Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

Trajectnota/MER IJzeren Rijn ter visie

TRAJECTNOTA/MER IJZEREN RIJN TER VISIE

Vanaf 15 mei tot 10 juli ligt de Trajectnota/Milieu Effect Rapport (MER) IJzeren Rijn ter visie. Gedurende deze periode is hierop inspraak mogelijk. In de Trajectnota/MER komen de mogelijke tracé-alternatieven en -varianten op Nederlands grondgebied voor de IJzeren Rijn aan de orde en wordt uiteengezet wat voor effecten deze voor mens en natuur kunnen hebben. Ook komen de effecten van het mogelijk tijdelijk gebruik van het historisch tracé van de IJzeren Rijn in deze nota aan de orde. De Trajectnota/MER IJzeren Rijn is opgesteld door Railinfrabeheer in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De ministers van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu gebruiken de Trajectnota/MER en de reacties daarop (inspraak, adviezen) voor de besluitvorming over de IJzeren Rijn.

De Trajectnota/MER is het resultaat van de studie naar het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn. De IJzeren Rijn is een bestaande goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied welke in 1879 door België is aangelegd, maar sinds 1991 niet meer als internationale verbinding in gebruik is. Het tracé ligt gedeeltelijk in Nederland (Budel-Weert-Roermond-Vlodrop). België heeft Nederland in 1999 verzocht deze verbinding weer in gebruik te mogen nemen. Op termijn wil België dagelijks 43 goederentreinen (in twee richtingen tezamen) over de IJzeren Rijn laten rijden. Aangezien het historisch tracé van de IJzeren Rijn het Nationaal Park .De Meinweg. ten oosten van Roermond doorkruist, moet hiervoor een Tracéwet/m.e.r. (milieu effect rapportage)-procedure worden doorlopen. Daarbij is ook gekeken naar alternatieve routes voor de IJzeren Rijn en zijn de effecten van het gebruik van deze routes voor mens en natuur in kaart gebracht. De procedure ging in november 1999 van start met de publicatie van de Startnotitie en in april 2000 zijn de Richtlijnen voor de Trajectnota/MER vastgesteld door Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en minister Pronk van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu. In de Trajectnota zijn zeven alternatieven onderzocht. Vier alternatieven maken gebruik van een route via Weert-Roermond en drie alternatieven van een route via Weert-Eindhoven-Venlo.

In de Trajectnota/MER is niet alleen een structurele oplossing voor de IJzeren Rijn onderzocht. Er is ook onderzoek gedaan naar de effecten van tijdelijk gebruik van het historisch tracé van de IJzeren Rijn. België heeft Nederland verzocht om op de kortst mogelijke termijn van dit tracé gebruik te mogen maken met maximaal 15 goederentrein per etmaal totdat een structurele oplossing is gerealiseerd. Minister Netelenbos heeft België eerder toegezegd tijdelijk rijden te zullen toestaan, als dit geen onomkeerbare schade voor mens en natuur tot gevolg heeft. De informatie in de Trajectnota/MER is nodig om deze beslissing te kunnen nemen.

Standpuntbepaling

De Trajectnota/MER dient, samen met de inspraakreacties en de wettelijke adviezen daarop, als basis voor de standpuntbepaling door de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. Zij bepalen hun standpunt in het najaar van 2001, waarbij ze ook de resultaten van de internationale studie en de haalbaarheidsstudie naar een spoorlijn langs de A67 betrekken. De internationale studie, waarin milieueffecten worden onderzocht van de totale verbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, is tegelijkertijd met de Nederlandse Trajectnota/MER-studie gezamenlijk uitgevoerd door België, Duitsland en Nederland. De haalbaarheidsstudie naar een spoorlijn langs de A67 in de corridor Antwerpen - Eindhoven - Venlo - Ruhrgebied wordt uitgevoerd door de provincies Noord-Brabant en Limburg en komt voort uit de afspraak, die de ministers Netelenbos en Pronk in januari 2001 met deze provincies hebben gemaakt.
Het Nederlandse standpunt over de IJzeren Rijn wordt afgestemd met de Belgische en Duitse verkeersministers. Allereerst valt het besluit over voortzetting van het project IJzeren Rijn. Wordt tot voortzetting besloten, dan wordt bekeken welk tracé-alternatief wordt gekozen en of tijdelijk rijden al dan niet wordt toegestaan: dit is het zogenaamde 'dubbelbesluit', dat volgens de planning rond november 2001 wordt genomen. In de volgende fase wordt dan het gekozen alternatief verder uitgewerkt in een Ontwerp-Tracébesluit. Bij het toestaan van tijdelijk rijden wordt ook hiervoor een Ontwerp-Tracébesluit opgesteld.

