Politiebericht Hollands-Midden: Regio 11-05-2001
Start Verkeerscampagne
Publiekscampagne over veilig verkeersgedrag van start.
In heel de provincie Zuid Holland kunnen verkeersdeelnemers vanaf
vandaag posters, advertenties en radiospotjes zien en horen die wijzen
op het belang van verkeersveiligheid. De publiekscampagne is een
gezamenlijk initiatief van de vier politiekorpsen in de provincie en
het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid (POV). Ook de wegbeheerders,
georganiseerd in regionale werkgroepen, ondersteunen de campagne. Met
de campagne willen de initiatiefnemers weggebruikers wijzen op de
keuzes die zij dagelijks in het verkeer maken. Door zich veilig te
gedragen, kan iedereen bijdragen aan een veiliger verkeer en een
vermindering van het aantal slachtoffers.
Het verkeer moet veiliger. Het hoge aantal slachtoffers in het verkeer
was vorig jaar al aanleiding voor de politie om dagelijks te
controleren op met name vijf punten; de snelheid, het dragen van de
veiligheidsgordel, het dragen van de helm, het rijden door rood licht
en het rijden onder invloed van alcohol. Jaarlijks komen 1100 mensen
om in het verkeer en raken duizenden mensen gewond. Veel
verkeersongevallen gebeuren door een combinatie van oorzaken. Bij
ongevallen waarbij betrokkenen ernstig letsel oplopen, speelt vrijwel
altijd één of meer van de vijf genoemde punten een rol. Gelukkig houdt
de grote meerderheid van de verkeersdeelnemers zich gewoon aan de
regels. Toch blijft het nodig dat de politie controleert. Om deze
controles te ondersteunen start vandaag een campagne die het publiek
oproept zich aan de snelheid te houden, de veiligheidsgordel of de
helm te dragen, te stoppen voor rood en niet met alcohol op te gaan
rijden.
In het partycentrum van Plaswijckpark in Rotterdam is de campagne op
donderdag 10 mei officieel gestart in aanwezigheid van de heer ir. M.
Houtman, provinciaal gedeputeerde voor verkeersveiligheid en voozitter
van het POV, en afgevaardigden van de politiekorpsen Haaglanden,
Hollands Midden, Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid. De heer G.
Reinja, adjunct directeur van de hogeschool voor
managementcommunicatie en bestuurslid van de vereniging voor
overheidscommunicatie (VVO) sprak ter gelegenheid van de start van de
campagne over het belang van communicatie om veranderingen in het
gedrag te bereiken. De campagne bestaat uit vijf posters en vijf
radiospotjes. Voor ieder speerpunt is er een poster en een
radiospotje. Steeds wordt duidelijk gemaakt wat de gevolgen kunnen
zijn bij een keuze in het nadeel van de verkeersveiligheid. De
radiospotjes zullen worden uitgezonden door regionale radiozenders in
de provincie. De posters zullen als advertenties in de kranten
verschijnen en worden in een aantal gemeenten langs de weg geplaatst.
Daarnaast worden de posters verspreid naar een groot aantal openbare
instellingen en geven de verkeersassistenten bij de controles
freecards weg.