STICHTING BKR
Meer registraties bij BKR
Tiel, 9 mei: Het aantal mensen dat staat geregistreerd met een
consumptief krediet is afgelopen jaar toegenomen. In de centrale
kredietregistratie bij BKR, dat alle consumptieve
kredietverplichtingen in Nederland vastlegt, stonden eind 2000 ruim
zeseneenhalf miljoen mensen geregistreerd. In 1999 waren dat er nog
vijfeneenhalf miljoen. Gemiddeld hebben mensen twee kredietcontracten
op hun naam staan, waarbij moet worden aangetekend dat ook afgelopen
contracten, jonger dan vijf jaar worden meegerekend. Het totaal aantal
lopende kredietcontracten was 7,7 miljoen aan het eind van 2000, zo
blijkt uit het jaarverslag van BKR dat vandaag verscheen.
De toename van het aantal geregistreerden heeft als voornaamste reden een verruiming van de registratieregels bij BKR. In het afgelopen jaar zijn namelijk alle rekening courantkredieten geregistreerd, wat tot een eenmalige toename heeft geleid van het aantal nieuwe registraties. Voorheen werden rekening courantovereenkomsten alleen geregistreerd als er sprake was van betaalproblemen. Door de nieuwe registratiewijze ontstaat een beter en vollediger beeld van iemands kredietverplichtingen en wordt onnodige stigmatisering voorkomen.
Meer doorlopend krediet
De snelst groeiende kredietsoorten zijn diverse vormen van doorlopend
krediet. Hierbij heeft de kredietnemer permanent de mogelijkheid geld
op te nemen tot een vooraf overeengekomen limiet. Het afgelopen jaar
bedroeg het percentage doorlopende kredieten in de database bij BKR 44
tegenover 36 het jaar ervoor. Het percentage aflopende kredietsoorten,
waarbij de kredietnemer een geleend bedrag in vaste, maandelijkse
termijnen terugbetaalt, neemt daarentegen af. BKR zag het percentage
persoonlijke leningen bijvoorbeeld teruglopen van 11 in 1999 naar 8
het afgelopen jaar.
Inzien eigen dossier
Het aantal consumenten dat gebruik maakt van zijn wettelijk recht het
eigen dossier in te zien nam toe met zeven procent. In 2000 kreeg BKR
42.940 inzageverzoeken tegenover 40.106 in 1999. Ook de behoefte aan
algemene, niet-persoonsgebonden informatie neemt toe. Hierbij gaat het
bijvoorbeeld om vragen over de werking van het
kredietregistratiesysteem, over bewaartermijnen en over de voorwaarden
waaronder BKR gegevens verstrekt. Ook krijgt BKR algemene vragen op
het gebied van budgetbeheer en persoonlijke financiële planning. Deze
laatste vragen worden, waar mogelijk doorgeleid naar het NIBUD, het
Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, of naar de
schuldhulpverlening.
Fraudebestrijdingssysteem VIS
Naast de centrale kredietregistratie, beheert BKR ook het
fraudebestrijdingssysteem VIS. Bedrijfsleven en diverse
overheidsinstanties maken meer en meer gebruik van de mogelijkheid om
via dit systeem de geldigheid van aangeboden identiteitsbewijzen te
checken. Het afgelopen jaar werd het VIS ruim 2,2 miljoen keer
geraadpleegd, tegenover bijna 1,9 miljoen in 1999, een stijging van
twintig procent. In 32 duizend gevallen bleek het getoonde document
als ongeldig te boek te staan. Niet iedere Hit-melding duidt overigens
op fraude. Een rijbewijs dat (tijdelijk) ongeldig is verklaard als
rijvaardigheidsbewijs, is ook ongeldig als identiteitsbewijs. Als een
dergelijk rijbewijs ter verificatie wordt aangeboden, levert dit een
Hit op.
Miljoenen documenten
In het Verificatie Informatie Systeem staan de serienummers van bijna
vijfeneenhalf miljoen gestolen, vermiste of anderszins als ongeldig
geregistreerde documenten, uit binnen- en buitenland. Veelal gaat het
om: paspoorten rijbewijzen en visa. Sinds medio 1999 zijn via VIS ook
alle rijbewijsnummers bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer te
checken. Hier gaat het om ongeveer elf miljoen rijbewijsnummers.
Bezorgd over toekomst VIS
VIS is eind jaren tachtig ontstaan uit een samenwerking tussen de
Nederlandse Vereniging van Banken en de divisie Centrale Recherche
Informatie (CRI) dat onderdeel is van het Korps Landelijke
Politiediensten. Aan de publiekprivate samenwerking voor VIS ligt een
convenant ten grondslag. Dit is afgelopen jaar vernieuwd. Het huidige
convenant blijft gelden tot de overheid het in ontwikkeling zijnde
'Basisregister Reisdocumenten' introduceert, een verwijsregister, met
de nummers van ongeldige Nederlandse paspoorten en Europese
identiteitskaarten. BKR volgt de ontwikkeling van het Basisregister
Reisdocumenten nauwlettend, om erop toe te zien dat de huidige,
succesvolle fraudebestrijdingsfunctie van VIS ook hierin wordt
opgenomen. BKR is bezorgd over de vraag of de volledige
functionaliteit van VIS in de toekomst gewaarborgd blijft. Het nieuwe
basisregister voorziet vooralsnog namelijk uitsluitend in gegevens van
Nederlandse paspoorten en Europese identiteitskaarten. VIS daarentegen
bevat op dit moment documentnummer uit 182 verschillende landen en
biedt dus een veel breder aanbod van nummers van gestolen, vermiste of
anderszins ongeldige documenten.
Voor vragen naar aanleiding van dit bericht, of voor het aanvragen van
een jaarverslag kunt u bellen met mevrouw G.A.H. van Geenen, 0344 -
616041.
09 mei 01 08:52