Persberichten >>
2001-05-08: Vlotte doorstroming trams op kruising
Neherkade-Leeghwaterplein
Het college van B&W heeft vandaag een voorstel gepresenteerd voor een
ongelijkvloerse oplossing op de kruising Neherkade - Leeghwaterplein.
Verbetering van het Agglonet-tramnetwerk en de toename van het aantal
trams op deze kruising maken aanleg van een ongelijkvloerse kruising
met de Neherkade noodzakelijk. Hierbij gaat het rechtdoorgaande
verkeer op de Neherkade onder de kruising door en krijgt het
tramverkeer prioriteit op het kruisende verkeer op maaiveld. Ook de
doorstroming van het autoverkeer op de Neherkade (als onderdeel van de
CentrumRing) is hierbij gebaat. Het voorstel wordt woensdag 16 mei
behandeld in de commissie Verkeer, Binnenstad en Beschermde
Stadsgezichten.
Noodzaak
De noodzaak van de tunnel vindt zijn oorsprong in de komst van
Agglonet waarin op de drukke uren de kruising per uur ongeveer 75
trams zal moeten gaan verwerken. Daarnaast is de Neherkade onderdeel
van de CentrumRing. Ook is in het nieuwe Verkeersplan de route
Erasmusweg - Neherkade - Schenkkade opgenomen als extra Noord-Zuid
verbinding voor het autoverkeer tussen de Zuidelijke Randweg
(Lozerlaan) en de Noordelijke Randweg. In de toekomst zal de Neherkade
ongeveer 30.000 voertuigen per etmaal verwerken. De aanleg van een
tunnel met één rijstrook per richting zorgt voor voldoende capaciteit
om deze verkeersdruk op te vangen. Wethouder Bruno Bruins (verkeer)
geeft aan dat zowel trams als autos beter doorstromen als de
ongelijkvloerse kruising is aangelegd.
Ongelijkvloerse kruising
Uit praktische overwegingen is ervoor gekozen een autotunnel aan te
leggen. De tram blijft dus op maaiveld-niveau rijden. De aanleg van
een autotunnel - in plaats van een tramtunnel - biedt enkele
voordelen: de bouwtijd is veel korter; de Leeghwaterbrug behoeft niet
grotendeels gesloopt en opnieuw opgebouwd te worden; gedurende een
groot deel van de bouwperiode blijft tramverkeer mogelijk op het tracé
Slachthuisstraat - Leeghwaterplein. Daarnaast zijn de bouwkosten veel
lager en is er minder hinder voor de omgeving in de bouwperiode.
In het najaar van 2001 volgt de inspraak. Planning daarna is dat in
2003 gestart kan worden met de uitvoering waardoor medio 2005 de
tunnel gereed kan zijn.
8 mei 2001
last update: 8 mei 2001 ;pag.: 6982; auteur: 77 8 mei 2001 - pag.
6982 - 77