Gemeente Barendrecht


Raadscommissies vergaderen

Sport en Cultuur c.a.

Op dinsdag 15 mei vergadert de commissie Sport en Cultuur in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

De agenda bevat onder meer de volgende punten:


-bespreking van het voorstel voor het realiseren van Kunstopdracht 06 (Het Elastisch Perspectief). De commissie wordt gevraagd in te stemmen met het verlenen van de definitieve opdrachtverlening voor kunstopdracht 06. De beide kunstenaars zullen hun schetsontwerpen tijdens de vergadering toelichten;


-bespreking van de jaarrekening 2000.

De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Samenlevingszaken, de heer G.J. Bravenboer, tel. 698 240.

Openbare Werken en Sociale Zaken c.a.

De commissie Openbare Werken en Sociale Zaken vergadert op maandag 14 mei in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

Op de agenda staan onder meer de volgende punten:


-Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond door Stadsregio.
Het Platform Arbeidsmarktbeleid Rijnmond (PAR) heeft een einddocument opgesteld m.b.t. een ondernemingsplan, de begroting en een samenwerkingsovereenkomst.


-Het beleidsverslag afdeling sociale zaken 2000.

-4e Kwartaalrapportage 2000.

De 4e rapportage geeft inzicht in de voortgang van het collegeprogramma, de uitvoering van activiteiten voortkomend uit de begroting 2000 en de financiële stand van zaken.


-Jaarrekening 2000.


-Definitief ontwerp 30km/uur zone Buitenoord.
Door de afdeling openbare werken is een definitief plan gemaakt voor inrichting van een 30km/uur zone in de wijk Buitenoord. Ingediende reacties en suggesties van bewoners zijn hierin verwerkt. Indien er geen bezwaren door belanghebbenden op het verkeersbesluit worden ingediend kunnen de werkzaamheden worden opgestart.


-Definitief ontwerp 30km/uur zone Molenvliet en Paddewei.
Door de afdeling openbare werken is een definitief plan gemaakt voor inrichting van een 30km/uur zone in de wijken Molenvliet en Paddewei. Ingediende reacties en suggesties van bewoners zijn hierin verwerkt. Indien er geen bezwaren door de belanghebbenden op het verkeersbesluit worden ingediend kunnen de werkzaamheden worden opgestart


-Onttrekking onderdoorgang Dierensteinweg.

Voorstel m.b.t. het onttrekken van de zuidelijk gelegen parallelweg langs de A15 i.v.m. de aanleg van de dive-under.

De secretaris van deze raadscommissie is de chef van de afdeling Openbare Werken Beheer, de heer J. van der Linden, tel. 698 360.

Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting c.a.

Op donderdag 17 mei komt de commissie Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting bijeen in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.

De agenda is als volgt:


-eindverslag inspraak- en overlegprocedure ontwerp-bestemmingsplan Middeldijkerplein-Noord.

De secretaris van deze raadscommissie is de directeur van de sector Grondgebied, de heer P. Timmer, tel. 698 320.

Ter inzage

De stukken voor deze vergaderingen liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, loket 304. U kunt een set opvragen bij de secretaris van de commissie.

Spreekrecht

U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de secretaris van de commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.

Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert

Vanavond vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang openbaar deel 20.15 uur.

In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:


-tegen het besluit tot het weigeren van een vergunning tot het innemen van een standplaats met eigen materiaal;


-tegen het voorbereidingsbesluit van de gemeenteraad tot de uitbreiding van bedrijventerrein Ziedewij;


-tegen het verlenen van een bouwvergunning voor het vergroten van de woning op het perceel Achterzeedijk 73;


-tegen het verlenen van een bouwvergunning voor het tijdelijk plaatsen van een schoolgebouw aan de Hoefslag/Jaagpad;


-afhandeling van het bezwaar van Parket Tree inzake het opleggen van de dwangsom in relatie tot het gebruik van het bedrijfspand Brugge 12.

De secretaris van deze commissie is de heer D.N.J. van Horssen, tel. 698 241.

Ter inzage

De stukken liggen ter inzage bij Bureau Communicatie, loket 304. Voor openingstijden: zie boven.

