AutoRai

8-5-2001

Toyota Previa nu ook leverbaar met krachtige D4-D dieselmotor

De Previa, Toyotas vorig jaar compleet vernieuwde fullsize ruimteauto, is nu behalve met de 2.4 VVTi benzinemotor ook te bestellen met een geavanceerde 2.0-liter D4-D dieselmotor.

De Toyota Previa is er nu ook als diesel. De motor behoort tot Toyotas nieuwe D4-D dieselgeneratie met 4 kleppen per cilinder, common-rail inspuiting, intercooler en een variabele uitlaatgasturbo. Hij blinkt uit door comfortabele, stille loopeigenschappen, uitstekende prestaties en een laag verbruik (ECE gemiddeld 7.2 l/100 km). In de Previa levert de motor een maximum vermogen van 85 kW/116 pk en een koppel van 250 Nm al vanaf 1.800 tpm. Deze verfijnde krachtbron is bovendien speciaal voor de Previa voorzien van o.m. balansassen die de motor nog stiller maken. Een andere fraaie voorziening is de combinatie van een gekoeld EGR uitlaatgas-recirculatieysteem met 2 katalysatoren, voor de laagst mogelijke emissie. Deze nieuwe krachtbron zal de Previa derhalve voor een groot aantal mensen nog interessanter en aantrekkelijker maken. De Previa 2.0 D4-D staat in de prijslijst als 8-persoons Linea Terra-uitvoering vanaf 75.905 / euro 34.444,19 en is ook leverbaar in andere uitvoeringen, o.m. met 5,6 of 7 zitplaatsen.

De huidige Toyota Previa kwam in 2000 op de markt, als opvolger van de eerste Previa-generatie uit 1990. Het model werd in Nederland enige tijd niet gevoerd, maar was in een aantal Europese landen een van de veroorzakers van de snelle groei van de MPV-markt. Met name in Duitsland, Zwitserland en Groot-Brittannië werd Toyotas vooruitstrevende MPV met zn laag geplaatste middenmotor erg populair. In ons land scoorde Toyota de laatste jaren met name met de iets compactere Toyota Picnic, die zoals bekend later dit jaar wordt opgevolgd door de Toyota Avensis Verso.
De volledig nieuwe Previa werd wel weer in het Nederlandse leveringsprogramma opgenomen en wordt inmiddels steeds beter zichtbaar in het Nederlandse straatbeeld. Het is opnieuw een ruimteauto die zich nadrukkelijk onderscheidt van het overige fullsize MPV-aanbod. Dat onderscheid bieden ook de andere extra veelzijdige Toyota-modellen, zoals de Yaris Verso en de genoemde Avensis Verso. Samen met de Previa beschikt Toyota dus over drie zeer eigentijdse troeven voor mensen die een extra ruime, veelzijdige en hoogwaardige auto wensen.

Dynamisch karakter
De Previa heeft een zeer karakteristieke, ultramoderne vormgeving en is ruimer, comfortabeler en praktischer dan ooit. Hij is leverbaar in Linea Terra uitvoering, Linea Luna uitvoering en als extra luxueuze Linea Sol, met vijf, zes, zeven of acht zitplaatsen. De wielbasis is met 2.900 mm opmerkelijk lang en maakt het interieur uitzonderlijk ruim. De zitpositie is iets hoger dan in een stationwagon maar plaatst de bestuurder niet boven op de bok en ook door het lage zwaartepunt en zorgvuldig geconstrueerde onderstel is het een uitmuntend rijdende, zelfs wat sportieve auto; een eigenschap waar overigens ook de Toyota Picnic steeds door opviel.

In die sportief getinte rijeigenschappen wordt uiteraard ook een belangrijke rol gespeeld door de kracht en souplesse van de toegepaste motoren, die anders dan bij de vorige Previa-generatie niet meer in het midden maar voor in de auto zijn ingebouwd. Consumenten hebben voortaan dus keus uit de Previa 2.4 VVT-i met viercilinder benzinemotor met elektronisch geregelde variabele kleptiming en een vermogen van 115 kW/156 pk en een maximum koppel van 225 Nm bij 4000 tpm of uit de nieuwe Previa 2.0 D4-D met 85 kW/116 pk en een maximum koppel van 250 Nm bij 1.800-3.000 tpm. De eerste maakt de auto extra snel (0-100 km/u in 10,9 s) en is er met een 5-bak of een viertrapsautomaat, de handgeschakelde D4-D presteert nauwelijks minder; biedt de aangename souplesse van een krachtige turbodiesel en is met een gemiddeld ECE-verbruik van 7,2 liter/100 km extra zuinig. Dat zal voor menigeen nog niet zon eenvoudige keus worden!

