Tele2 dwingt KPN tot zenden rectificatie aan bijna 600.000 huishoudens

Tele2 wint kort geding van KPN

Amsterdam, 10 mei 2001- De rechtbank in Amsterdam heeft Tele2 in een kort geding tegen KPN Telecom vandaag in het gelijk gesteld en KPN veroordeeld tot het sturen van een rectificatie aan 561.795 klanten van Tele2 en KPN. Hierin moet KPN bekennen dat een vergelijking met de tarieven van Tele2 in een in maart verstuurde mailing misleidend is en 'niet op goede gronden is gemaakt en dat die mailing onrechtmatig is', aldus de beslissing van de rechtbank. De Consumentenbond was in de Consumentengids van mei al kritisch over de betreffende mailing.

,,Tele2 is blij dat de rechtbank net als wij van mening is dat deze Tele2-huishoudens en overige huishoudens die mogelijk van plan waren voor Tele2 te kiezen inderdaad zijn misleid door KPN. Naar ons gevoel heeft het recht van de consument op objectieve informatie gezegevierd en we gaan ervan uit dat KPN zich in de toekomst zal onthouden van dit soort misleidende verkoopmethoden", aldus Algemeen Directeur Terry Aurik van Tele2.

,,Tele2 houdt van gezonde concurrentie en wij schromen er dan ook niet voor om gebruik te maken van vergelijkende reclame. Wij zijn echter van mening dat KPN in dit geval de grens van het toelaatbare heeft overschreden. Daarom hebben wij besloten een kort geding aan te spannen en vandaag is gebleken dat de rechter onze mening deelt. Wij betreuren het dat KPN een volledige vergelijking met onze tarieven uit de weg gaat en de klant niet zelf laat beslissen", aldus Aurik.

Hieronder vindt u de beslissing van de President van de Arrondisementsrechtbank te Amsterdam:

BESLISSING:


1 Beveelt KPN Telecom om binnen vijf werkdagen na betekening van dit vonnis aan allen, die zij in maart 2001 de bewuste direct mailing stuurde, de navolgende rectificatie te sturen zonder enig commentaar op een vel papier van A-4 formaat en op hetzelfde postpapier waarop de bewuste mailing is verzonden met als kop in letters van 1 cm hoogte: RECTIFICATIE:

"L.S.
In de maand maart 2001 zonden wij U een mailing, waarin wij een vergelijking maakten tussen onze tarieven en die van (onder anderen) Tele2, met als resultaat dat onze tarieven voor de klant voordeliger zouden zijn of tenminste net zo voordelig. De president van de rechtbank te Amsterdam heeft op vordering van Tele2 bij vonnis van 10 mei 2001 geoordeeld dat die vergelijking niet op goede gronden is gemaakt en dat die mailing onrechtmatig is. Hij heeft ons bevolen U dit mee te delen, hetgeen we hierbij doen.
Carrier Pre Select kunt U als volgt weer instellen:
1) Bel gratis 0800-1273. U hoort een sprekende computer. Volg de aanwijzingen, en kies voor het wijzigen van Uw instellingen.
2) De Computer vraagt U twee keer (voor nationaal en internationaal bellen) naar de preselectie code, toets dan beide keren 16-0-2.

3) Controleer of Uw wijzigen zijn verwerkt: bel 24 uur na instelling nogmaals 0800-1273, Uw nieuwe instellingen worden dan gemeld.
4) De Preselect tarieven zijn alleen van toepassing als U Tele2 Preselect heeft ingesteld voor zowel nationaal als internationaal bellen.

KPN Telecom"

Over Tele2:
Tele2 Nederland bestaat sinds 31 oktober 1997 en is onderdeel van het Zweedse Tele2 AB. Tele2 AB, opgericht in 1993, is een pan Europees telecommunicatie bedrijf dat zowel vaste als mobiele telefonie diensten, datanetwerken en internet diensten levert via de merken Tele2, Tango, Comviq, Baltkom GSM en Q-GSM aan ruim 11 miljoen mensen in 20 landen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV
Kerrie Finch
Tel: 020 530 4336
E-mail: kerrief@text100.nl

Of u kunt de website van Tele2 bezoeken:

Met vriendelijke groet,

Kerrie

Kerrie Finch
Account Director
Text 100 BV
Global High Tech Public Relations

Van Diemenstraat 164-166, 1013 CN Amsterdam
Tel: +31 20 530 4336 (direct)
Tel: +31 20 530 4333 (general)
Fax: +31 20 530 4331
e-mail: kerrief@text100.nl
www.text100.com