Peugeot Nederland

Peugeot-tango eindigt voortijdig in Argentijnse pampa`s

Helaas wat een solide finishresultaat voor het team Peugeot Total leek te worden in de Rally van Argentinië, eindigde met pech. Geen punten, maar panne voor Marcus Grönholm en Didier Auriol, nadat eerder al Harri Rovanperä was uitgevallen. Zo leverde de tango van het trio in de pampas niet meer op dan misstapjes. Voor het wereldkampioenschap heeft dit nog geen consequenties. De tegenstanders hebben immers met zoveel problemen te kampen gehad, dat de puntenverschillen in de top van het klassement niet noemenswaardig zijn. Colin McRae bijvoorbeeld mocht dan winnen in Argentinië, het was voor de Ford-rijder tevens het allereerste seizoensresultaat.

De Equipe Peugeot Total had het niet gemakkelijk in Zuid-Amerika. Het team boekte dankzij Marcus Grönholm slechts één snelste tijd in een klassementsproef. Dat gebeurde op de laatste dag van de rally op KP 17; op de volgende proef moest de wereldkampioen opgeven. Grönholm, die zesde lag en de druk van François Delecour (Ford) en Freddy Loix (Mitsubishi) weerstond, hapte bij een harde landing stof in het luchtfilter. Daardoor verloor de Fin turbodruk. Hij zette in de eerstvolgende proef (17) de zaken recht met de snelste tijd, maar op KP 18 liet hij zich verrassen door een haakse linkerbocht. We raakten van de weg. Ik kon de 206 wel weer op de juiste koers krijgen, maar daarbij ging de koppeling kapot en toen was het over. Eerder had Grönholm problemen gehad met het turbo-overdrukventiel, met een differentieel en met de stuurbekrachtiging. Een en ander was het gevolg van een aanrijding met een overstekend rotsblok.

Aanvankelijk was Harri Rovanperä, winnaar van de Rally van Zweden, de smaakmaker in het Peugeot-kamp geweest, maar hij vergde te veel van de wielophanging van zijn 206 en moest na de eerste dag verstek laten gaan. Didier Auriol en Marcus Grönholm klommen vervolgens de puntenrangen binnen. Ook Auriol, die de vijfde plaats innam, kende echter zo zijn problemen. De Fransman snoepte nog wel de vierde positie af van Tommi Mäkinen, maar toen verloor zijn motor op onverklaarbare wijze vermogen.
Auriol duikelde naar de negende plaats, maar kon op de laatste dag weer de aanval kiezen. Dat ging lekker. Ik probeerde diverse transmissie-afstellingen uit om de handling te verbeteren. Het ritme was er en het vertrouwen ook, totdat ik in een diep gat een grote steen raakte. Het was een onvermijdelijke situatie en jammer genoeg bracht die ook schade met zich mee een kapot wiel. We hebben zeker vier kilometer doorgereden op drie wielen en dat bleek te veel van het goede. Het onderstel raakte zo beschadigd, dat reparatie te veel tijd kostte. En, terugkijkend naar de vorige wedstrijd in de Costa Brava: Zo loopt alles op rolletjes en win je in Spanje, en dan heb je opeens problemen en stapelen de moeilijkheden zich op. Ik kijk maar vast uit naar de volgende wedstrijden, in Cyprus en Griekenland. Die worden nog zwaarder dan Argentinië: nog meer stof en rotsblokken, nog hogere temperaturen. Daar zullen we karakter moeten tonen.

Ook sportdirecteur Corrado Provera ziet uit naar het eiland-evenement in de Middellandse Zee. Hopelijk beschikken we daar over de 2001-evolutie van de 206 WRC, die momenteel wordt gebouwd. Wij denken dat het nieuwe model sneller is en ook betrouwbaarder dan de huidige versie. Maar afgezien hiervan zullen we sowieso nog harder moeten werken aan de kwaliteit, om de rijders het volste vertrouwen in de auto te kunnen geven.

In de pampa-vlakten en in het onherbergzame, heuvelachtige terrein rond het Argentijnse Cordoba maakten de Fords, Subarus en Mitsubishis uiteindelijk de dienst uit. Voor winnaar McRae (Ford) en tweede man Burns (Subaru), die continu met elkaar in de prestige-clinch lagen, kwamen de punten als een verlossing. Immers, tot nu toe hadden de beide Britten hopeloze scores achter hun naam staan. Maar McRaes collega Sainz is wellicht gevaarlijker voor de Peugeot-rijders. De Spanjaard staat dankzij zijn regelmatigheid op de tweede plaats in het WRC. Didier Auriol en Harri Rovanperä bivakkeren samen met McRae op plek drie. Van de Peugeot-mannen heeft wereldkampioen Marcus Grönholm nog het hardst een goed resultaat nodig. Een zege in een van de volgende wedstrijden zou zijn moreel zeer goed doen.

Uitslag Rally van Argentinië:

1. McRae/Grist (GB/GB), Ford Focus

2. Burns/Reid (GB/GB), Subaru Impreza

3. Sainz/Moya (E/E), Ford Focus

4. Mäkinen/Mannisenmaki (SF/SF), Mitsubishi Lancer
5. Solberg/Mills (N/GB), Subaru Impreza

6. Loix/Smeets (B/B), Mitsubishi Carisma

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Tommi Mäkinen 27

2. Carlos Sainz 22

3. Harri Rovanperä 10
Didier Auriol 10
Colin McRae 10
6. François Delecour 9
Richard Burns 9
8. Thomas Radström 6
Gilles Panizzi 6
10. Toni Gardemeister 5
Freddy Loix 4
12. Marcus Grönholm 4

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Mitsubishi 44

2. Ford 36

3. Peugeot 20

4. Subaru 16

5. Hyundai 8

6. Skoda 6

Volgende wedstrijd: Rally van Cyprus, 31 mei-3 juni 2001

Utrecht, 10 mei 2001