Onderzoek infosecurity.nl:

Beveiligingsprobleem Nederlands bedrijfsleven stabiliseert


· Ruime meerderheid van de Nederlandse bedrijven kende vorig jaar beveiligingsprobleem

· In tweederde van de gevallen virussen (mede)veroorzaker

· Bij driekwart van de respondenten formeel beveiligingsbeleid aanwezig

· Ruim driekwart van de ondervraagden geeft aan komend jaar te zullen investeren in informatiebeveiliging
Amsterdam, 7 mei 2001 Het afgelopen jaar heeft 60 procent van de Nederlandse bedrijven één of meer informatiebeveiligingsproblemen ondervonden. Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Reed Exhibitions, organisator van de infosecurity.nl, werd gehouden. Het onderzoek werd gehouden onder bezoekers van de infosecurity.nl van afgelopen jaar. Op 18 en 19 oktober van dit jaar zal dit evenement weer in de Jaarbeurs te Utrecht plaats vinden. Het percentage van 60 procent betekent een stabilisatie ten opzichte van vorig jaar, toen uit hetzelfde onderzoek bleek dat 63 procent van de ondervraagde bedrijven problemen had ondervonden.

Virussen

Als voornaamste veroorzaker voor deze beveiligingsproblemen worden virussen genoemd. 69 procent van de betreffende respondenten gaf aan dit als één van de oorzaken te zien. Volgens Patrick Oonk, redacteur van security.nl, is dit de kern van het huidige beveiligingsprobleem. Er wordt momenteel nog te veel gefocust op technische oplossingen. Er zou meer aandacht moeten worden besteed aan de bewustwording van gebruikers door middel van voorlichting en opleidingen. Met name het virusprobleem is een probleem van gebruikers, die zonder na te denken op zaken klikken. De aanwezigheid van technische oplossingen geeft vaak een vals gevoel van veiligheid, waardoor de gebruiker roekeloos gedrag kan vertonen . Vooral het love-letter virus zorgde afgelopen jaar voor veel problemen. Bijna de helft van de respondenten (38 procent) gaf aan dit virus te hebben opgelopen. Over de geleden schade waren de respondenten echter minder expliciet.

Beveiligingsbeleid

Bij ongeveer driekwart (70 procent) van de ondervraagde bedrijven is een formeel informatiebeveiligingsbeleid aanwezig. Bij tweederde van die bedrijven ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij het algemeen management (35 procent) of de afdeling automatisering (29 procent). Het formele beleid bestaat hoofdzakelijk uit de aanwezigheid van: anti virus software (83 procent van de respondenten gaf aan dat dit aanwezig is), firewalls (83 procent), beveiligde netwerk componenten (71 procent) en hardware (65 procent) Bij de helft (51 procent) van de bedrijven is al langer dan drie jaar een formeel beleid aanwezig.

Investeren

Van alle bedrijven die het afgelopen jaar een informatiebeveiligingsprobleem hebben ondervonden, heeft dit bij 43 procent geleid tot directe veranderingen in het beleid. Vier van de vijf (84 procent) ondervraagde bedrijven zegt dit jaar te zullen investeren in informatiebeveiliging. Dit zal voornamelijk gebeuren op het gebied van netwerken (door 45 procent van de respondenten genoemd), anti virus software (43 procent), opleidingen (39 procent) en hardware (35 procent). Ondernemingen moeten zich gaan realiseren dat investeren in technische oplossingen, opleidingen en procedures alleen, niet zal leiden tot een vermindering van het aantal beveiligingsproblemen, zolang roekeloos gedrag van de gebruiker onbestraft blijft , aldus Patrick Oonk.

Op 18 en 19 oktober 2001 organiseert Reed Exhibition Companies voor de derde keer de beurs infosecurity.nl in de Jaarbeurs in Utrecht. Het evenement richt zich volledig op de sterk groeiende markt voor informatiebeveiliging en beoogt een helder beeld te geven van trends en ontwikkelingen in beveiliging van informatie, netwerken en communicatie. Informatie over Infosecurity.nl, zoals het seminarprogramma en de registratie, vindt u op www.infosecurity.nl

Reed Exhibition Companies

Reed Exhibition Companies is een 100% dochter van het uitgeef- en mediaconcern Reed Elsevier. Reed Exhibition Companies is de grootste beursorganisator ter wereld, met een portfolio van meer dan 440 evenementen in 49 verschillende industrieën, en met een kantoren- en agentennetwerk in 21 landen. Reed Exhibition Companies brengt jaarlijks meer dan 160.000 leveranciers in direct persoonlijk contact met ruim negen miljoen relaties en hun inkopers.