Bouwen en Milieu

Meldingen bouwvoornemen en -aanvragen

Bij de afdeling Bouwen en Milieu zijn de volgende meldingen/aanvragen ingediend:


-Beltmolen 15 (MB 2001-86), voor het vergroten van de berging (1-5-'01);


-Binnenlandse Baan 88 (BA 2001-182), voor het vergroten van de woning (27-4-'01);


-Bijdorp-Oost 32 (BA 2001-181), voor het plaatsen van een reclamezuil (27-4-'01);


-Dorpsstraat 188 (MB 2001-87), voor het vervangen van de blokhut (1-5-'01);


-Marijkesingel 9 (BA 2001-185), voor het vergroten van de woning (3-5-'01);


-Meerwedesingel 10 (BA 2001-189), voor het plaatsen van een blokhut (4-5-'01);


-Cornelis de Mooystraat 13 (BA 2001-180), voor het plaatsen van een dakkapel (27-4-'01);


-Stationsweg 140 (BA 2001-183), voor het plaatsen van een composteringsbak (27-4-'01);


-Stationsweg 140 (BA 2001-184), voor het wijzigen van de bedrijfs- en kantoorruimte (1-5-'01);


-Zuidersingel 304 (BA 2001-186), voor het wijzigen van de zijgevel (4-5-'01).

De bouwaanvragen/meldingen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en ingediend bij Bouw- en Woningtoezicht, loket 18 (begane grond).

Vrijstellingen

Burgemeester en wethouders maken bekend dat een verzoek om toestemming tot bouwen is ontvangen voor:


- Het oprichten van een GSM-antenne op het pand aan het Achterom 60-72. Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Middenbaan".


- Het vergroten van een woning aan de Middeldijk 63. Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Buitengebied 1986".


- Het wijzigen van een voorgevel, het oprichten van een uitbouw en het oprichten van een dakkapel aan de Chopinstraat 3. Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Nieuweland".

Burgemeester en wethouders hebben het voornemen om ten behoeve van deze bouwplannen vrijstelling van het bestemmingsplan te verlenen op grond van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

Ter inzage

De bouwplannen liggen met ingang van vrijdag 11 mei tot en met donderdag 7 juni 2001, gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouw- en Woningtoezicht, loket 1 en 2. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Bedenkingen

Een ieder die bedenkingen heeft tegen het verlenen van vrijstelling kan deze tot en met donderdag 7 juni 2001 schriftelijk naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht, postbus 501, 2990 EA Barendrecht.

Inspraak op vrijstellingsverzoek

Burgemeester en wethouders geven een ieder de mogelijkheid om in te spreken op het vrijstellingsverzoek voor de vervanging van het clubgebouw van de roeivereniging op de locatie Noldijk 73.

Er is een verzoek om vrijstelling ingediend voor de oprichting van de vervanging van het clubgebouw van de roeivereniging op de locatie Noldijk 73 Het bouwplan is gedeeltelijk in strijd met het bestemmingsplan Buitengebied Oost, maar past binnen het voorontwerp-bestemmingsplan "Buitengebied 1986" waarvoor inmiddels de inspraak- en overlegprocedure is gestart.

Het college is voornemens een vrijstellingsprocedure in gang te zetten voor de oprichting van dit clubgebouw.Voordat deze procedure wordt gestart, wordt een ieder op grond van artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) in de gelegenheid gesteld om tijdens een inspraakronde van vier weken zijn of haar reactie schriftelijk naar voren te brengen.

Ter inzage

De stukken liggen van vrijdag 11 mei tot en met donderdag 7 juni 2001 voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis, afdeling Bouwen en Milieu (Ruimtelijke Ordening) Loket 1 en 2.Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.30 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.

Verder procedure

Inspraakreacties kunnen binnen de bovengenoemde termijn schriftelijk bij het college worden ingebracht. Na afloop van de inzagetermijn worden alle inspraakreacties gebundeld en van commentaar voorzien. De inspraakreacties zullen door het college meegewogen worden bij haar besluit tot het in gang zetten van de vrijstellingsprocedure. Wanneer die procedure wordt gestart, zal het verzoek om vrijstelling met de daarbij behorende ruimtelijke onderbouwing op grond van artikel 19a, lid 4 WRO gedurende vier weken ter inzage worden gelegd. Binnen die periode kan een ieder zijn schriftelijke bedenkingen naar voren brengen. Wanneer bedenkingen worden ingediend, zal een hoorzitting voor de wethouder ruimtelijke ordening worden gehouden. Vervolgens zal het college een besluit op de bedenkingen nemen en besluiten of de procedure wordt voortgezet met het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten van de Zuid-Holland. Wanneer deze wordt afgegeven, kan de uiteindelijke vrijstelling worden verleend.

