Gemeente Smallingerland

Wijkbeheer helpt snel (15-5-01)

In 87 van de 100 gevallen kan het wijkbeheer een klacht die is binnengekomen, binnen twee werkdagen oplossen. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van 2000. Dat is alweer een flinke groei vergeleken met eerdere jaren. In 1998 kon men in 75 % en in 1999 82 % van de klachten binnen twee werkdagen verhelpen.
In 10 van de 100 gevallen kan het wijkbeheer een binnengekomen klacht niet dadelijk oplossen, maar duurt dit tussen enkele weken en enkele maanden; dat is het geval wanneer het om een grotere klus gaat waarvoor planning nodig is of wanneer men moet overleggen met andere instellingen of groeperingen.

In slechts 3 van de 100 gevallen kan een klacht niet worden opgelost. Dat heeft vaak te maken met: wettelijke regels (het mag niet), budget (het is te duur) of verantwoordelijkheid (een andere instantie is er verantwoordelijk voor, niet de gemeente).

De klachten top vijf is:

- netheid (zwerfvuil, hondenpoep, enz.)

- bestrating (losliggende stoeptegel e.d.)

- groen (bv. overhangend groen, onkruid, bladeren)
- verkeer (onveilige situaties, uitzicht, omvergereden borden)
- verlichting (defecte straatlantaarns).

De telefoon wordt vaak gebruikt om een klacht door te geven; veel vragen en opmerkingen komen via de telefoon binnen. Ook worden veel klachten doorgegeven via het spreekuur, via een andere afdeling bij de gemeente of gewoon aan de wijkbeheerders op straat.