Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
Trajectnota/MER IJzeren Rijn ter visie
TRAJECTNOTA/MER IJZEREN RIJN TER VISIE
Vanaf 15 mei tot 10 juli ligt de Trajectnota/Milieu Effect Rapport
(MER) IJzeren Rijn ter visie. Gedurende deze periode is hierop
inspraak mogelijk. In de Trajectnota/MER komen de mogelijke
tracé-alternatieven en -varianten op Nederlands grondgebied voor de
IJzeren Rijn aan de orde en wordt uiteengezet wat voor effecten deze
voor mens en natuur kunnen hebben. Ook komen de effecten van het
mogelijk tijdelijk gebruik van het historisch tracé van de IJzeren
Rijn in deze nota aan de orde. De Trajectnota/MER IJzeren Rijn is
opgesteld door Railinfrabeheer in opdracht van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat. De ministers van Verkeer en Waterstaat en van
Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu gebruiken de
Trajectnota/MER en de reacties daarop (inspraak, adviezen) voor de
besluitvorming over de IJzeren Rijn.
De Trajectnota/MER is het resultaat van de studie naar het opnieuw in
gebruik nemen van de IJzeren Rijn. De IJzeren Rijn is een bestaande
goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied
welke in 1879 door België is aangelegd, maar sinds 1991 niet meer als
internationale verbinding in gebruik is. Het tracé ligt gedeeltelijk
in Nederland (Budel-Weert-Roermond-Vlodrop). België heeft Nederland in
1999 verzocht deze verbinding weer in gebruik te mogen nemen. Op
termijn wil België dagelijks 43 goederentreinen (in twee richtingen
tezamen) over de IJzeren Rijn laten rijden. Aangezien het historisch
tracé van de IJzeren Rijn het Nationaal Park .De Meinweg. ten oosten
van Roermond doorkruist, moet hiervoor een Tracéwet/m.e.r. (milieu
effect rapportage)-procedure worden doorlopen. Daarbij is ook gekeken
naar alternatieve routes voor de IJzeren Rijn en zijn de effecten van
het gebruik van deze routes voor mens en natuur in kaart gebracht. De
procedure ging in november 1999 van start met de publicatie van de
Startnotitie en in april 2000 zijn de Richtlijnen voor de
Trajectnota/MER vastgesteld door Minister Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat en minister Pronk van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening
en Milieu. In de Trajectnota zijn zeven alternatieven onderzocht. Vier
alternatieven maken gebruik van een route via Weert-Roermond en drie
alternatieven van een route via Weert-Eindhoven-Venlo.
In de Trajectnota/MER is niet alleen een structurele oplossing voor de
IJzeren Rijn onderzocht. Er is ook onderzoek gedaan naar de effecten
van tijdelijk gebruik van het historisch tracé van de IJzeren Rijn.
België heeft Nederland verzocht om op de kortst mogelijke termijn van
dit tracé gebruik te mogen maken met maximaal 15 goederentrein per
etmaal totdat een structurele oplossing is gerealiseerd. Minister
Netelenbos heeft België eerder toegezegd tijdelijk rijden te zullen
toestaan, als dit geen onomkeerbare schade voor mens en natuur tot
gevolg heeft. De informatie in de Trajectnota/MER is nodig om deze
beslissing te kunnen nemen.
Standpuntbepaling
De Trajectnota/MER dient, samen met de inspraakreacties en de
wettelijke adviezen daarop, als basis voor de standpuntbepaling door
de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. Zij bepalen hun
standpunt in het najaar van 2001, waarbij ze ook de resultaten van de
internationale studie en de haalbaarheidsstudie naar een spoorlijn
langs de A67 betrekken. De internationale studie, waarin
milieueffecten worden onderzocht van de totale verbinding tussen
Antwerpen en het Ruhrgebied, is tegelijkertijd met de Nederlandse
Trajectnota/MER-studie gezamenlijk uitgevoerd door België, Duitsland
en Nederland. De haalbaarheidsstudie naar een spoorlijn langs de A67
in de corridor Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Ruhrgebied wordt
uitgevoerd door de provincies Noord-Brabant en Limburg en komt voort
uit de afspraak, die de ministers Netelenbos en Pronk in januari 2001
met deze provincies hebben gemaakt.
Het Nederlandse standpunt over de IJzeren Rijn wordt afgestemd met de
Belgische en Duitse verkeersministers. Allereerst valt het besluit
over voortzetting van het project IJzeren Rijn. Wordt tot voortzetting
besloten, dan wordt bekeken welk tracé-alternatief wordt gekozen en of
tijdelijk rijden al dan niet wordt toegestaan: dit is het zogenaamde
'dubbelbesluit', dat volgens de planning rond november 2001 wordt
genomen. In de volgende fase wordt dan het gekozen alternatief verder
uitgewerkt in een Ontwerp-Tracébesluit. Bij het toestaan van tijdelijk
rijden wordt ook hiervoor een Ontwerp-Tracébesluit opgesteld.
