ERNST & YOUNG
Nyenrode-studie naar kenmerken van succesvolle ondernemers
Hogere opleiding van ondergeschikt belang
Nyenrode: 'SUCCESVOLLE ONDERNEMER BESCHIKT OVER DURF,
DOORZETTINGSVERMOGEN EN KLANKBORD'
Een hogere opleiding maar meer geïnteresseerd in aanvullende
cursussen. Een sterke persoonlijkheid, durf en doelgericht. En zowel
een betrouwbaar team binnen de onderneming als regelmatig contact met
een externe coach of klankbord. Dat zijn de belangrijkste kenmerken
van succesvolle ondernemers in ons land, zo blijkt uit onderzoek van
het Centre for Entrepreneurship van Universiteit Nyenrode in opdracht
van Ernst & Young. De onderzoekers ondervroegen ruim honderd
ondernemers die deel hebben genomen aan de competitie voor de Beste
Ondernemers Visie - een initiatief van Ernst & Young en Junior Kamer
Nederland.
Alhoewel bijna 60% van de ondervraagde ondernemers tenminste een
hbo-opleiding heeft gevolgd, zegt slechts 15% van alle ondernemers dat
die opleiding van belang is voor succesvol ondernemerschap. Meer
waarde hechten zij aan aanvullende opleidingen en een kwart volgt ook
daadwerkelijk vakinhoudelijke cursussen of opleidingen op het gebied
van leiding geven en andere managementvaardigheden. Een derde van de
ondervraagden spreekt de intentie uit om met een dergelijke opleiding
te beginnen.
Een andere opvallende uitkomst is het hoge aantal ondernemers dat met
enige regelmaat een klankbord raadpleegt: twee-derde deel van de
ondervraagden gaf aan zo'n 2 tot 5 uur per maand bij een externe coach
door te brengen. De helft van de ondernemers met een klankbord zegt
daar ook veel belang aan te hechten. Coachloze ondernemers vinden het
minder belangrijk om op deze wijze een spiegel voorgehouden te
krijgen.
Netwerken is eveneens een hoog gewaardeerde activiteit. Gemiddeld
heeft een onderneming vier formele netwerken, die zo'n vier uur per
maand kosten. Van de ondernemers gaf zestig procent aan netwerken in
sterke tot zeer sterke mate van belang te vinden voor het eigen
succes.
Een combinatie van factoren beïnvloedt verder succesvol
ondernemerschap. De ondernemers hechten veel waarde aan een agressieve
concurrentiestrategie en een platte organisatiestructuur. Zij denken
positief over de investeringskansen in hun eigen branche, maar vinden
dat durf en doorzettingsvermogen onmisbaar zijn om die kansen te
pakken. Ervaring in de branche is niet doorslaggevend. Evenmin blijkt
dat ondernemers betere successen boeken naarmate ze langer ondernemer
zijn of een hogere opleiding hebben gevolgd.
Succesvolle ondernemers hechten bovendien veel waarde aan
persoonlijkheidskenmerken, vaardigheden, menselijk kapitaal en
strategisch inzicht. Een ondernemersteam dat zij kunnen vertrouwen,
goed personeel met het juiste karakter en kennis van de markt zijn
eveneens doorslaggevend voor succes. Maar wat succes nu precies
inhoudt, wordt zeer divers ingevuld.
De onderzoekers van het Nyenrode Centre for Entrepreneurship maakten
tevens een onderscheid tussen ondernemers die zich in de expansiefase
bevinden en ondernemers die een 'volwassen' bedrijf leiden. In de
expansiefase slaagt men erin om een sterkere omzet- en personeelsgroei
te realiseren. Ondernemingen in deze fase blijken bovendien actiever
bezig te zijn met e-commerce acticiteiten, productontwikkeling en het
verwerven van een unieke positie in de markt. Ondernemers in
'volwassen' bedrijven zijn meer doelgericht en ontwikkelen een platte
structuur in de strategische planning. Ook samenwerking en het volgen
van aanvullende opleidingen staat voor deze groep ondernemers hoger op
de agenda.
De resultaten van het onderzoek geven niet alleen beter inzicht in het
profiel van een succesvolle ondernemer, maar bieden tevens een meetlat
om dat succes te meten. Daarom zullen de uitkomsten worden gebruikt
voor de competitie voor de Beste Ondernemers Visie. Voor de editie van
deze ondernemersprijs in dit jaar is vooral gekeken naar de score op
het thema 'effectieve communicatie'. Vanavond wordt in Noordwijk
bekend gemaakt wie van de acht winaars van de regionale Beste
Ondernemers Visie-competities de landelijke finale wint. Deze
nationale winnaar zal Nederland vertegenwoordigen in de competitie
voor de World Entrepreneur of the Year - een initiatief van Ernst &
Young.
Einde bericht