Universiteit Twente

WETENSCHAPSNIEUWS 01/05 11-5-2001

Samenvatting promotie

Productgerichte milieuzorg vergt nieuwe vaardigheden ondernemingen

WN 01/26 *11 mei 2001

promotie ir. F.G.A. de Bakker, faculteit Technologie & Management: Product-oriented environmental management. A study of capability-building, stakeholder orientation and continuous improvement regarding products environmental characteristics in firms

Momenteel wordt door ondernemingen in toenemende mate aandacht besteed aan de milieueffecten van producten. In dit promotieonderzoek stond de organisatie van productgerichte milieuzorg (PMZ) binnen individuele ondernemingen centraal. Productgerichte milieuzorg vraagt van ondernemingen nieuwe vaardigheden.

Dit onderzoek laat zien waarom grote, pro-actieve ondernemingen PMZ ontwikkelen en onderhouden en hoe dat gebeurt. Eerst is de ontwikkeling van het concept PMZ beschreven binnen de context van milieumanagement. Daarna zijn drie verschillende theoretische invalshoeken gecombineerd. Op basis hiervan zijn case studies uitgevoerd bij een vijftal grote bedrijven, waarbij gekeken is naar de organisatie van milieuzorg rond producten.

Het bleek belangrijk PMZ te organiseren als een continu proces. Cruciaal is de inzet van een multidisciplinair team. Voorts moeten structurele en culturele organisatorische aspecten op elkaar worden afgestemd en is inzicht nodig in de mogelijke concurrentievoordelen die samenhangen met het organiseren van PMZ. Ten slotte moet PMZ vertaald kunnen worden in termen van de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen en van duurzame ontwikkeling. Managers spelen in dit continue proces een belangrijke rol. Zij moeten belangen van de diverse stakeholders interpreteren, hun bijdrage leveren aan de ontwikkeling van nieuwe organisatorische vaardigheden en het toepassen van PMZ in het brede, maatschappelijke perspectief kunnen plaatsen.

Om de milieukarakteristieken van een product gedurende de product-levenscyclus te verbeteren, moet PMZ geïntegreerd worden in de strategische en operationele activiteiten van een onderneming. De verschillende stakeholderbelangen moeten daarbij voortdurend worden meegewogen en een onderneming dient daarvoor specifieke organisatorische vaardigheden te ontwikkelen.

promotor prof. dr. mr. A.J.P. Brack
co-promotor prof. dr. ir. O.A.M. Fisscher
informatie drs. B. Meijering, tel. (053) 489 43 85 e-mail b.meijering@cent.utwente.nl

© Universiteit Twente 2001
Laatst gewijzigd op 11-05-01 .