Verleend

Verleende bouwvergunning/vrijstelling/positieve reactie op melding bouwvoornemen:


-Achterzeedijk 9 (BA 2000-186), voor het vergroten van het pannenkoekenhuis (27-4-'01);


-Bachlaan 2-14 (BA 2001-31), voor het plaatsen van een hekwerk (2-5-'01);


-Bachlaan 13 (BA 2001-53), voor het vergroten van de woning (2-5-'01);

-Beatrixstraat 1 (BA 2001-143), voor het bouwen van een dakopbouw (2-5-'01);


-van Beethovensingel 2 (BA 2001-148), voor het plaatsen van drie dakkapellen (2-5-'01);


-Boerhaavelaan 2 (BA 2001-130), voor het tijdelijk plaatsen van een noodgebouw (2-5-'01);


-Brahmsstraat 73 (MB 2001-76), voor het plaatsen van een dakkapel (4-5-'01);


-Händelstraat 5 (BA 2001-140), voor het plaatsen van twee dakkapellen en het wijzigen van de gevel (4-5-'01);


-Lorentzweg 26 (BA 2001-144), voor het vergroten van de keuken van het eetcafé (2-5-'01);


-Mazurkastraat 36 (MB 2001-38), voor het vergroten van de woning (2-5-'01);


-Middenbaan 46 (BA 2001-100), voor het vergroten van het winkelpand door middel van een dakopbouw (4-5-'01);


-Middenbaan 46a (BA 2001-90), voor het vergroten van het winkelpand door middel van een dakopbouw (4-5-'01);


-Cornelis de Mooystraat 20 (BA 2001-149), voor het plaatsen van twee dakkapellen (4-5-'01);


-van Ravesteyndreef 72 (MB 2001-79), voor het plaatsen van een dakkapel (4-5-'01).

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam (Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking van de beschikking te schorsen.

Ter inzage

De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende bovengenoemde periode ter inzage bij Bouw- en Woningtoezicht, loket 18 (begane grond).

De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.

Theaternieuws

In de komende weken staan de volgende voorstellingen geprogrammeerd:

Datum:

Artiest(en)

Voorstelling:

Prijs:

Pashouders:

Vr. 11-5

Tineke Schouten

Showiesjoo

UITVERKOCHT

Zo. 13-5

Jeugdtheater Hofplein

Danse Jochie Danse

(familievoorst.)

15,00

12,50 (10,00
Vr. 18-5

idem

Za. 19-5

idem

Zo. 20-5

idem

Losse verkoop

Voorstellingen beginnen om 20.15 uur, tenzij anders is aangegeven. Voor alle voorstellingen zijn er kaartjes in de losse verkoop verkrijgbaar, uiteraard zolang de voorraad strekt. Openingstijden balie: maandag tot en met vrijdag 13.30 - 16.30 uur, vrijdagavond 19.00 - 20.30 uur en vanaf een uur vóór de voorstelling, tel. 615 958

OPENBARE WERKEN

Binnendienst

Verkeersspreekuur

Op woensdag 16 mei wordt het verkeersspreekuur gehouden, vanaf 16.00 uur in het gemeentehuis.

Het verkeersspreekuur biedt de mogelijkheid om zaken op het gebied van verkeer en vervoer, waarvan u dat nodig vindt, onder de aandacht van de gemeente te brengen. Op het verkeersspreekuur zijn aanwezig: een technisch medewerker en een politieambtenaar.

Maandelijks

Het verkeersspreekuur wordt elke derde woensdag van de maand gehouden, vanaf 16.00 uur, in het gemeentehuis. U kunt hier alleen op afspraak gebruik van maken. Afspraken kunnen gemaakt worden tot 15.00 uur op de dag van het spreekuur bij het bedrijfsbureau van Openbare Werken Beheer, tel. 698 378. Indien u niet in de gelegenheid bent het spreekuur te bezoeken, dan kunt u contact opnemen met de heer J.L. Dijker, tel. 698 364.

Herbestraten de Wilg

Op maandag 7 mei is gestart met het herbestraten van de Wilg. De werkzaamheden zullen in twee fases worden uitgevoerd. De eerste fase van de Wilg is het gedeelte aan de oostzijde van de Vlietweg. Zodra de werkzaamheden aan de oostzijde zijn afgerond zal met de westzijde worden begonnen. De werkzaamheden zullen afhankelijk van de weersomstandigheden per fase ongeveer 3 weken duren.

Voor vragen of inlichtingen kunt u contact opnemen met de heer A. Bendeler (0180-698426) van de afdeling openbare werken.

