NED. KANKERBESTRIJDING-KWF

Kleding in zonnetje bij nieuwe zonnecampagne Kankerbestrijding

KLEDING IN HET ZONNETJE BIJ NIEUWE ZONNECAMPAGNE KANKERBESTRIJDING

Met een ZON! Fashion show op de Pier van Scheveningen start de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) woensdagavond 9 mei haar zonnecampagne 2001 'Geniet van de zon, maar maak 't niet te gek.'. Het betreft de meest omvangrijke zonnecampagne van het KWF tot nu toe. De campagne is deze keer vooral gericht op jongeren, met name 'jonge meiden'. Deze hebben volgens het KWF, verwijzend naar het liedje van Astrud Gilberto, het 'Girl-of-Ipanima'-schoonheidsideaal: lang, slank en bruingebrand. Uit recent onderzoek blijkt dat hierdoor jonge vrouwen ondanks bekendheid met de risico's, toch overdadig zonnen en zelfs als zij anti-zonnebrandmiddelen gebruiken, vaak verbranden. Dit verhoogt het risico op huidkanker. Daarom vestigt het KWF in deze campagne de aandacht op kleding als bescherming tegen schadelijke invloeden van ultraviolette straling (UV). Anti-zonnebrandmiddelen kunnen, mits goed gebruikt, hierop een goede aanvulling zijn. Recente berichten als zouden in anti-zonnebrandmiddelen gebruikte UV-filters kanker kunnen veroorzaken, berusten volgens de betrokken onderzoekers op een onjuiste interpretatie van hun onderzoek. Het KWF handhaaft daarom het advies, in aanvulling op matig zonnen en het dragen van kleding, ook anti-zonnebrandmiddelen te gebruiken.
Het aantal gevallen van huidkanker in ons land neemt jaar op jaar toe. Begin jaren '80 ging het om 15.000 nieuwe gevallen per jaar, nu om 25.000. Dit is met name toe te schrijven aan het vele zonnen tijdens zonvakanties en in de vrije tijd. Nederland heeft daarbij het nadeel dat vanwege het weer de huid vrijwel nooit echt kan wennen aan de zon, wat een belangrijke natuurlijke bescherming zou geven.

Onorthodox
Tijdens de ZON! Fashion show tonen 30 modellen ontwerpen van tien in Nederland werkende mode-ontwerpers. Hen is gevraagd te komen met onorthodoxe ontwerpen en materialen voor zonminnende, zonkoelende en zonwerende kleding, die vrouwen kan inspireren om in de zon aantrekkelijk gekleed te gaan. De ontwerpen worden beoordeeld door een publiek van vooral 'jonge meiden' en door een vakjury bestaande uit Maik de Boer (stylist), Rodrigo Otazu (jewellery designer), Cora Honing (Hoofd Voorlichting KWF), Piet Paris (mode-illustrator) en Brigitte Hamers (presentatrice - actrice). Het winnende ontwerp wordt bekroond met de ZON! Fashion Award, een sculptuur van de hand van jurylid Rodrigo Otazu.
Jongeren zullen de verstandig-zonnenboodschap met name tegenkomen via 300.000 zogeheten freecards. Deze worden verspreid via scholen, sportaccommodaties en strandtenten. Daarnaast geeft de veel door jongeren beluisterde omroep Radio 538 gedurende de zomermaanden elke zaterdag- en zondagmorgen tips voor verstandig zonnen.

Zorgwekkend
Het KWF noemt het zongedrag van jongeren zorgwekkend. 'Jongeren zijn over het algemeen op de hoogte van de risico's, willen zich wel daartegen beschermen, maar in de praktijk komt dat er niet van of gebeurt het verkeerd', aldus Cora Honing, hoofd Voorlichting en verantwoordelijk voor de nieuwe campagne. Zij baseert zich hierbij op een recent onderzoek dat jongerenonderzoeksbureau Qrius in opdracht van het KWF en in samenwerking met de Universiteit Maastricht heeft uitgevoerd. Hieruit blijkt dat tweederde van de jongeren, en met name meisjes, 's zomers zo bruin mogelijk probeert te worden. Anti-zonnebrandmiddelen worden met tegenzin gebruikt en over het algemeen op aandrang van de ouders. Slechts een kwart draagt kleding ter bescherming tegen de zon en nog minder jongeren, één op de vijf, zoeken de schaduw op. Jongens zeggen vaker dan meisjes dergelijke maatregelen overdreven te vinden. Bij een klein deel van de jongeren (15%) bestaat nog steeds het misverstand dat je eerst moet verbranden, wil je goed bruin worden. Een derde van de ondervraagden gaf aan dat zij regelmatig of bijna altijd verbrand thuiskomen van een dagje in de zon.

Grootste zonnecampagne
De campagne 'Geniet van de zon, maar maak 't niet te gek.' is de grootste zonnecampagne sinds het KWF in 1988 met voorlichting over verstandig zonnen begon. De campagne omvat afzonderlijke folders over verstandig zonnen voor kinderen en voor volwassenen en een speciale folder over zonnecosmetica. Daarnaast verschijnt een brochure 'Verstandig Zonnen' met uitgebreide achtergrondinformatie. Folders en brochures zijn onder meer verkrijgbaar bij drogisten, schoonheidsspecialisten, zonnestudio's, apotheken, huisartsen, dermatologen en bij het KWF zelf. Bovendien is veel informatie te vinden op www.kankerbestrijding.nl, de website van het KWF. Via www.3aces.nl is het mogelijk familie en vrienden E-cards te sturen met goede wensen voor een verstandige zonvakantie. Het basisonderwijs kan gebruik maken van lesmaterialen voor onder- en bovenbouw. Het KWF heeft verder de medewerking gevraagd van kranten en tijdschriften voor het plaatsen van gratis advertenties en ingezonden mededelingen. In samenwerking met de leden van de Organisatie Lokale Omroepen Nederland, worden radio- en TV-spots uitgezonden. Het KNMI brengt dagelijks op teletekstpagina 708 de 'zonkracht- berichten'. Deze geven een goed houvast voor verstandig zonnen op die betrokken dag.



----
Mededeling voor de redactie,