Den Haag, 9 mei 2001

TOENAME TRAGE BETALERS BEDREIGT EXPORT
Mede door de afnemende economische groei in de wereld ondervinden Nederlandse exporteurs in toenemende mate hinder van buitenlandse afnemers die niet of niet op tijd hun rekeningen betalen. De verslechtering van de internationale betalingsmoraal kan de Nederlandse export serieuze schade berokkenen. In het ernstigste geval raken exporteurs zelf in liquiditeitsproblemen. TheoFinance, een factuurmanagement service in de 31 belangrijkste handelslanden, wil een eind maken aan de achterstalligheid en de daarmee verbonden forse kostenpost en exportrisico's.

Volgens recent onderzoek van Dun & Bradstreet is de gemiddelde achterstalligheid in Europa opgelopen tot 13,2 dagen. Onderzoek van TheoFinance bij exporterende bedrijven in 24 belangrijkste handelslanden geeft wereldwijd zelfs een opgelopen gemiddelde achterstalligheidstermijn van 30 dagen te zien. Opgeteld bij de gemiddelde overeengekomen betalingstermijn bij export van 58 dagen, betekent dit dat een exportfactuur pas na 88 dagen wordt betaald. Mede door de slechte internationale betalingsmoraal komt het saldo aan dubieuze debiteuren als percentage van de exportomzet op gemiddeld 1,66%. Ook de internationale kredietverzekeraar NCM bevestigt de trend van toename in de achterstalligheid. De NCM meldt over de eerste vier maanden van dit jaar een stijging van 25% van het aantal incassomeldingen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Volgens Intrum Justitia wordt een kwart van alle faillissementen veroorzaakt door het niet of slechts met vertraging betaald krijgen van openstaande rekeningen. "Goed factuurmanagement kan veel problemen voorkomen en zelfs kosten besparen", aldus Sebastien Bouvet, oprichter en CEO van TheoFinance, een nieuwe wereldwijde factuurmanagement service. In de praktijk blijkt dat aan het betaald krijgen van facturen factuurmanagement relatief weinig aandacht wordt besteed. De heer O.F. Royaards, Voorzitter van de Vereniging voor Credit Management in Nederland (VVCM): "Nederlandse exporteurs doen te weinig aan de marketing van hun eigen facturen. Credit management is bij exporteurs nog een achtergebleven gebied." Ongeveer de helft van de trage betalingen wordt veroorzaakt door slechte communicatie, rommelige en onduidelijke facturen, taalproblemen, cultuurverschillen en tijdverschillen, blijkt uit onderzoek van TheoFinance. Uit eerder onderzoek van Intrum Justitia blijkt dat "slechts" 35% van de achterstalligheid te wijten is aan bewust handelen door afnemers. De consequenties van trage betaling voor exporterende ondernemingen zijn verstrekkend. Voor 62% van de bedrijven veroorzaken trage betalingen een serieus probleem voor de kasstroom.

De factuurmanagement service van TheoFinance gaat deze barrières in de betaling van facturen aanpakken. Met 31 kantoren in de gehele wereld, een wereldwijd extranet en direct, lokaal persoonlijk contact zorgt TheoFinance voor snelle, gestructureerde en accurate opmaak, verzending en opvolging van de factuur. Het directe resultaat voor de klant is een vermindering in kosten voor opvolging en een grotere kasstroom door een kortere betalingstermijn. TheoFinance maakt de kostenbesparing vooraf inzichtelijk door een audit van de Cash Credit Cycle en de kostenstructuur. In de praktijk zorgt de factuurmanagement service voor de lokale opmaak en verzending van de factuur, aansluitend op wetgeving, taal en gewoonte. De lokale verzending bespaart vaak al drie tot tien dagen verzendtijd. Maar bovendien worden verschillen in taal, afstand en gewoontes door de lokale kantoren overbrugd, met versnelde betaling en kostenbesparing als resultaat.

Sebastien Bouvet: "TheoFinance is gebaseerd op persoonlijk lokaal contact. Niets kan de rol van persoonlijk contact vervangen als het gaat om het versnellen van het betalingsproces. We zouden weliswaar niet bestaan zonder internet, maar we zijn geen dot.com bedrijf. Uiteraard gebruiken we het internet in onze communicatie naar klanten, maar de kern van onze factuurmanagement services vormen onze lokale medewerkers in de 31 belangrijkste exportlanden ter wereld". De heer O.F. Royaards, Voorzitter van VVCM: "Binnenlands Credit Management verliep vroeger ook nog schriftelijk. Inmiddels heeft direct persoonlijk contact toch echt de voorkeur. Het is mooi dat nu ook voor exporteurs binnen handbereik komt".

De combinatie van lokale factureringsexpertise en het wereldwijde extranet opent de grenzen voor export naar landen waar ondernemers zich voorheen niet makkelijk waagden, door het betalingrisico van afnemers. De Nederlandse export buiten Europa bedroeg in 1999 slechts 14% van de totale export. De factuurmanagement service van TheoFinance kan de barrière voor vergroting van dit aandeel wegnemen. Over het toenemende betalingsrisico bij export sprak Gerard van der Stelt, bestuursvoorzitter van de NCM onlangs: "De internationale handel neemt toe en daarmee ook de risico's van niet-betaling. Daarin spelen vaak politieke en / of economische factoren een rol, maar zeer zeker ook ethische en culturele opvattingen ten aanzien van goed koopmanschap".

TheoFinance wordt verwelkomd door banken, kredietverzekeraars en verzekeringstussenpersonen. Anne van 't Veer, Secretaris Generaal van Berne Union: "De wereldwijde factuurmanagement services van TheoFinance zijn een welkome aanvulling op de bestaande handelsfinancieringdiensten. Door een exporteur het comfort van lokale aanwezigheid te geven, wordt aanzienlijke waarde toegevoegd aan de traditionele facturering. Tevens zouden kredietverzekeraars en banken de on-line rapportage en de pro-actieve factuuropvolging van TheoFinance als waardevolle riskmanagementtools moeten beschouwen".

TheoFinance dekt met haar 31 kantoren 87% van de wereldhandel en zal eind 2003 uitgebreid zijn naar meer dan 60 lokale kantoren wereldwijd. De leden van het wereldwijde TheoFinance management team hebben elk minimaal 15 jaar ervaring in handelsfinanciering en creditmanagement en zijn o.a. afkomstig van AXA, Paribas, Lloyds, Citibank, Coface, Intrum Justitia en Dun & Bradstreet.

Voor de redactie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

· Julie Bakker / Eric van Kleef (Burson-Marsteller) 070-3624861 / 0651267067 / 0651351474
· Peter Crafoord of Jan van der Heiden (Managing Director en Marketing & Sales Director TheoFinance Nederland): 070-3115520
Voor meer informatie op internet over

· TheoFinance: www.theofinance.com.

· VVCM, Vereniging voor Credit Management in Nederland: www.vvcm.nl. Drs. O. F. Royaards is zowel voorzitter van de VVCM als de FECMA, Federation of European Credit Management Association.
· Dun & Bradstreet: http://www.dbnederland.com/nederlands/nieuws/persb25.htm
· Intrum Justitia: www.intrum.com

· Internationale kredietverzekeraar NCM: www.ncmgroup.com
· Berne Union : www.berneunion.org.uk