Koninklijke BAM Groep

(14 mei 2001)

Gezamenlijk persbericht Ministerie van Financiën, Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Infraspeed B.V.

Eerste grote PPS contract voor bovenbouw HSL-Zuid

De ministers Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en Zalm van Financiën hebben vandaag een intentie-overeenkomst getekend met het consortium Infraspeed B.V. voor de bovenbouw (Infraprovider) van de HSL-Zuid, de hogesnelheidstreinverbinding tussen Amsterdam en de Belgische grens. Het gaat om een zogenoemd Design, Build, Finance & Maintain (DBFM) contract voor de rails, beveiligingssystemen, elektriciteitsvoorzieningen, geluidsschermen en communicatiesystemen. Met een waarde van ongeveer
5,7 miljard gulden (prijspeil 2000) is dit één van de grootste opdrachten die de Nederlandse Staat ooit aan een private partij heeft gegund. Het consortium Infraspeed B.V. is een samenwerkingsverband van Fluor Daniel B.V, Koninklijke BAM NBM N.V, Siemens Nederland N.V. en Siemens Transportation Systems, Innisfree Limited en Charterhouse Project Equity Investment Limited. De ING Bank en de Rabobank zijn onder andere de banken die garant staan voor de financiering van het project. Deutsche Bank, Frankfurt is betrokken als dé financieel adviseur van Infraspeed. Het contract heeft een looptijd van 25 jaar exclusief de bouwperiode van vier jaar.

Publiek Private Samenwerking is voor dit project aantrekkelijker voor de overheid dan de traditionele manier van aanbesteden. De kosten zijn naar verwachting lager, er wordt een zeer hoge kwaliteit gegarandeerd, de infrastructuur is sneller beschikbaar en de Staat heeft meer zekerheid over de maximale kosten tijdens de 25-jarige looptijd van het contract tot 2030. De overheid is eigenaar van de infrastructuur en betaalt het consortium jaarlijks een maximale premie van 231 miljoen gulden voor de beschikbaarheid van de infrastructuur. De verantwoordelijkheid voor het ontwerp, de bouw, het onderhoud en de financiering van de bovenbouw van de HSL-Zuid ligt volledig bij Infraspeed B.V. Infraspeed verwacht de grote investeringen terug te verdienen door een 99 procent beschikbaarheid van de infrastructuur te garanderen. De hoogte van de jaarlijkse premie die de overheid betaalt, wordt bepaald door de gerealiseerde beschikbaarheid.

Het tracé van de HSL-Zuid tussen Amsterdam en de Belgische grens is ongeveer 100 kilometer lang. De aanleg van de onderbouw is gestart in maart 2000. Met het 'Infraprovider'contract zijn alle contracten voor de bouw van de HSL-Zuid afgerond. De aanbesteding van het vervoer loopt tot het einde van dit jaar. Volgens de planning is de HSL-Zuid infrastructuur beschikbaar medio 2005 op het tracé Rotterdam-Antwerpen en eind 2005 op het tracé Amsterdam-Schiphol-Rotterdam.

Voor nadere informatie:
De heer J. Ruis
tel: 030-659 83 65
e-mail: r.van.polanen@bamnbm.nl