D66 stapt uit collegeonderhandelingen
Hilversum

Hilversum, 15 mei 2001

De fractie van D66 is net zoals de fracties van ChristenUnie/SGP en GroenLinks maandagavond opgestapt uit de onderhandelingen voor een nieuw college van B&W in Hilversum. In tegenstelling tot de fractie van GroenLinks discussieerde D66 maandag de hele avond met de andere fracties mee over de actie- en bespreekpunten van alle partijen. Na afloop concludeerde D66-fractievoorzitter Erik Boog dat de resultaat van het overleg onvoldoende was voor D66 om verder te onderhandelen.

In de slotverklaring gaf Boog aan dat hij teleurgesteld was in het resultaat en de uitspraken van de meerderheid van de fracties. Zo vond Boog het onverantwoord dat een meerderheid van LH, CDA, VVD en PvdA akkoord zijn met een verdubbeling van het Media Park zonder dat duidelijk is hoe de verkeersproblemen door die verdubbeling worden aangepakt.

Tijdens de vergadering diende D66 een voorstel in om duidelijke voorwaarden te stellen aan de uitbreiding van het Media Park. Zo vond Boog dat uitbreiding pas aan de orde zou kunnen komen als een begin is gemaakt met een structurele verbetering van het openbaar vervoer in Hilversum, harde afspraken zijn gemaakt met de bedrijven op het Media Park over vervoersmanagement en door de Rijksoverheid substantiële steun is toegezegd voor verbetering van de autobereikbaarheid op de Buitenring Noord. De meerderheid van de fracties wilde echter geen voorwaarden stellen aan de uitbreiding. D66 vond dit onaanvaardbaar.

Verder was D66 zeer teleurgesteld over de inbreng van LH en CDA als het gaat om alternatieven voor het afgewezen voorstel voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). D66 had verwacht dat deze fracties met serieuze voorstellen zouden komen voor een structurele verbetering van het openbaar vervoer. Dit was echter niet het geval. De bus zou alleen mee moeten profiteren met maatregelen voor doorstroming van autoverkeer, er waren geen voorstellen voor belangrijke investeringen in het openbaar vervoer. D66 vond de suggesties volstrekt onvoldoende. De democraten hebben er geen vertrouwen in dat hiermee het openbaar vervoer de noodzakelijke impuls krijgt.

Daarnaast vond D66 het onbegrijpelijk dat bij de aanpak van de verkeersproblemen op de buitenring de nadruk in de tekst werd gelegd op tunnelplannen onder de heide door, ondanks dat vorige week een heel kritisch rapport verscheen over deze tunnelplannen. D66 ziet zelf meer in het onder de grond brengen van nieuwe infrastructuur onder huidige wegen in het stedelijk gebied zelf. Deze aanpak is veel goedkoper, vriendelijker voor de natuur en makkelijker te realiseren. Ook vond D66 het betreurenswaardig dat er geen tekst ligt waarin een weg over de heide principieel wordt afgewezen. D66 is groot tegenstander van wegen over de heide.

D66 had heel bewust de keuze gemaakt de hele avond mee te onderhandelen voordat zij de conclusie trok geen perspectief te zien in verdere deelname aan de gesprekken. Zo kon D66 bijvoorbeeld ook de discussie beïnvloeden over cultuurbeleid en de welzijnsvisie. D66-fractievoorzitter Erik Boog liet weten in ieder geval blij te zijn dat op deze terreinen de genomen raadsbesluiten worden gerespecteerd. Zo zal voortvarend aan de slag worden gegaan met de cultuurnota van D66-wethouder Barend Smit. Ook zullen de eventuele besparingen in het welzijnsbudget het gevolg zijn van inhoudelijke keuzes in de strategische welzijnsvisie en niet tot stand komen door het rücksichtslos bezuinigen volgens de kaasschaafmethode zoals de VVD voorstelde.

bericht