Informatie en inspraakprocedure

De Trajectnota/MER IJzeren Rijn ligt vanaf 15 mei tot 10 juli 2001 ter inzage op de volgende lokaties:

- de gemeentehuizen van Arcen en Velden, Asten, Beesel, Bergeijk, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop, Grubbenvorst, Haelen, Heeze-Leende, Helden-Panningen, Helmond, Heythuijsen, Horst aan de Maas, Maasbree, Mierlo, Nederweert, Nuenen-Gerwen-Nederwetten, Reusel-de Mierden, Roerdalen, Roermond, Sevenum, Someren, Swalmen, Veldhoven, Venlo, Waalre, Weert;

- de hoofdvestigingen van de openbare bibliotheken in bovengenoemde gemeenten;

- het provinciehuis van Limburg in Maastricht en het provinciehuis van Noord-Brabant in
.s-Hertogenbosch;

- het kantoor van Rijkswaterstaat directie Limburg in Maastricht en het kantoor van Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant in .s-Hertogenbosch;

- de bibliotheken van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in Den Haag.

Daarnaast wordt de Trajectnota/MER IJzeren Rijn op vijf informatiebijeenkomsten nader toegelicht en kunnen bezoekers vragen stellen over het project aan projectmedewerkers. De informatie-bijeenkomsten beginnen om 18.00 uur met een informatiemarkt, om 19.30 uur volgt een centrale presentatie.
- dinsdag 15 mei: Roermond, de Oranjerie, Kloosterwandplein 12-16;
- woensdag 16 mei: Venlo, de Maaspoort, Oude Markt 30;
- donderdag 17 mei: Weert, Golden Tulip, Driesveldlaan 99;
- maandag 21 mei: Eindhoven, Hotel van der Valk, Aalsterweg 322;
- dinsdag 22 mei: Deurne, Vierspan, Harmoniestraat 2-8.
Iedereen kan reageren op de Trajectnota/MER door voor 10 juli 2001 een inspraakreactie in te dienen. Dat kan schriftelijk door een reactie te sturen naar het Inspraakpunt Verkeer & Waterstaat, IJzeren Rijn, Kneuterdijk 6, 2514 EN Den Haag of via Internet: .http://www.projectijzerenrijn.nl.. Mondeling inspreken is mogelijk op één van de hoorzittingen:

- 18 juni, Eindhoven, Hotel van der Valk, Aalsterweg 322;
- 19 juni, Roermond, Oranjerie, Kloosterwandplein 12-16
IJzeren Rijn ook op Internet

Vanaf 15 mei is informatie over het project IJzeren Rijn ook op het Internet te vinden. Op de site .http://www.projectijzerenrijn.nl. bestaat de mogelijkheid onder andere de complete Trajectnota/MER te bekijken, informatiemateriaal te bestellen en kan een inspraakreactie worden verstuurd.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Dhr. R.Panis, projectvoorlichter IJzeren Rijn van Railinfrabeheer, telefoon 030-2358321
Dhr. K. Wu, Rijkswaterstaat directie Limburg, telefoon 043-3294264
Mevr. Y. de Keulenaar, Ministerie van Verkeer en Waterstaat, telefoon 070-3516582

Bijlage: Overzicht tracé-alternatieven en varianten IJzeren Rijn

Vier alternatieven maken gebruik van een route via Weert-Roermond:
- A0; de historische route via Budel-Weert-Roermond-Vlodrop
- A1; de historische route maar met een noordelijke omleiding bij Roermond waarbij wordt gebundeld met de autoweg N68. Een variant is A1-Noord, waarbij gebundeld wordt met de toekomstige autoweg N280. Bij A1 wordt zowel Roermond als De Meinweg ontzien.
- A2; de historische route maar met een zuidelijke omleiding ter hoogte van De Meinweg, waarbij wordt gebundeld met de autoweg N570.
- A3; de historische route maar met een oostelijke omleiding om Roermond, waarbij gebundeld wordt met de toekomstige Rijksweg A73. In De Meinweg wordt het tracé door een tunnel geleid.

Drie alternatieven maken gebruik van een route via Weert-Eindhoven-Venlo:

- D0; de route via de bestaande spoorlijnen Weert-Eindhoven en Eindhoven-Venlo, deze lijnen worden met 2 kleine verbindingsbogen ten westen van Weert en ten oosten van Eindhoven met elkaar verbonden;
- D1; als D0, maar met een ruime verbindingsboog bij Weert die het natuurgebied Weerter- en Budelerbergen ontziet;
- D2; als D0, maar met een nieuw aan te leggen spoorlijn vanaf Heeze gebundeld met de Rijksweg 67. Ter hoogte van Ommel verlaat het tracé de A67 en buigt in noord-oostelijke richting naar de bestaande spoorlijn Eindhoven-Venlo waarop deze ter hoogte van Griendtsveen aansluit. Dit tracé ontziet het stedelijk gebied tussen Eindhoven, Helmond en Deurne. Een variant is D2.1, waarbij gebruikt wordt gemaakt van de ruimere boog bij Weert uit alternatief D1.

Tijdelijk gebruik van de IJzeren Rijn vindt plaats via de historische route Budel - Weert - Roermond - Vlodrop.

14 mei 01 11:14