WIJNINFO.NL NIEUWS

Uitnodiging kwartaalproeverij

PERSBERICHT

UITNODIGING KWARTAALPROEVERIJ ZATERDAG 12 MEI 2001

Thema: zomerwijnen
Lokatie: Galerie Mackenbach, Jansbinnensingel 4 te Arnhem.

Met veel plezier nodig ik u uit voor de zomerproeverij. Het wordt tijd voor lichte wijnen, wijnen die passen bij zomerse gerechten of lekker zijn om op terras of balkon van te genieten.

De proeverij is op een bijzondere lokatie, te weten in Galerie Mackenbach. Op tweede paasdag wordt de expositie van Leon Tebbe geopend. Tijdens de proeverij kunt u schilderijen en grafiek van zijn hand bewonderen.

De kwartaalproeverij begint om 15.00 uur en wordt omstreeks 15.30 uur onderbroken voor een toelichting op het werk van Leon Tebbe. Vanaf 16.00 uur is er een zogenaamde doorlopende proeverij tot 18.00 uur. Graag bij uw opgave de aankomsttijd doorgeven.

Vooraf aanmelden noodzakelijk: 026 - 443 43 60 of
per e-mail: info@societas-vinum-bonum-est.nl

De kosten bedragen f 12,50 p.p.

Bijlage informatie over Leon Tebbe

De samenzwering van het dissonante

Schilderijen en grafiek van Leon Tebbe, te zien van 16 april tot en met 20 mei 2001 in galerie Mackenbach.

Er zijn schilders die hun hele leven in een en dezelfde stijl werken. Er zijn er ook die schijnbaar moeiteloos en even vaardig verschillende stijlen door elkaar gebruiken. Tot de laatste categorie behoort de schilder en graficus Leon Tebbe. Alleen al zijn schilderijen zijn op z'n minst onder te verdelen in drie soorten. De eerste soort is ogenschijnlijk figuratief. De tweede soort is een broeierig huwelijk tussen het figuratieve en het abstracte en de derde soort is volstrekt abstract. Je zou bijna zeggen: er spoken in Tebbes hoofd meerdere schilders. Bij nadere beschouwing moet je evenwel vaststellen dat Tebbes werk, ondanks de verscheidenheid aan genres, een centraal thema heeft. Dat thema zou je voor het gemak kunnen omschrijven als harmonie. Maar met die harmonie is iets aan de hand. Tebbes ontegenzeggelijk uitgebalanceerde doeken barsten van de onrust.

'Mijn werk begint met kijken', zegt Tebbe. Het kijken, zoals Tebbe het bedoelt, is echter niet het gebruikelijke over de dingen heen kijken: het zien, registreren en weer vergeten van wat zich in ons blikveld bevindt. Het is het werkelijke kijken naar wat zich aan de ogen voordoet. Voor wie zo kijkt, is waarnemen een complexe aangelegenheid. Zoiets eenvoudigs als een bierflesje is voor de echte kijker geen simpele omtrek, maar een oogverblindende samenstellingen van matte en spiegelende vlakken. In die constellatie ziet de kijker dan ook nog eens een reeks rechte, schuine en gebogen lijnen die elkaar ontwijken en ontmoeten.

Voor de daadwerkelijke kijker is er een hoop te zien en niet alles is harmonie. 'Als ik om mij heen kijk', zegt Leon Tebbe, 'zie ik een hoop visuele herrie. Alleen al de kleuren werken elkaar voortdurend tegen. Groen is bijvoorbeeld tamelijk stabiel, maar blauw wijkt terug en rood en geel dringen zich op. Die visuele chaos wordt nog eens versterkt door de venijnige wisselwerking tussen de volumes en hun richting, de contrasten en het tegen elkaar in van voor- en achtergrond.'

Preoccupatie met de disharmonie van het visuele is een van Tebbes eigenaardigheden. Het vormt het uitgangspunt van zijn werk. In zijn abstracte schilderijen brengt Tebbe om te beginnen een aantal vormen, contrasten en kleuren op het doek die elkaar tegenwerken, wegdrukken en proberen uit te wissen. Over een veld van blauwe, rode en groene vlakken schildert hij bijvoorbeeld een geel raster en zo ontstaat iets dat alle kanten op rent. Het blauw wijkt, terwijl rood en geel wedijveren om een plaats op de voorgrond. Een andersoortige, maar vergelijkbare visuele spanning schept Tebbe in zijn ogenschijnlijk figuratieve doeken. In zijn atelier rangschikt de schilder een aantal voorwerpen op een plankje. Het aldus ontstane stilleven wordt vervolgens het doek op gelogen, want Tebbes figuratie is een behendig en arglistig spel met de conventies van de schilderkunstige weergave en de gewoontes van het kijken. Het perspectief van het ene botst met de vlakke en bijna abstracte weergave van het andere. Voor en achtergrond lopen onbegrijpelijk door elkaar. Tebbe schildert een werkelijkheid die zich in de werkelijkheid niet aan onze blik kan voordoen en die de ogen verdraait.

Tebbe werkt zich in eerste instantie al schilderend in de nesten. 'Er komt in de beginfase van een schilderij altijd een moment van grote onsamenhangendheid', zegt de schilder. 'Alles schreeuwt tegen elkaar in. Op zo'n moment denk je: als ik het schilderij nu met een stevige dreun op de grond zet, valt alles er vanzelf af.' Het moment van de grootste onsamenhangendheid is echter ook het moment waarop zich de mogelijkheid voordoet van het tegenovergestelde. Dat is geen voor de hand liggende gedachte, maar de schilderkunst bewijst dat harmonie ontstaat uit de samenzwering van het dissonante. Sterker nog: wie harmonie wil bereiken, moet beginnen met disharmonie, want op een of andere manier is evenwicht altijd de vrucht van spanning. De twee kleuren die zich linksboven naar de voorgrond drukken en de kleuren die rechtsonder door hun tegengestelde werking ruimte scheppen, kunnen een mysterieus verbond sluiten. Dat wonder voltrekt zich echter niet vanzelf.

Nadat Tebbe zijn doeken heeft bezaaid met haarden van visuele onenigheid, begint het geduld eisende werk de aldus geschapen mogelijkheden voor het tegendeel, de harmonie en de samenhang, ook daadwerkelijk uit te buiten. Het is een kwestie van doen en proberen, waarbij je hoogstens een beroep kunt doen op je intuïtie om je uit de netelige situatie te redden. Zo ontstaat het eerder genoemde abstracte doek. Daarop dansen de blauwe, wijkende vlakken achter de stabiel groenige, horizontale banen; enigszins nerveus, maar ook in een beweging die zichzelf verzamelt tot een welluidende, orkestrale golf. Zo ontstaan de ogenschijnlijk figuratieve doeken. De elementen van die doeken bestrijden elkaar - in hun diepte en vlakheid, hun onderlinge positie en richting - en desondanks of juist daardoor grijpt alles in elkaar tot een alarmerende eenheid. Dit soort staaltjes van dissonantie en harmonie, waarbij het eerste overgaat in het tweede zonder zichzelf op te heffen, geven de verbeelding een hoop te denken. Kun je het stap voor stap in gedachten volgen? Kun je, zonder het beeld voor ogen, begrijpen dat harmonie steunt op het tegenovergestelde? Je moet het wellicht eerst zien om te weten dat het zo is.


--


SOCIETAS VINUM BONUM EST,
BEATRIXSTRAAT 44,
6824 LR ARNHEM