Gemeente Den Haag

Persberichten >>

2001-05-08: Vlotte doorstroming trams op kruising Neherkade-Leeghwaterplein

Het college van B&W heeft vandaag een voorstel gepresenteerd voor een ongelijkvloerse oplossing op de kruising Neherkade - Leeghwaterplein. Verbetering van het Agglonet-tramnetwerk en de toename van het aantal trams op deze kruising maken aanleg van een ongelijkvloerse kruising met de Neherkade noodzakelijk. Hierbij gaat het rechtdoorgaande verkeer op de Neherkade onder de kruising door en krijgt het tramverkeer prioriteit op het kruisende verkeer op maaiveld. Ook de doorstroming van het autoverkeer op de Neherkade (als onderdeel van de CentrumRing) is hierbij gebaat. Het voorstel wordt woensdag 16 mei behandeld in de commissie Verkeer, Binnenstad en Beschermde Stadsgezichten.

Noodzaak

De noodzaak van de tunnel vindt zijn oorsprong in de komst van Agglonet waarin op de drukke uren de kruising per uur ongeveer 75 trams zal moeten gaan verwerken. Daarnaast is de Neherkade onderdeel van de CentrumRing. Ook is in het nieuwe Verkeersplan de route Erasmusweg - Neherkade - Schenkkade opgenomen als extra Noord-Zuid verbinding voor het autoverkeer tussen de Zuidelijke Randweg (Lozerlaan) en de Noordelijke Randweg. In de toekomst zal de Neherkade ongeveer 30.000 voertuigen per etmaal verwerken. De aanleg van een tunnel met één rijstrook per richting zorgt voor voldoende capaciteit om deze verkeersdruk op te vangen. Wethouder Bruno Bruins (verkeer) geeft aan dat zowel trams als autos beter doorstromen als de ongelijkvloerse kruising is aangelegd.

Ongelijkvloerse kruising

Uit praktische overwegingen is ervoor gekozen een autotunnel aan te leggen. De tram blijft dus op maaiveld-niveau rijden. De aanleg van een autotunnel - in plaats van een tramtunnel - biedt enkele voordelen: de bouwtijd is veel korter; de Leeghwaterbrug behoeft niet grotendeels gesloopt en opnieuw opgebouwd te worden; gedurende een groot deel van de bouwperiode blijft tramverkeer mogelijk op het tracé Slachthuisstraat - Leeghwaterplein. Daarnaast zijn de bouwkosten veel lager en is er minder hinder voor de omgeving in de bouwperiode.

In het najaar van 2001 volgt de inspraak. Planning daarna is dat in 2003 gestart kan worden met de uitvoering waardoor medio 2005 de tunnel gereed kan zijn.

8 mei 2001

last update: 8 mei 2001 ;pag.: 6982; auteur: 77 8 mei 2001 - pag. 6982 - 77