Gemeente Den Haag

Persberichten >>

2001-05-03: Start derde fase reconstructie Rijswijkseplein

Maandag 7 mei wordt begonnen met de derde fase van de reconstructie van het Rijswijkseplein. Fase 3 gaat circa 12 weken duren en is geknipt in twee deelfasen.

Voor fietsers en voetgangers blijft het Rijswijkseplein van alle kanten bereikbaar, behalve via het Zieken. Gemotoriseerd verkeer moet in fase 3a rekening houden met enkele wijzigingen in de verkeerssituatie. Borden geven dit aan.

Verkeer komend vanaf het Schenkviaduct
Verkeer komend vanaf het Schenkviaduct kan niet rechtdoor rijden richting Oranjelaan. De Oranjelaan is bereikbaar via een speciale doorgang langs de Bolle Wand . Op de Rijswijkseweg is voor deze rijrichting één rijstrook beschikbaar. In de richting van het Spui kan niet via een deel van de Pletterijkade worden gereden. De omleiding loopt via Pletterijstraat en Scheldestraat.

Verkeer komend vanaf het Spui
Verkeer komend vanaf het Spui moet er rekening mee houden dat het Zieken tot eind 2001 afgesloten is voor doorgaand verkeer. Wie vanaf het Spui het Rijswijkseplein wil bereiken kan niet via het Zieken rijden. Verkeer wordt omgeleid via de Pletterijkade.

Verkeer komend vanaf de Rijswijkseweg
Op de Rijswijkseweg is één rijstrook beschikbaar. In de richting van het Spui wordt het verkeer omgeleid via Weteringkade, Pletterijstraat en Scheldestraat. Station Hollands Spoor is te bereiken via Neherkade/Waldorpstraat, Calandstraat en Parallelweg.

Alternatieve routes

Ook in fase 3 wordt doorgaand verkeer geadviseerd om het Rijswijkseplein te mijden en te kiezen voor alternatieve routes:
*

verkeer vanaf de Utrechtsebaan kan het centrum bereiken via het Prins Bernhardviaduct;

*

verkeer vanaf de Rijswijkseweg kan het centrum bereiken via Neherkade, Mercuriusweg, Binckhorstlaan, Lekstraat;

*

verkeer stad uit dat normaal gebruikmaakt van de route Paralleweg - Stationsplein - Rijswijkseplein - Weteringkade - Schenkviaduct, kan het komende jaar het beste naar de Rijswijkseweg rijden via Calandstraat, Waldorpstraat of Neherkade. Vanaf de Rijswijkseweg kan de stad via de Haagweg of via Neherkade, Mercuriusweg, Binckhorstlaan en Maanweg worden uitgereden.

Borden vestigen de aandacht op deze alternatieve routes.

Het project Rijswijkseplein heeft als belangrijkste doel de verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer, onder meer door het aantal kruisingen tussen tramverkeer en overig verkeer te verminderen. Dit wordt bereikt door het hoofdtramspoor tussen Zieken en Stationsplein te scheiden van de hoofdautostroom Schenkviaduct - Weteringkade - Rijswijkseweg. Maar niet alleen het openbaar vervoer heeft baat bij de reconstructie. Ook het overige verkeer stroomt vlotter door en bovendien ontstaat er een overzichtelijkere, veiligere en fraaiere situatie.

Meer informatie over de reconstructie van het Rijswijkseplein is te vinden op internet: www.denhaag.nl/rijswijkseplein. Ook kan hiervoor contact worden opgenomen met de projectorganisatie Rijswijkseplein, Hofwijckstraat 53-55, telefoon (070) 330 1590. Wie klachten heeft over de uitvoering van de werkzaamheden kan bellen met het stadsdeel Centrum, telefoon (070) 353 6353.

3 mei 2001

last update: 4 mei 2001 ;pag.: 6962; auteur: 77 4 mei 2001 - pag. 6962 - 77