Politiebericht Hollands-Midden: Regio 11-05-2001 Start Verkeerscampagne

Publiekscampagne over veilig verkeersgedrag van start.

In heel de provincie Zuid Holland kunnen verkeersdeelnemers vanaf vandaag posters, advertenties en radiospotjes zien en horen die wijzen op het belang van verkeersveiligheid. De publiekscampagne is een gezamenlijk initiatief van de vier politiekorpsen in de provincie en het Provinciaal Orgaan Verkeersveiligheid (POV). Ook de wegbeheerders, georganiseerd in regionale werkgroepen, ondersteunen de campagne. Met de campagne willen de initiatiefnemers weggebruikers wijzen op de keuzes die zij dagelijks in het verkeer maken. Door zich veilig te gedragen, kan iedereen bijdragen aan een veiliger verkeer en een vermindering van het aantal slachtoffers.

Het verkeer moet veiliger. Het hoge aantal slachtoffers in het verkeer was vorig jaar al aanleiding voor de politie om dagelijks te controleren op met name vijf punten; de snelheid, het dragen van de veiligheidsgordel, het dragen van de helm, het rijden door rood licht en het rijden onder invloed van alcohol. Jaarlijks komen 1100 mensen om in het verkeer en raken duizenden mensen gewond. Veel verkeersongevallen gebeuren door een combinatie van oorzaken. Bij ongevallen waarbij betrokkenen ernstig letsel oplopen, speelt vrijwel altijd één of meer van de vijf genoemde punten een rol. Gelukkig houdt de grote meerderheid van de verkeersdeelnemers zich gewoon aan de regels. Toch blijft het nodig dat de politie controleert. Om deze controles te ondersteunen start vandaag een campagne die het publiek oproept zich aan de snelheid te houden, de veiligheidsgordel of de helm te dragen, te stoppen voor rood en niet met alcohol op te gaan rijden.

In het partycentrum van Plaswijckpark in Rotterdam is de campagne op donderdag 10 mei officieel gestart in aanwezigheid van de heer ir. M. Houtman, provinciaal gedeputeerde voor verkeersveiligheid en voozitter van het POV, en afgevaardigden van de politiekorpsen Haaglanden, Hollands Midden, Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid. De heer G. Reinja, adjunct directeur van de hogeschool voor managementcommunicatie en bestuurslid van de vereniging voor overheidscommunicatie (VVO) sprak ter gelegenheid van de start van de campagne over het belang van communicatie om veranderingen in het gedrag te bereiken. De campagne bestaat uit vijf posters en vijf radiospotjes. Voor ieder speerpunt is er een poster en een radiospotje. Steeds wordt duidelijk gemaakt wat de gevolgen kunnen zijn bij een keuze in het nadeel van de verkeersveiligheid. De radiospotjes zullen worden uitgezonden door regionale radiozenders in de provincie. De posters zullen als advertenties in de kranten verschijnen en worden in een aantal gemeenten langs de weg geplaatst. Daarnaast worden de posters verspreid naar een groot aantal openbare instellingen en geven de verkeersassistenten bij de controles freecards weg.