Gemeente Rotterdam

Rotterdam ingenomen met PKB

Het Rotterdamse gemeentebestuur is ingenomen met het kabinetsbesluit om het eerste deel uit te brengen van de Planologische Kernbeslissing (PKB) Mainportontwikkeling Rotterdam. Hiermee is niet alleen een belangrijke stap gezet in het proces dat de continuïteit van de Rotterdamse haven veilig moet stellen.

Even belangrijk is dat het leefklimaat in de regio Rijnmond de kans krijgt te verbeteren. Als het huidige tijdschema gevolgd wordt, kunnen in 2007 de eerste terreinen op een Tweede Maasvlakte beschikbaar zijn.

Drieslag
Wethouder Haven en Economische Zaken, Peter van Dijk: "Ik ben blij dat het kabinet het voorstel volgt dat wij samen met de natuur- en milieubeweging hebben neergelegd in "Visie en Durf". Een volledige drieslag dus, met landaanwinning, intensiever gebruik van het bestaande gebied én 750 hectare voor natuurontwikkeling. Dit laatste is nu een zelfstandig onderdeel van PMR, dus niet een deel van de verplichte compensatie ingevolge de Habitat- en Vogelrichtlijn. Hiermee wordt erkend dat de regio Rijnmond meer natuur- en recreatiegebied verdient. Dit is niet alleen nodig voor de huidige bevolking. Plezierig kunnen wonen wordt ook voor bedrijven een steeds belangrijker vestigingsfactor. Andersom heeft ook de economische factor, meer ruimte, een positief neveneffect op het leefklimaat. Met een Tweede Maasvlakte krijgen wij de mogelijkheid om op termijn de stad te ontwikkelen aan de oostelijke rand van het havengebied."

Tempo
Willem Scholten, algemeen directeur GHR: "De PKB is een stap in de goede richting, al zijn er natuurlijk nog genoeg hobbels te nemen. Het is belangrijk dat we het tempo erin houden. Wij hebben nu nog 140 hectare te vergeven, een drie procent van ons totaal, maar dat zijn vrij kleine kavels. In de chemische sector hebben we nog wat lucht, door bedrijven op elkaar's terrein onder te brengen. Cruciaal is de containersector. Onze klanten, en die zitten aan de knoppen, geven aan dat in 2007 nieuw terrein beschikbaar moet zijn. Gegeven een bouwtijd van een jaar of vier voor een containerterminal, is dan begin volgend jaar een definitief besluit over de PKB nodig."