Zed richt zich op jongerenmarkt
Bloemendaal aan Zee, 9 mei 2001- Zed aanbieder van mobiele diensten gaat het dienstenpakket voor jongeren uitbreiden. Deze initiatieven worden ingegeven door de overeenkomst die zed onlangs sloot met KPN Prepaid en Libertel.
Tot 11 maart 2001 hadden alleen KPN-abonnees toegang tot de sms-diensten van zed. Daardoor bestond het klantenpakket van zed voornamelijk uit zakelijke sms'ers. Door de samenwerkingsovereenkomst met KPN Prepaid en Libertel in maart 2001 heeft zed in één keer toegang tot een groot deel van de jongerenmarkt. Uit onderzoek van Multiscope Research blijkt dat 63% van de 12- tot 15-jarigen regelmatig een sms-je verstuurt. Daarbij maakt 88% gebruik van een prepaid-abonnement. Voor 16- tot 20-jarigen zijn deze getallen respectievelijk 68% en 70%. Sms blijkt daarmee typisch iets van jong, prepayend Nederland. Zed gaat zijn sms-diensten dan ook op deze groep toespitsen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen jongeren en young professionals.
Speciaal voor jongeren biedt zed lifestyle- en informatiediensten zoals
voetbaluitslagen, beltonen, horoscoop, filmsagenda, concertagenda en anoniem
sms-sen. Daarnaast biedt zed een aantal spellen die zuiver en alleen zijn
gebaseerd op fun: Trivial Persuit, Gotcha en Vissuh! Via fopservice Gotcha
kunnen sms'ers hun vrienden een reeks opmerkelijke of grappige berichten
toesturen, waarbij de afzender pas in het laatste bericht bekend wordt gemaakt.
Met Vissuh! kunnen jongeren door het sturen van een sms-bericht vissen vangen.
De tien beste vissers staan vermeld op zed.nl.
Hookme
Op 1 mei jl. is zed met het jongeren mobiliteitsgame Hookme van start gegaan. In
deze adventuregame draait alles om een duikboot, die is zoekgeraakt ergens in de
wateren van Nederland. De boot is te vangen via de mobiele telefoon en de
eerlijke vinder mag hem houden.
Dienstenontwikkeling
Op dit moment ontwikkelt zed een aantal aanvullende diensten voor sms-sende
jongeren. Kiss is een anonieme virtuele kus. Raadt de ontvanger van wie de kus
komt, dan wordt de zender bekendgemaakt en kan er contact volgen.
Dating staat voor matching op basis van profielen. Group-sms tot slot houdt in
dat hetzelfde sms-je in 1 keer verstuurd kan worden naar een groep vrienden of
vriendinnen. De ontwikkeling van nieuwe diensten baseert zed op de snel
veranderende trends onder jongeren.
Over zed
Zed is een internationale aanbieder van mobiele informatie-, communicatie- en
entertainmentservices. Zed is opgericht in 1999 te Finland (bakermat van de
nieuwe communicatietechnologieën) en 100% dochter van de Finse
telecommunicatiegroep Sonera Corporation (HEX: SRA, NASDAQ: SNRA). Klanten van
zed (zeddians) kunnen altijd en overal gebruikmaken van gepersonaliseerde mobile
value added services (MVAS) voor de mobiele telefoon. Een groot deel van deze
services valt onder de noemer 'lifestyle', zoals zoals games, dating, horoscopen
en uitgaan (denk aan film- en restaurantgidsen). Daarnaast biedt zed
informatieservices zoals weer, verkeersinformatie, sportnieuws en binnen- en
buitenlands nieuws. Uiteraard ontbreken de populaire beltonen en logo's niet.