OPENBARE WERKEN

Buitendienst

Chemokar

In de periode van 14 mei tot en met 22 mei a.s. kunt u de chemokar weer tegemoet zien. Het ophaalrooster volgt hieronder.

Wijk 1: maandag 14 mei

Oude kern - Centrum-West

Daaronder vallen: de Zeeheldenwijk, Talmaweg, Paddewei, Dorpzicht, Bijdorp, 1e Barendrechtseweg, Elisabeth Catsvliet en de ouderenwoningen aan de 2e Barendrechtseweg.

Wijk 2: dinsdag 15 mei

Molenvliet - Nieuweland

Wijk 3: woensdag 16 mei

Buitenoord I - Centrum-Oost

In Buitenoord: Botter, Kempenaar, Tjalk en Kofschip

Centrum-Oost: Van Hogendorpsingel, Dr. Kuyperstraat, Mr. Thorbeckestraat, Mr. Lohmanstraat, Dr. Schaepmanstraat, 2e Barendrechtseweg, ir. Albardastraat, Binnenlandse Baan, 't Vlak, Keerweer, Weerom, 't Rak, De Kolk, De Zeeg, De Kreek, Binnenlaantje, Dorpsstraat-Oost en Gebroken Meeldijk.

Wijk 4: donderdag 17 mei

Buitenoord II en III

De rest van de wijk Buitenoord (dus exclusief de Botter, Tjalk, Kempenaar en Kofschip).

Wijk 5: vrijdag 18 mei

Binnenland en Oranjewijk

De wijk Binnenland wordt gevormd door de Rietgors en zijstraten en de Kwikstaart en zijstraten.

Bij de Oranjewijk behoren ook de aangrenzende gedeelten van de Binnenlandse Baan, Gebroken Meeldijk, Stationsweg, Willem Alexanderplantsoen en de Gaffelaar.

Wijk 6: maandag 21 mei

Noord I t/m IV

Deze wijken omvatten het hele gebied ten noorden van de Binnenlandse Baan, dat begrensd wordt door de 1e Barendrechtseweg, Scheldestraat, Maasstraat, Boomgaard met alle zijstraten, Alsemhof, Lavendelhof, Devel, Stationsweg.

Wijk 7: dinsdag 22 mei

Buitengebied* - Smitshoek - Carnisselande

Naast de wijk Smitshoek horen de volgende wegen en straten hierbij: 1e Barendrechtse weg (gedeelte ten noorden van de begraafplaats), 3e Barendrechtseweg, Voordijk, Middeldijk, Achterzeedijk, Ziedewijdsekade, Noldijk, Koedood, Korte Koedoodsedijk, Reijerwaardseweg, Dordtsestraatweg, Carnisseweg, Heulweg, Ziedewijdsedijk, Gebroken Meeldijk (ten oosten van de spoorlijn).


*Met ingang van 2001 wordt chemisch afval in het buitengebied alleen na telefonische melding opgehaald. Deze melding dient minimaal 4 dagen voor de ophaaldag te worden gedaan onder tel. 613 019.

Rooster oud papier/oud ijzer

Oud papier (za): 26/5,30/6,28/7,25/8,29/9,27/10,24/11,22/12

Oud ijzer (wo): 30/5,27/6,25/7,29/8,26/9,31/10,28/11,19/12

Openingstijden afvalaanbiedstation


-ma. t/m vr.: 07.30-16.00 uur; za.: 08.30-12.30 uur.
Openingstijden kringloopwinkel


-di. t/m za.: 10.00-17.00 uur, tel: 0180-629 782
Jeugdraad vergadert

Vanavond vergadert de Barendrechtse Jeugdraad in het gemeentehuis. De aanvang is 20.00 uur.

Op de agenda staat onder meer:


-Nabespreking van het gesprek met de wethouder

-Voortgang project "jeugd in de kijker 2001"
De volledige agenda met bijbehorende stukken ligt ter inzage bij Bureau Communicatie, loket 304.

Collecte

Voor de periode 13 mei tot en met 19 mei is een collectevergunning verleend aan het Nederlands Astma Fonds.

In deze periode is het niemand anders toegestaan te collecteren. Iedere collectant heeft een legitimatiebewijs bij zich. U kunt hier altijd naar vragen.

