Fotojournalist Cor Mulder met pensioen
Hans Steinmeier (l) en Cor Mulder (r) bezig met het inrichten van hun
tentoostelling "Objectief gezien"
Foto: Werry Crone
"Ik was erbij toen de sectie fotojournalisten van de NVJ werd
opgericht. In die tijd werd een foto gezien als bladvulling, die
afhankelijk van de hoeveelheid tekst groter of kleiner werd
"meegenomen". Er was ook geen CAO voor fotojournalisten. En dat
wringt, zeker als je bedenkt dat je samen met een journalist aan
hetzelfde product werkt. Dankzij de sectie heeft de NVJ meer
waardering weten te krijgen voor het werk van de persfotograaf, zoals
wij toen genoemd werden, en is de CAO voor de fotojournalist van de
krant nu vergelijkbaar met die van zijn schrijvende collega."
Cor Mulder (58) is vijf jaar voorzitter geweest van de sectie en toen hij de voorzittershamer van Dick Coersen overnam, werd Kodak en Canon betrokken bij workshopachtige activiteiten die voor de leden werden georganiseerd. Mulder: "In die tijd zat Jaap de Boer ook in het sectiebestuur en wij openden het overleg met de NVF om te kijken of er meer samen gedaan kon worden. Wij vonden de NVF een vreemde club met die zelfstandige freelancers waarvan er sommige zelfs personeel in dienst hadden.... We wisten daar toen als vakbond niet zo goed raad mee. Blijkbaar was de tijd toen nog niet rijp voor nauwe samenwerking. Nu anno 2001 moet je constateren dat er na de fusie een sterke sectie fotojournalisten is ontstaan en dat is alleen maar heel goed."
Cor Mulder gaat na veertig ANP-Foto met pensioen. Het ANP neemt met
een tentoonstelling en een receptie afscheid van hem. Op de
tentoonstelling is ook werk te zien van Hans Steinmeier die tegelijk
met Mulder met pensioen gaat. Cor Mulder: "De expositie is opgebouwd
rond thema's als sport, voetbal, royalty, branden, politiek en metro.
Een redactiecommissie bestaande uit Leo Blom, Paul Neuray en Raymond
Rutting heeft de foto's van Hans en mij geselecteerd. De
tentoonstelling laat fotojournalistiek zien zoals het ANP dat in de
loop der jaren heeft vormgegeven."
"Nederlandse fotojournalisten leveren kwaliteit", vindt Cor Mulder. Ze
zouden volgens hem veel meer prijzen kunnen winnen in een wedstrijd
als World Press Photo. "Je ziet dan toch dat de sociale omgeving van
een fotojournalist vaak bepalend is. Je reist niet zo makkelijk af
naar het buitenland voor oorlogen, conflicten of andere rampen als je
vrouw en kinderen hebt."
"De bereikbaarheid van de fotografie is door e-mail onnoemelijk groot
geworden. Ik vind het een gevaar voor de gevestigde fotografie dat
sommige "fotografen" voor uitgeklede prijzen werken als hun naam maar
in de krant komt. 't Is een utopie maar alle kranten zouden moeten
betalen volgens de heersende tarieven. Het zal wel met mijn
vakbondsachtergrond te maken hebben, maar daar heb ik het vaak met
collega's over gehad."
"De foto is niet zo vergankelijk als ik altijd heb gedacht. Veel musea
beheren een eigen fotocollectie waar regelmatig beelden aan worden
toegevoegd en ze geven speciale fotografieopdrachten. Ook zijn er
allerlei collectioneurs en worden er op gezette tijden foto's van
"oude meesters" geveild."