8-5-2001
Toyota Previa nu ook leverbaar met krachtige D4-D dieselmotor
De Previa, Toyotas vorig jaar compleet vernieuwde fullsize ruimteauto,
is nu behalve met de 2.4 VVTi benzinemotor ook te bestellen met een
geavanceerde 2.0-liter D4-D dieselmotor.
De Toyota Previa is er nu ook als diesel. De motor behoort tot Toyotas
nieuwe D4-D dieselgeneratie met 4 kleppen per cilinder, common-rail
inspuiting, intercooler en een variabele uitlaatgasturbo. Hij blinkt
uit door comfortabele, stille loopeigenschappen, uitstekende
prestaties en een laag verbruik (ECE gemiddeld 7.2 l/100 km). In de
Previa levert de motor een maximum vermogen van 85 kW/116 pk en een
koppel van 250 Nm al vanaf 1.800 tpm. Deze verfijnde krachtbron is
bovendien speciaal voor de Previa voorzien van o.m. balansassen die de
motor nog stiller maken. Een andere fraaie voorziening is de
combinatie van een gekoeld EGR uitlaatgas-recirculatieysteem met 2
katalysatoren, voor de laagst mogelijke emissie. Deze nieuwe
krachtbron zal de Previa derhalve voor een groot aantal mensen nog
interessanter en aantrekkelijker maken. De Previa 2.0 D4-D staat in de
prijslijst als 8-persoons Linea Terra-uitvoering vanaf 75.905 / euro
34.444,19 en is ook leverbaar in andere uitvoeringen, o.m. met 5,6 of
7 zitplaatsen.
De huidige Toyota Previa kwam in 2000 op de markt, als opvolger van de
eerste Previa-generatie uit 1990. Het model werd in Nederland enige
tijd niet gevoerd, maar was in een aantal Europese landen een van de
veroorzakers van de snelle groei van de MPV-markt. Met name in
Duitsland, Zwitserland en Groot-Brittannië werd Toyotas
vooruitstrevende MPV met zn laag geplaatste middenmotor erg populair.
In ons land scoorde Toyota de laatste jaren met name met de iets
compactere Toyota Picnic, die zoals bekend later dit jaar wordt
opgevolgd door de Toyota Avensis Verso.
De volledig nieuwe Previa werd wel weer in het Nederlandse
leveringsprogramma opgenomen en wordt inmiddels steeds beter zichtbaar
in het Nederlandse straatbeeld. Het is opnieuw een ruimteauto die zich
nadrukkelijk onderscheidt van het overige fullsize MPV-aanbod. Dat
onderscheid bieden ook de andere extra veelzijdige Toyota-modellen,
zoals de Yaris Verso en de genoemde Avensis Verso. Samen met de Previa
beschikt Toyota dus over drie zeer eigentijdse troeven voor mensen die
een extra ruime, veelzijdige en hoogwaardige auto wensen.
Dynamisch karakter
De Previa heeft een zeer karakteristieke, ultramoderne vormgeving en
is ruimer, comfortabeler en praktischer dan ooit. Hij is leverbaar in
Linea Terra uitvoering, Linea Luna uitvoering en als extra luxueuze
Linea Sol, met vijf, zes, zeven of acht zitplaatsen. De wielbasis is
met 2.900 mm opmerkelijk lang en maakt het interieur uitzonderlijk
ruim. De zitpositie is iets hoger dan in een stationwagon maar plaatst
de bestuurder niet boven op de bok en ook door het lage zwaartepunt en
zorgvuldig geconstrueerde onderstel is het een uitmuntend rijdende,
zelfs wat sportieve auto; een eigenschap waar overigens ook de Toyota
Picnic steeds door opviel.
In die sportief getinte rijeigenschappen wordt uiteraard ook een
belangrijke rol gespeeld door de kracht en souplesse van de toegepaste
motoren, die anders dan bij de vorige Previa-generatie niet meer in
het midden maar voor in de auto zijn ingebouwd.
Consumenten hebben voortaan dus keus uit de Previa 2.4 VVT-i met
viercilinder benzinemotor met elektronisch geregelde variabele
kleptiming en een vermogen van 115 kW/156 pk en een maximum koppel van
225 Nm bij 4000 tpm of uit de nieuwe Previa 2.0 D4-D met 85 kW/116 pk
en een maximum koppel van 250 Nm bij 1.800-3.000 tpm. De eerste maakt
de auto extra snel (0-100 km/u in 10,9 s) en is er met een 5-bak of
een viertrapsautomaat, de handgeschakelde D4-D presteert nauwelijks
minder; biedt de aangename souplesse van een krachtige turbodiesel en
is met een gemiddeld ECE-verbruik van 7,2 liter/100 km extra zuinig.
Dat zal voor menigeen nog niet zon eenvoudige keus worden!