Vlinders in Albrandswaard, Barendrecht en Ridderkerk

Op vrijdag 11 mei 2001 van 9:00 tot 12:30 uur

geven drie bestuurders

van de gemeenten Albrandswaard, Barendrecht en Ridderkerk

in het foyer van Theater Het Kruispunt te Barendrecht

het officiële startsein voor het Vlinderproject

Tijdens een boeiend, ochtendvullend programma, kunt u nader kennis maken met het vlinderproject als pilot voor regionale samenwerking op het gebied van natuur- en milieueducatie. Diverse sprekers lichten hun visie toe op het belang van vlinders, vlindervriendelijk beheer en vlinderwaarneming. Tevens krijgt u de gelegenheid om een voorproefje te nemen op een gezellige vlindermarkt die in het voorjaar van 2002 wordt georganiseerd voor leerlingen van het basisonderwijs. Ter afsluiting ondertekenen drie gemeentebestuurders van de gemeenten Albrandswaard, Barendrecht en Ridderkerk een intentieverklaring voor regionale samenwerking op het gebied van natuur- en milieueducatie. Kortom: een ieder die geïnteresseerd is in vlinders, de natuur en de eigen leefomgeving mag dit gewoon niet missen.

Heeft u zich nog niet aangemeld, maar wilt u wel graag komen, dan bent u uiteraard van harte welkom. U kunt zich tussen 8.45 en 9.00 uur bij de ingang van de zaal melden. Daar ontvangt u tevens het programma. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Heleen Tiemensma, werkeenheid Milieu, tel: 0180-698338. Theater Het Kruispunt (Middenbaan 111) ligt in het centrum van Barendrecht, vlakbij het gemeentehuis. Houdt u er i.v.m. parkeren rekening mee, dat het vrijdag weekmarkt is op het plein voor het gemeentehuis?

Graag tot ziens op vrijdag 11 mei a.s.

Meest gestelde vragen over afsluiting kruispunt Barendrechtseweg, Buitenlandse Baan, Jaagpad.

Naar aanleiding van de publicatie op de infopagina en de borden ter plaatse van de wegkruising waarop staat aangegeven dat de kruising vanaf 7 mei is afgesloten zijn door diverse inwoners vragen gesteld over deze situatie. Omdat deze vragen bij meerdere bewoners leven geven wij u hierna een overzicht van de meest gestelde vragen met de beantwoording.


-Waarom wordt de kruising volledig afgesloten en hoelang gaat het werk duren?

Als onderdeel van de plannen voor de aanleg van de rondweg om Barendrecht Oost opgenomen in het verkeersveiligheidsplan is vastgelegd dat na voltooiing van deze weg in de Barendrechtseweg drie rotondes worden aangelegd alsmede een aanpassing van het wegprofiel zal worden doorgevoerd op een aantal wegvakken. Als eerste wordt de kruising Barendrechtseweg - Buitenlandse Baan - Jaagpad aangepast. Gelijktijdig met de aanleg van de rotonde zal het hoofdriool vanaf het gemaal tot aan de paralleweg Barendrechtseweg worden vervangen. Door deze werkzaamheden te combineren kunnen de werkzaamheden in circa 10 weken worden uitgevoerd en zal de rotonde naar verwachting op 20 juli voor het verkeer worden opengesteld.


-Waarom wordt de afsluiting niet in gedeelten uitgevoerd?
De afsluiting wordt niet in gedeelten worden uitgevoerd omdat de tijdsduur voor de afzonderlijke deelprojecten zal leiden tot een langere totale uitvoeringstijd. Tevens zal het steeds wijzigen van de omleidingsroutes onduidelijk zijn voor de weggebruikers. De omleidingsroute blijft nu voor de gehele werkperiode van toepassing.


-Hoe kom ik in het centrum?

Voor de afsluiting van het kruispunt zijn twee omleidingsroutes aangebracht door middel van gele tektst- en routeborden. Als vervangende wegen zijn de Ziedewijdse Baan, Binnenlandse Baan en de rondweg zuid, west en noord aangewezen. Op bijgaand kaartje zijn deze omleidingsroutes aangegeven.


-Wordt de busbaan tussen de Grondmolen en het Jaagpad opengesteld voor het verkeer?

De busbaan tussen de Grondmolen en het Jaagpad wordt niet opengesteld voor het verkeer omdat deze verbinding te smal is om het verkeer in beide richtingen te verwerken. Openstelling in één richting is ook geen optie. De hoeveelheid verkeer bij openstelling in de aansluitende woonstraten zal zo groot zijn dat hierdoor de verkeersveiligheid en het woon- en leefcomfort in het gedrang komen.

