BOVAG

Kwart autokopers niet vrij in keuze autobedrijf

Eén (14.644) op de vier kopers (53.932) van een nieuwe auto bij een merkonafhankelijk autobedrijf ontvangt een factuur van een totaal ander, merkgebonden, autobedrijf. De problemen doen zich vooral voor bij de merken Opel, Volkswagen en Ford. Importeurs dwingen hun dealers om nieuwe auto's, die door een merkonafhankelijk autobedrijf zijn verkocht, rechtstreeks aan de klant te factureren. De consument heeft hierdoor ineens een juridische relatie met een compleet ander autobedrijf. Dit terwijl hij juist vaak bewust kiest voor een bepaald autobedrijf vanwege bijvoorbeeld de goede relatie, service of geografische ligging. Een bij BOVAG aangesloten merkonafhankelijk autobedrijf is het niet eens met de gang van zaken en legt woensdag 10 mei de kwestie in Utrecht voor aan de rechter. De rechter moet zich uitspreken of directe facturering volgens de Europese regels is toegestaan. Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG, steunt de procedure.

Er is onduidelijkheid over de Europese regels. Volgens de regels mag een dealer geen nieuwe auto's aan een 'wederverkoper' leveren. Een dealer kan wel aan een 'tussenpersoon'leveren. ABA is van mening dat een merkonafhankelijk autobedrijf die een, door de consument gewenste, auto bij de dealer bestelt, optreedt als 'tussenpersoon'. De auto is dan al verkocht; er hoeft geen klant meer voor de auto te worden gezocht. Volgens ABA mogen importeurs wel eisen dat er een volmacht aanwezig is waarin de klant het autobedrijf als tussenpersoon aanwijst om voor hem een auto aan te schaffen. Ook kan de importeur een door zowel de klant als het merkonafhankelijk autobedrijf ondertekende eindgebruikerverklaring verlangen, waarin staat dat beiden de auto niet aanschaffen voor ongebruikte wederverkoop.

ABA heeft, ter ondersteuning van het ABA-lid, een schriftelijke enquête onder al haar leden laten uitvoeren om erachter te komen hoe nijpend de kwestie in de praktijk is. Uit de resultaten blijkt dat er bij 25% van de nieuwverkopen bij merkonafhankelijke autobedrijven problemen zijn met de directe facturering. De 724 ondervraagde autobedrijven gaven aan dat 124 auto's zelfs door de klant in de showroom van de dealer moesten worden afgehaald.

Verder blijkt uit de enquêteresultaten dat vorig jaar maar liefst 53.932 nieuwe auto's werden verkocht via het merkonafhankelijk autobedrijf. Dit is zo'n 9% van het totale aantal nieuw verkochte auto's in Nederland in 2000 (597.402). In 1999 bleef het aantal verkochte nieuwe auto's via het merkonafhankelijk autobedrijf op 52.158 steken; 8,4% van het totaal aantal verkochte nieuwe auto's in Nederland (611.487). Als je alleen naar de particuliere en kleinzakelijke markt zou kijken, dan is het aandeel zelfs 11,1% in 1999 en 12,2% in 2000. Gemiddeld werden er in zowel 2000 als in 1999 per merkonafhankelijk bedrijf 18 auto's via de dealer betrokken en afgeleverd. In 1998 waren dat er nog 16.