Universiteit van Amsterdam



UvA Agenda




Titel De dynamiek van stagnerend leren

Datum vrijdag 11-05-2001
Tijd 14:30 uur

Door Prof. dr. D.A.V. van der Leij

Er bestaan grote verschillen in de snelheid en kwaliteit waarmee basisvaardigheden als taal, lezen en sociale vaardigheden door kinderen worden geleerd. Dit kan niet alleen per basisvaardigheid, maar ook per individu verschillen. Zo hebben dyslectische leerlingen grote problemen met lezen en spelling, maar meestal niet met spreektaal of rekenen. Andere kinderen functioneren sociaal-emotioneel niet optimaal maar doen het in cognitief opzicht beter. Het is een intrigerend vraagstuk hoe dergelijke specifieke stagnaties in het leerproces zich ontwikkelen. Meer in het bijzonder is het interessant te weten op welke wijze die stagnaties kunnen worden verminderd. Een belangrijk kenmerk van de individuele ontwikkelingsgeschiedenis is echter een zekere onvoorspelbaarheid. Sommige leerlingen leren de gevraagde vaardigheid later alsnog, zij het met de nodige hulp. Bij anderen blijkt het probleem, ondanks soortgelijke hulp, hardnekkiger te zijn. Dit kenmerk stelt ons voor een dilemma: moeten we proberen die verschillen in ontwikkeling eerst beter te begrijpen alvorens de juiste behandelingsvormen te ontwerpen? Of is het verstandiger om de begeleiding en de behandeling aan te passen aan het onvermijdelijke verschil in effect?

Locatie

Aula van de UvA, Singel 411 (hoek Spui) te Amsterdam. De parkeermogelijkheden in de naaste omgeving zijn zeer beperkt. Vanaf het Centraal Station is de Aula te bereiken met tramlijnen 4, 9, 16, 20, 24 en 25, halte Spui/Rokin. Wegens werkzaamheden bij het Spui worden lijnen 1, 2 en 5 omgeleid.

Toegang

Vrij

.. webmaster@uva.nl
Bron: UvA Agenda