Beperkte dienstverlening op 16 mei

Op woensdag 16 mei vindt de jaarlijkse personeelsreis van de gemeente Barendrecht plaats. Dit betekent dat de meeste medewerkers op die dag niet aanwezig zullen zijn om uw vragen te beantwoorden. Vanzelfsprekend zullen degenen die op 16 mei wel werken proberen u optimaal van dienst te zijn.

Open huis Barendrechtse jongerenaccommodaties

Op zaterdag 19 mei organiseren The Wave, Scoutinggroep Jhr. Beelaerts van Blokland en De Beuk in samenwerking met de gemeente van 14.00 tot 17.00 uur een jeugdestafette onder de naam `3 4 U' (three for youth).De jongerencentra openen gezamenlijk de deuren voor het publiek. Bezoekers kunnen op 19 mei gebruik maken van een gratis pendeldienst tussen de drie locaties.

Aanwijzing van het gebied rond Waterpoort in het kader van drankgebruik op de openbare weg

Rondom het voorzieningencluster Waterpoort zijn de laatste tijd veel klachten omtrent gedrag van jeugd. De omgeving heeft overlast van de jongeren die elkaar ontmoeten rondom het voorzieningencluster en tot 's avonds laat blijven hangen. Door alcoholgebruik wordt de overlast verhevigd, niet alleen wordt men luidruchtiger na gebruik van de alcohol ook is er sprake van vervuiling door blikjes en glas. De directe omgeving van voorzieningencluster Waterpoort is conform artikel 2.4.8 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aangewezen als gebied waar op straat geen alcohol genuttigd mag worden. Het aanwijzingsbesluit is in te zien op het gemeentehuis, bureau Communicatie kamer 304.

Invalidenparkeerplaats

Burgemeester en wethouders hebben besloten tot het instellen van een gereserveerde invalidenparkeerplaats:


-nabij de woning Mr. Lohmanstraat 6


-nabij de woning Beukenwede 2

Bezwaren

Tegen deze maatregel kan iedere belanghebbende tijdens de inzagetermijn tot en met donderdag 21 juni 2001. Bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gericht te worden aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 1, 2990 EA Barendrecht. Na of bij het indienen van het bezwaar kan aan de President van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuurszaken), postbus 920, 3000 AX Rotterdam, worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen. De stukken liggen ter inzage bij de sector samenlevingszaken, Evertsenstraat 14, tel: 698 298

Aanpassing verordening leerlingenvervoer

De Verordening leerlingenvervoer gemeente Barendrecht 1999 zal op een aantal punten worden aangepast. Het college heeft besloten de gemeenteraad hiertoe een voorstel te doen.

De volgende wijzigingen worden voorgesteld:

1. De tenaamstelling van de diverse schoolsoorten die voor leerlingenvervoer in aanmerking komen wordt aangepast aan de wetgeving.

2. Er wordt een bepaling opgenomen dat per gezin maximaal 2-maal het drempelbedrag in rekening kan worden gebracht.
3. De mogelijkheid tot onafhankelijk deskundig advies wordt opgenomen in de verordening.

4. De fietsvergoeding wordt gewijzigd in een onkostenvergoeding per te rijden kilometer overeenkomstig het Reisbesluit binnenland en de Reisregeling binnenland (op dit moment 12 cent per kilometer).
5. De datum waarvoor de aanvragen voor het komende schooljaar dienen te worden ingediend wordt gewijzigd in 1 juni.

Verder zullen bij de uitvoering van de verordening leerlingenvervoer een aantal maatregelen worden genomen om de kosten van het leerlingenvervoer beheersbaar te maken. Hierbij moet gedacht worden aan het toepassen van een inkomensafhankelijke eigen bijdrage, het beperken van het individueel taxivervoer tot zeer uitzonderlijke gevallen, het invoeren van opstapplaatsen en het verhogen van de optimale bezetting van de taxi's.

De concept-verordening ligt voor belangstellenden ter inzage in het gemeentehuis.

In de raadscommissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden van 21 mei 2001 zal het voorstel worden besproken. Tijdens deze vergadering is er voor belanghebbenden gelegenheid tot inspraak. Vervolgens zal de gemeenteraad op 18 juni 2001 tot besluitvorming overgaan. De nieuwe verordening zal op 22 juni 2001 in werking treden en voor aanvragen voor het nieuwe schooljaar gelden.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met mevr. N. Motta van de afdeling S.W.O.C., tel.698 263.

10 mei 2001