Vlot, zuinig, stil, schoon
Bij het op de markt brengen van de Previa 2.0 D4-D heeft Toyota zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt door simpelweg de D4-D-motor uit de Corolla en Avensis in de Previa over te zetten. In die beide modellen heeft Toyotas fraaie common-rail turbodiesel al veel naam gemaakt, vanwege de goede prestaties en het hoge motorische raffinement. Voor de recentelijk gepresenteerde LandCruiser 90 met 3.0 liter D4-D motor geldt hetzelfde. Adel verplicht; de Toyota Previa staat al bekend als een MPV met een indrukwekkende technische verfijning en dus diende de D4-D-motor volledig bij dat karakter aan te sluiten. Daarom werd de krachtbron, voorin geplaatst en via een 5-versnellingsbak de voorwielen aandrijvend, voor toepassing in de Previa 2.0 D4-D nog verder verfijnd, onder meer door toepassing van laag geplaatste balansassen waardoor de motor onder alle omstandigheden extra stil en trillingvrij draait. De D4-D motor maakt, zoals het een eigentijdse diesel betaamt, gebruik van common-rail hoge druk brandstofinjectie, twee bovenliggende nokkenassen, 16-kleppen-techniek, een turbocompressor (uitgerust met variabele turbogeometrie) en een intercooler. Het resultaat is een maximum vermogen van 85 kW/116 pk bij 4.000 tpm en een imposant maximum koppel van 250 Nm dat volledig tussen 1.800 en 3.000 tpm beschikbaar is. Hierin speelt de turbo met variabele geometrie een hoofdrol, die immers met name bij lage toeren voor extra trekkracht zorgt.

Dankzij het hoge koppel en het gemak waarmee dit wordt geleverd pakt de motor vanaf vrijwel ieder toerental moeiteloos op. De acceleratie van 0 tot 100 km/u kan in de Previa D4-D worden voltooid in 13,6 s, maar belangrijker nog is de soepelheid op bijvoorbeeld de snelweg, waar een lichte druk op het gaspedaal meteen tot een vlotte acceleratie leidt. De topsnelheid bedraagt 175 km/u. Het geavanceerde ontwerp van de verbrandingsruimtes, de vier kleppen per cilinder, de gekozen common-rail techniek en de hoge inspuitdrukken zorgen voor een bescheiden verbruik van gemiddeld slechts 7,2 l/100 km. Daarmee behoort de Previa zonder twijfel tot de meest zuinige autos in het fullsize MPV-segment.

Voor Toyota, zoals bekend een autofabrikant met een groen hart, was een minimale emissie echter zeker even belangrijk dan goede prestaties. De D4-D motor biedt qua constructie al een zeer zorgvuldige regeling van de injectie en een volledige verbranding. Op de Previa wordt een verbeterd en gekoeld EGR-(uitlaatgasrecirculatie-) systeem toegepast. De hoeveelheid uitlaatgassen die worden gerecirculeerd, worden uitermate nauwkeurig geregeld door een EGR-ventiel met stappenmotor, die wordt aangestuurd door het motormanagement. De EGR vermindert de Nox-uitstoot met 68%. Voorts worden twee katalysatoren toegepast in plaats van de meer gebruikelijke enkele katalysator. De eerste is direct na de turbo in het uitlaatsysteem opgenomen en kan meteen na het starten al zijn reinigende werking verrichten; de tweede katalysator is onder de vloer van de auto aangebracht. Zo wordt voldaan aan de Step III emissie-eisen. En nog een voorbeeld van de aandacht voor details bij de ontwikkeling van de Previa D4-D: het oliefilter van de motor werd iets verplaatst, zodat het voor onderhoud extra snel en gemakkelijk te verwisselen is. Het zijn ook de kleine dingen die het m doen.

Het resultaat is een opmerkelijk geruisarme, zeer krachtige en aangenaam zuinige motor, die een ideale combinatie met de Previa vormt en die vijf tot acht personen met hun bagage over langere afstanden op de meest comfortabele en veilige wijze vervoert. Een ideale zakenauto, een geweldige auto voor bedrijven die geregeld mensen te transporteren hebben en een sublieme gezinsauto.

Onderstel
Het onderstel van de Previa D4-D is gelijk aan dat van de krachtige 2.4i VVT-i uitvoering en omvat aan de voorzijde McPherson veerpoten met L-vormige draagarmen en een stabilisatorstang en aan de achterzijde een compacte torsie as met schroefveren, lagedruk gasdempers en een licht meestuur-effect voor maximale stabiliteit. De Previa is afhankelijk van de uitvoering uitgerust met stalen 15 velgen met 205/65 R15 banden of met lichtmetalen 16 velgen met 215/60 R16 banden. Het leeggewicht varieert tussen de 1.500 en 1.645 kg; het maximum aanhangergewicht, geremd, bedraagt 1.600 kg.