Vlot, zuinig, stil, schoon
Bij het op de markt brengen van de Previa 2.0 D4-D heeft Toyota zich
er niet gemakkelijk vanaf gemaakt door simpelweg de D4-D-motor uit de
Corolla en Avensis in de Previa over te zetten. In die beide modellen
heeft Toyotas fraaie common-rail turbodiesel al veel naam gemaakt,
vanwege de goede prestaties en het hoge motorische raffinement. Voor
de recentelijk gepresenteerde LandCruiser 90 met 3.0 liter D4-D motor
geldt hetzelfde. Adel verplicht; de Toyota Previa staat al bekend als
een MPV met een indrukwekkende technische verfijning en dus diende de
D4-D-motor volledig bij dat karakter aan te sluiten.
Daarom werd de krachtbron, voorin geplaatst en via een
5-versnellingsbak de voorwielen aandrijvend, voor toepassing in de
Previa 2.0 D4-D nog verder verfijnd, onder meer door toepassing van
laag geplaatste balansassen waardoor de motor onder alle
omstandigheden extra stil en trillingvrij draait. De D4-D motor maakt,
zoals het een eigentijdse diesel betaamt, gebruik van common-rail hoge
druk brandstofinjectie, twee bovenliggende nokkenassen,
16-kleppen-techniek, een turbocompressor (uitgerust met variabele
turbogeometrie) en een intercooler. Het resultaat is een maximum
vermogen van 85 kW/116 pk bij 4.000 tpm en een imposant maximum koppel
van 250 Nm dat volledig tussen 1.800 en 3.000 tpm beschikbaar is.
Hierin speelt de turbo met variabele geometrie een hoofdrol, die
immers met name bij lage toeren voor extra trekkracht zorgt.
Dankzij het hoge koppel en het gemak waarmee dit wordt geleverd pakt
de motor vanaf vrijwel ieder toerental moeiteloos op. De acceleratie
van 0 tot 100 km/u kan in de Previa D4-D worden voltooid in 13,6 s,
maar belangrijker nog is de soepelheid op bijvoorbeeld de snelweg,
waar een lichte druk op het gaspedaal meteen tot een vlotte
acceleratie leidt. De topsnelheid bedraagt 175 km/u. Het geavanceerde
ontwerp van de verbrandingsruimtes, de vier kleppen per cilinder, de
gekozen common-rail techniek en de hoge inspuitdrukken zorgen voor een
bescheiden verbruik van gemiddeld slechts 7,2 l/100 km. Daarmee
behoort de Previa zonder twijfel tot de meest zuinige autos in het
fullsize MPV-segment.
Voor Toyota, zoals bekend een autofabrikant met een groen hart, was
een minimale emissie echter zeker even belangrijk dan goede
prestaties. De D4-D motor biedt qua constructie al een zeer
zorgvuldige regeling van de injectie en een volledige verbranding. Op
de Previa wordt een verbeterd en gekoeld EGR-(uitlaatgasrecirculatie-)
systeem toegepast. De hoeveelheid uitlaatgassen die worden
gerecirculeerd, worden uitermate nauwkeurig geregeld door een
EGR-ventiel met stappenmotor, die wordt aangestuurd door het
motormanagement. De EGR vermindert de Nox-uitstoot met 68%. Voorts
worden twee katalysatoren toegepast in plaats van de meer
gebruikelijke enkele katalysator. De eerste is direct na de turbo in
het uitlaatsysteem opgenomen en kan meteen na het starten al zijn
reinigende werking verrichten; de tweede katalysator is onder de vloer
van de auto aangebracht. Zo wordt voldaan aan de Step III
emissie-eisen. En nog een voorbeeld van de aandacht voor details bij
de ontwikkeling van de Previa D4-D: het oliefilter van de motor werd
iets verplaatst, zodat het voor onderhoud extra snel en gemakkelijk te
verwisselen is. Het zijn ook de kleine dingen die het m doen.
Het resultaat is een opmerkelijk geruisarme, zeer krachtige en
aangenaam zuinige motor, die een ideale combinatie met de Previa vormt
en die vijf tot acht personen met hun bagage over langere afstanden op
de meest comfortabele en veilige wijze vervoert. Een ideale zakenauto,
een geweldige auto voor bedrijven die geregeld mensen te transporteren
hebben en een sublieme gezinsauto.
Onderstel
Het onderstel van de Previa D4-D is gelijk aan dat van de krachtige
2.4i VVT-i uitvoering en omvat aan de voorzijde McPherson veerpoten
met L-vormige draagarmen en een stabilisatorstang en aan de
achterzijde een compacte torsie as met schroefveren, lagedruk
gasdempers en een licht meestuur-effect voor maximale stabiliteit. De
Previa is afhankelijk van de uitvoering uitgerust met stalen 15 velgen
met 205/65 R15 banden of met lichtmetalen 16 velgen met 215/60 R16
banden. Het leeggewicht varieert tussen de 1.500 en 1.645 kg; het
maximum aanhangergewicht, geremd, bedraagt 1.600 kg.