Informatie en inspraakprocedure
De Trajectnota/MER IJzeren Rijn ligt vanaf 15 mei tot 10 juli 2001 ter
inzage op de volgende lokaties:
- de gemeentehuizen van Arcen en Velden, Asten, Beesel, Bergeijk,
Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop, Grubbenvorst,
Haelen, Heeze-Leende, Helden-Panningen, Helmond, Heythuijsen, Horst
aan de Maas, Maasbree, Mierlo, Nederweert, Nuenen-Gerwen-Nederwetten,
Reusel-de Mierden, Roerdalen, Roermond, Sevenum, Someren, Swalmen,
Veldhoven, Venlo, Waalre, Weert;
- de hoofdvestigingen van de openbare bibliotheken in bovengenoemde
gemeenten;
- het provinciehuis van Limburg in Maastricht en het provinciehuis van
Noord-Brabant in
.s-Hertogenbosch;
- het kantoor van Rijkswaterstaat directie Limburg in Maastricht en
het kantoor van Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant in
.s-Hertogenbosch;
- de bibliotheken van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in Den Haag.
Daarnaast wordt de Trajectnota/MER IJzeren Rijn op vijf
informatiebijeenkomsten nader toegelicht en kunnen bezoekers vragen
stellen over het project aan projectmedewerkers. De
informatie-bijeenkomsten beginnen om 18.00 uur met een
informatiemarkt, om 19.30 uur volgt een centrale presentatie.
- dinsdag 15 mei: Roermond, de Oranjerie, Kloosterwandplein 12-16;
- woensdag 16 mei: Venlo, de Maaspoort, Oude Markt 30;
- donderdag 17 mei: Weert, Golden Tulip, Driesveldlaan 99;
- maandag 21 mei: Eindhoven, Hotel van der Valk, Aalsterweg 322;
- dinsdag 22 mei: Deurne, Vierspan, Harmoniestraat 2-8.
Iedereen kan reageren op de Trajectnota/MER door voor 10 juli 2001 een
inspraakreactie in te dienen. Dat kan schriftelijk door een reactie te
sturen naar het Inspraakpunt Verkeer & Waterstaat, IJzeren Rijn,
Kneuterdijk 6, 2514 EN Den Haag of via Internet:
.http://www.projectijzerenrijn.nl.. Mondeling inspreken is mogelijk op
één van de hoorzittingen:
- 18 juni, Eindhoven, Hotel van der Valk, Aalsterweg 322;
- 19 juni, Roermond, Oranjerie, Kloosterwandplein 12-16
IJzeren Rijn ook op Internet
Vanaf 15 mei is informatie over het project IJzeren Rijn ook op het
Internet te vinden. Op de site .http://www.projectijzerenrijn.nl.
bestaat de mogelijkheid onder andere de complete Trajectnota/MER te
bekijken, informatiemateriaal te bestellen en kan een inspraakreactie
worden verstuurd.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Dhr. R.Panis, projectvoorlichter IJzeren Rijn van
Railinfrabeheer, telefoon 030-2358321
Dhr. K. Wu, Rijkswaterstaat directie Limburg, telefoon
043-3294264
Mevr. Y. de Keulenaar, Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
telefoon 070-3516582
Bijlage: Overzicht tracé-alternatieven en varianten IJzeren Rijn
Vier alternatieven maken gebruik van een route via Weert-Roermond:
- A0; de historische route via Budel-Weert-Roermond-Vlodrop
- A1; de historische route maar met een noordelijke omleiding bij
Roermond waarbij wordt gebundeld met de autoweg N68. Een variant is
A1-Noord, waarbij gebundeld wordt met de toekomstige autoweg N280. Bij
A1 wordt zowel Roermond als De Meinweg ontzien.
- A2; de historische route maar met een zuidelijke omleiding ter
hoogte van De Meinweg, waarbij wordt gebundeld met de autoweg N570.
- A3; de historische route maar met een oostelijke omleiding om
Roermond, waarbij gebundeld wordt met de toekomstige Rijksweg A73. In
De Meinweg wordt het tracé door een tunnel geleid.
Drie alternatieven maken gebruik van een route via
Weert-Eindhoven-Venlo:
- D0; de route via de bestaande spoorlijnen Weert-Eindhoven en
Eindhoven-Venlo, deze lijnen worden met 2 kleine verbindingsbogen ten
westen van Weert en ten oosten van Eindhoven met elkaar verbonden;
- D1; als D0, maar met een ruime verbindingsboog bij Weert die het
natuurgebied Weerter- en Budelerbergen ontziet;
- D2; als D0, maar met een nieuw aan te leggen spoorlijn vanaf Heeze
gebundeld met de Rijksweg 67. Ter hoogte van Ommel verlaat het tracé
de A67 en buigt in noord-oostelijke richting naar de bestaande
spoorlijn Eindhoven-Venlo waarop deze ter hoogte van Griendtsveen
aansluit. Dit tracé ontziet het stedelijk gebied tussen Eindhoven,
Helmond en Deurne. Een variant is D2.1, waarbij gebruikt wordt gemaakt
van de ruimere boog bij Weert uit alternatief D1.
Tijdelijk gebruik van de IJzeren Rijn vindt plaats via de historische
route Budel - Weert - Roermond - Vlodrop.
14 mei 01 11:14