BOVAG
Kwart autokopers niet vrij in keuze autobedrijf
Eén (14.644) op de vier kopers (53.932) van een nieuwe auto bij een
merkonafhankelijk autobedrijf ontvangt een factuur van een totaal
ander, merkgebonden, autobedrijf. De problemen doen zich vooral voor
bij de merken Opel, Volkswagen en Ford. Importeurs dwingen hun dealers
om nieuwe auto's, die door een merkonafhankelijk autobedrijf zijn
verkocht, rechtstreeks aan de klant te factureren. De consument heeft
hierdoor ineens een juridische relatie met een compleet ander
autobedrijf. Dit terwijl hij juist vaak bewust kiest voor een bepaald
autobedrijf vanwege bijvoorbeeld de goede relatie, service of
geografische ligging. Een bij BOVAG aangesloten merkonafhankelijk
autobedrijf is het niet eens met de gang van zaken en legt woensdag 10
mei de kwestie in Utrecht voor aan de rechter. De rechter moet zich
uitspreken of directe facturering volgens de Europese regels is
toegestaan. Auto Bedrijven Associatie (ABA), een afdeling van BOVAG,
steunt de procedure.
Er is onduidelijkheid over de Europese regels. Volgens de regels mag
een dealer geen nieuwe auto's aan een 'wederverkoper' leveren. Een
dealer kan wel aan een 'tussenpersoon'leveren. ABA is van mening dat
een merkonafhankelijk autobedrijf die een, door de consument gewenste,
auto bij de dealer bestelt, optreedt als 'tussenpersoon'. De auto is
dan al verkocht; er hoeft geen klant meer voor de auto te worden
gezocht. Volgens ABA mogen importeurs wel eisen dat er een volmacht
aanwezig is waarin de klant het autobedrijf als tussenpersoon aanwijst
om voor hem een auto aan te schaffen. Ook kan de importeur een door
zowel de klant als het merkonafhankelijk autobedrijf ondertekende
eindgebruikerverklaring verlangen, waarin staat dat beiden de auto
niet aanschaffen voor ongebruikte wederverkoop.
ABA heeft, ter ondersteuning van het ABA-lid, een schriftelijke enquête onder al haar leden laten uitvoeren om erachter te komen hoe nijpend de kwestie in de praktijk is. Uit de resultaten blijkt dat er bij 25% van de nieuwverkopen bij merkonafhankelijke autobedrijven problemen zijn met de directe facturering. De 724 ondervraagde autobedrijven gaven aan dat 124 auto's zelfs door de klant in de showroom van de dealer moesten worden afgehaald.
Verder blijkt uit de enquêteresultaten dat vorig jaar maar liefst
53.932 nieuwe auto's werden verkocht via het merkonafhankelijk
autobedrijf. Dit is zo'n 9% van het totale aantal nieuw verkochte
auto's in Nederland in 2000 (597.402). In 1999 bleef het aantal
verkochte nieuwe auto's via het merkonafhankelijk autobedrijf op
52.158 steken; 8,4% van het totaal aantal verkochte nieuwe auto's in
Nederland (611.487). Als je alleen naar de particuliere en
kleinzakelijke markt zou kijken, dan is het aandeel zelfs 11,1% in
1999 en 12,2% in 2000. Gemiddeld werden er in zowel 2000 als in 1999
per merkonafhankelijk bedrijf 18 auto's via de dealer betrokken en
afgeleverd. In 1998 waren dat er nog 16.