkamers ik voor ogen heb. Voor Utrecht geldt uiteraard de Gemeenschappelijke Meldkamer Utrecht waar begin 2003 het radiobediensysteem wordt geïnstalleerd met 19 radiobedienplekken.
Colokatie is een eerste randvoorwaarde om te komen tot een beter functionerende meldkamer. Dat is belangrijk want de meldkamer is nu een te zwakke schakel in de hulpverleningsketen. Er kan in geval van opschaling eenvoudiger worden gecommuniceerd tussen de hulpverleningsdiensten, en er kan effectiever en efficiënter gebruik worden gemaakt van nieuwe ICT projecten zoals bijvoorbeeld C2000. Dat is bijvoorbeeld in de ondersteuning goedkoper en de beschikbare capaciteit kan effectiever worden ingezet. Ik hoef dat hier eigenlijk niet te vertellen want met de Gemeenschappelijke Meldkamer Utrecht heeft u deze voordelen al in een eerder stadium onderkend.
Ik hoop op een proces dat vanuit de regios op gang komt om het samenvoegen van de meldkamers te stimuleren. In laatste instantie sluit ik wetgeving niet uit.
Om tot samenvoeging van meldkamers te komen geef ik er echter de voorkeur aan overleg en voorlichting. Bijvoorbeeld door middel van de Bestuurlijke Informatieronde C2000. Tijdens het implementatieproces zullen er ongetwijfeld vragen rijzen. Welke vragen of problemen er aan de oppervlakte komen, kan per regio verschillen. Communicatie tussen de verschillende partners kan bij een dergelijk omvangrijk project dan ook geen éénrichtingsverkeer zijn. Hierbij is uitwisseling van informatie en ervaringen van essentieel belang. Daarom heeft deze Bestuurlijke Informatieronde, de BIR, ook niet de vorm gekregen van een brochure, waarin u alle ins and outs worden medegedeeld. De BIR heeft een eigen gezicht, in de persoon van de heer Swinkels, die de komende tijd voor u een belangrijk aanspreekpunt zal zijn.
Dames en heren,
Met C2000 zetten we een grote stap. C2000 is geen toy for the boys, het gaat er niet om dat Nederland zo graag met de laatste snufjes voor de dag wil komen; het gaat ook niet om onze eigen arbeidsvreugde of beroepstrots. Nederlanders moeten op de overheid kunnen vertrouwen waar het gaat om de handhaving van de openbare orde en veiligheid.
Het realiseren van die verantwoordelijkheid is in handen gelegd van de brandweer, politie, ambulancediensten en de Koninklijke Marechaussee. Deze disciplines werken elke dag aan een zo veilig mogelijk Nederland en doen dat niet zelden met gevaar voor eigen leven. De hulpverleners moeten er dan ook op kunnen vertrouwen dat zij bestuurders achter zich hebben staan die zich inzetten voor de veiligheid van hun regio én de veiligheid van de uitvoerende functionarissen.
Ik dank u wel.
N.B. alleen het gesproken woord geldt.