Flexibel interieur
Het interieur van de 4.750 mm lange en 1.790 mm brede Toyota Previa is
ruim van opzet en volledig gericht op comfort, functionaliteit en
ergonomie. Zo is het instrumentpaneel iets hoger en meer naar het
midden geplaatst, zodat het voor de bestuurder perfect afleesbaar is.
De Optitron displays geven een extra helder beeld en zijn
gemakkelijker afleesbaar. De inzittenden hebben volop de ruimte én
opbergruimte, namelijk maar liefst 18 opbergmogelijkheden en beker- en
fleshouders voor alle passagiers.
Uniek en in de praktijk zeer gemakkelijk is de flexibele
zitplaatsindeling van de Previa, met naar keuze vijf, zes of zeven
afzonderlijke stoelen of met 8 zitplaatsen dankzij een bank op de 2e
en 3e zitrij. Bij de uitvoeringen met 6 of 7 zitplaatsen laten de
stoelen op de achterste zitrijen zich eenvoudig opklappen, omklappen
of verwijderen. Hierdoor ontstaat een enorme laadruimte.
De bank van de 2e zitrij bij de uitvoering met 8 zitplaatsen is in ongelijke delen neerklapbaar, terwijl de achterste bank naar voren gekanteld kan worden voor extra bagageruimte. Voor welke zitopstelling ook wordt gekozen, de Previa biedt onder alle omstandigheden voortreffelijke beladingmogelijkheden. En met alleen de voorstoelen in gebruik, bedraagt de lengte van de laadruimte zelfs 2.465 mm.
Karakteristiek en veilig
Het karakteristieke vloeiende One Wave design van de Previa is zowel
opvallend als praktisch. De twee schuifdeuren bieden een royale instap
en zijn toch slim aan het zicht onttrokken, dankzij de in de achterste
zijruit weggewerkte middenrail. De carrosseriestructuur is zo
ontworpen dat deze alle inzittenden een optimale bescherming tegen
aanrijdingen biedt. Toyota behoort, zoals bekend, tot de fabrikanten
van autos die bij de NCAP-tests altijd topresultaten bereiken.
Voorzieningen als ABS met EBD (beide standaard op alle modellen)
dragen eveneens bij aan de veiligheid. Voorts is iedere Previa
uitgerust met airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, terwijl
de veiligheidsgordels vóór zijn voorzien van gordelspanners en
spankrachtbegrenzers. Het rempedaal is zo ontworpen, dat het bij een
ongeval van de bestuurder wordt weggetrokken, en zodra een airbag
wordt geactiveerd, wordt de brandstofpomp uitgeschakeld.
Uitrusting van hoog niveau
Toyota levert de Previa met een royale standaarduitrusting. Behalve
over de genoemde veiligheids-voorzieningen beschikt iedere Previa over
o.a. centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch
bedienbare portierruiten voor en achter, een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, armsteunen voor, audiovoorbereiding met 6 speakers
en een rolhoes voor de bagageruimte.
De nieuwe Toyota Previa 2.0 D4-D is als gememoreerd leverbaar in Linea
Terra-uitvoering met 8 zitplaatsen voor 75.905 / euro 34.444,19. De
Linea Luna met vijf zitplaatsen staat voor 78.995 / euro 35.846,37 in
de prijslijst en de extra luxueuze Linea Sol-uitvoering met zes
zitplaatsen en supercomfortabele luxe captain chairs staat voor 86.135
/ euro 38.632,58 in de lijst met consumentenadviesprijzen. Als
geheugensteun, de prijs van de Previa met 2.4 VVT-i benzinemotor
begint bij 68.905 / euro 31.267,73.
Marktontwikkeling
Zoals bekend heeft de Europese MPV-markt de laatste jaren een
ontzagwekkende groei te zien gegeven. Werden er tien jaar geleden in
heel Europa slechts 80.000 MPVs verkocht, op dit moment zijn het er
jaarlijks al zon 825.000 en dat aantal neemt nog snel toe. Het segment
van grote en middelgrote MPVs noteert daarvan zon 420.000 autos. In
dit segment is Toyota vertegenwoordigd met de Previa en met de Picnic.
De kopers in dit segment zijn veelal gezinnen met een actieve
levensstijl. Toyota verwacht met het nieuwe Previa-programma,
inclusief de in veel landen zeer gevraagde dieseluitvoering, en straks
met de nieuwe Avensis Verso die eveneens met VVT-i motor en met
D4-D-motor leverbaar wordt, een aanzienlijk hoger marktpercentage te
kunnen gaan behalen.