Flexibel interieur
Het interieur van de 4.750 mm lange en 1.790 mm brede Toyota Previa is ruim van opzet en volledig gericht op comfort, functionaliteit en ergonomie. Zo is het instrumentpaneel iets hoger en meer naar het midden geplaatst, zodat het voor de bestuurder perfect afleesbaar is. De Optitron displays geven een extra helder beeld en zijn gemakkelijker afleesbaar. De inzittenden hebben volop de ruimte én opbergruimte, namelijk maar liefst 18 opbergmogelijkheden en beker- en fleshouders voor alle passagiers.
Uniek en in de praktijk zeer gemakkelijk is de flexibele zitplaatsindeling van de Previa, met naar keuze vijf, zes of zeven afzonderlijke stoelen of met 8 zitplaatsen dankzij een bank op de 2e en 3e zitrij. Bij de uitvoeringen met 6 of 7 zitplaatsen laten de stoelen op de achterste zitrijen zich eenvoudig opklappen, omklappen of verwijderen. Hierdoor ontstaat een enorme laadruimte.

De bank van de 2e zitrij bij de uitvoering met 8 zitplaatsen is in ongelijke delen neerklapbaar, terwijl de achterste bank naar voren gekanteld kan worden voor extra bagageruimte. Voor welke zitopstelling ook wordt gekozen, de Previa biedt onder alle omstandigheden voortreffelijke beladingmogelijkheden. En met alleen de voorstoelen in gebruik, bedraagt de lengte van de laadruimte zelfs 2.465 mm.

Karakteristiek en veilig
Het karakteristieke vloeiende One Wave design van de Previa is zowel opvallend als praktisch. De twee schuifdeuren bieden een royale instap en zijn toch slim aan het zicht onttrokken, dankzij de in de achterste zijruit weggewerkte middenrail. De carrosseriestructuur is zo ontworpen dat deze alle inzittenden een optimale bescherming tegen aanrijdingen biedt. Toyota behoort, zoals bekend, tot de fabrikanten van autos die bij de NCAP-tests altijd topresultaten bereiken. Voorzieningen als ABS met EBD (beide standaard op alle modellen) dragen eveneens bij aan de veiligheid. Voorts is iedere Previa uitgerust met airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, terwijl de veiligheidsgordels vóór zijn voorzien van gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Het rempedaal is zo ontworpen, dat het bij een ongeval van de bestuurder wordt weggetrokken, en zodra een airbag wordt geactiveerd, wordt de brandstofpomp uitgeschakeld.

Uitrusting van hoog niveau
Toyota levert de Previa met een royale standaarduitrusting. Behalve over de genoemde veiligheids-voorzieningen beschikt iedere Previa over o.a. centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare portierruiten voor en achter, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, armsteunen voor, audiovoorbereiding met 6 speakers en een rolhoes voor de bagageruimte.

De nieuwe Toyota Previa 2.0 D4-D is als gememoreerd leverbaar in Linea Terra-uitvoering met 8 zitplaatsen voor 75.905 / euro 34.444,19. De Linea Luna met vijf zitplaatsen staat voor 78.995 / euro 35.846,37 in de prijslijst en de extra luxueuze Linea Sol-uitvoering met zes zitplaatsen en supercomfortabele luxe captain chairs staat voor 86.135 / euro 38.632,58 in de lijst met consumentenadviesprijzen. Als geheugensteun, de prijs van de Previa met 2.4 VVT-i benzinemotor begint bij 68.905 / euro 31.267,73.

Marktontwikkeling
Zoals bekend heeft de Europese MPV-markt de laatste jaren een ontzagwekkende groei te zien gegeven. Werden er tien jaar geleden in heel Europa slechts 80.000 MPVs verkocht, op dit moment zijn het er jaarlijks al zon 825.000 en dat aantal neemt nog snel toe. Het segment van grote en middelgrote MPVs noteert daarvan zon 420.000 autos. In dit segment is Toyota vertegenwoordigd met de Previa en met de Picnic.

De kopers in dit segment zijn veelal gezinnen met een actieve levensstijl. Toyota verwacht met het nieuwe Previa-programma, inclusief de in veel landen zeer gevraagde dieseluitvoering, en straks met de nieuwe Avensis Verso die eveneens met VVT-i motor en met D4-D-motor leverbaar wordt, een aanzienlijk hoger marktpercentage te kunnen gaan behalen.