Partij van de Arbeid

PvdA tegen uitbreiding toelating buitenlandse kapiteins op Nederlandse schepen

De PvdA-fractie is tegen de uitbreiding van de toelating van buitenlandse kapiteins op Nederlandse schepen. Woordvoerder Willem Herrebrugh reageert met zijn stellingname op minister Netelenbos die meer buitenlandse kapiteins op schepen onder de Nederlandse vlag mogelijk wil maken. De minister van Verkeer en Waterstaat stoelt dat op de uitkomsten van een evaluatie van het huidige ontheffingenbeleid. Hierbij kan van de wettelijke eis worden afgeweken om een Nederlandse kapitein op een onder de Nederlandse vlag varend schip aan te stellen.

Uit de evaluatie van het huidige ontheffingenbeleid zou blijken dat de toename van het aantal in Nederland geregistreerde zeeschepen zo groot is dat er niet meer voor elk schip een Nederlandse kapitein zou zijn. Verder zou de verwachte pensioneringsgolf van zeevarenden er toe kunnen leiden dat ook de bestaande vloot niet meer met Nederlandse kapiteins te bemannen zou zijn.

Volgens de PvdA-fractie is het niet zo dat er voor de toenemende vloot onder Nederlandse vlag ook in de toekomst geen Nederlandse officieren en kapiteins beschikbaar kunnen zijn. Bij de evaluatie van het Nederlandse zeescheepvaartbeleid in de Tweede Kamer heeft de PvdA-fractie daar verschillende voorstellen voor gedaan. Nodig zijn: versterking van het opleidingsapparaat en vergroting van de toestroom naar de zeevaartscholen. Daarnaast zal een verbetering van de werkomstandigheden en verblijf aan boord ertoe bijdragen dat niet alleen meer jongeren naar zee willen, maar ook dat zij er langer willen blijven werken. Te veel is het sociaal beleid bij rederijen ondergeschikt aan de focus op kostenverlaging bij de scheepsexploitatie.

Het niet meer voorschrijven van een Nederlandse kapitein op een Nederlands zeeschip zal niet alleen leiden tot verlaging van instroom van jonge scheepsofficieren die hun carrieremogelijkheden beperkt zien (bijna iedere matroos wil toch uiteindelijk kapitein worden), maar ook tot vermindering van de beschikbaarheid van menskracht voor walfuncties met nautische ervaring, zoals het Loodswezen, walorganisaties van bedrijven, havenfuncties, posten bij ministeries, Scheepvaart Inspectie, enzovoorts.