PERSBERICHT SP gemeenteraadsfractie Utrecht
Utrecht, 9 mei 2001.
SP: vrijwillige autoloze zaterdag is vragen om ongelukken
De SP gemeenteraadsfractie vindt de keuze van burgemeester en
wethouders van Utrecht voor een vrijwillige autoloze zaterdag op 22
september een slappe keuze. Een keuze waarmee bovendien het risico
gelopen wordt dat er ongelukken gebeuren, omdat aan de ene kant mensen
erop rekenen dat de stad autovrij is, terwijl te verwachten valt dat
verstokte automobilisten de oproep op grote schaal aan hun laars
zullen lappen.
Al eerder werd, tijdens een debat in de gemeenteraad, duidelijk dat
B&W de feitelijke doorgang van een autoloze zaterdag saboteren,
terwijl een meerderheid van de collegepartijen dit initiatief juist
zegt te steunen. Verkeer-wethouder Yet van den Berg (Leefbaar Utrecht)
schilderde bij die gelegenheid een draconisch beeld van de kosten die
met de autoloze zaterdag gepaard zouden gaan. Daar komt nu, blijkens
de toelichting bij het definieve besluit, nog een hoog bedrag aan
gevreesde claims van winkeliers bovenop.
De SP is van mening dat de handhavingskosten zeer beperkt blijven als
op 22 mei slechts bij de invalswegen aan de gemeentegrens borden
geplaatst worden en politie aanwezig is in verband met handhaving.
Binnen de gemeentegrens zou dan door de normale surveillancediensten
opgetreden kunnen worden tegen geconstateerde overtredingen van het
rijverbod. Bij een permanente aanwezigheid van 2 agenten bij iedere
invalsweg gedurende 24 uur zou de extra politieinzet neerkomen op een
kostenpost van ca. f 90.000, een schijntje in vergelijking met de
miljoenen die het college opvoert. Ook zou een algeheel rijverbod voor
de hele gemeente veel rechtvaardiger zijn dan een selectief rijverbod
in de binnenstad, want de SP-fractie is van mening dat hierdoor een
deel van de inwoners van de stad onevenredig zwaar getroffen zou
worden.
Voor wat betreft de inkomstenderving bij middenstanders wijst de
SP-fractie erop dat bij eerdere gelegenheden gebleken is dat een
autovrije binnenstad voor een aantal bedrijven juist méér omzet
oplevert. Zo is bekend dat de horeca bij dergelijke gelegenheden vaak
een topomzet draait. Voor de winkels zijn er de afgelopen jaren vele
koopzondagen en avonden bijgekomen, waardoor de verstokte automobilist
ruimschoots de kans heeft om de de autoloze zaterdag te mijden.
Tenslotte blijkt uit landelijk onderzoek dat één autoloze dag per jaar
op een groot draagvlak onder de bevolking mag rekenen. De SP-fractie
zal het college bij de raadsvergadering van 31 mei a.s. over haar
keuze aan de tand voelen.
Inlichtingen:
Leo Lambo, tel. (030) 2522322
P.Jansen, (06) 51844755.