Koninklijke Ahold
EMBARGO TOT DINSDAG 15 MEI 2001, 14.00 UUR

Aandeelhoudersvergadering Koninklijke Ahold
Dinsdag 15 mei 2001, Den Haag,
Toespraak Ahold President Cees van der Hoeven

Dames en heren,

Hartelijk welkom op onze Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Het is prettig zo'n grote opkomst te zien, want het getuigt van uw betrokkenheid bij de onderneming. We gaan er niet alleen een informatieve, maar ook een gezellige middag van maken.

Het jaar 2000 was voor Ahold het 13e opeenvolgende jaar waarin onze nettowinst sterk is gegroeid. In deze periode heeft Ahold altijd aan haar winstdoelstellingen voldaan. De omzet steeg vorig jaar met 56%, het bedrijfsresultaat met 61%, de nettowinst met 48% en de winst per aandeel met 32%. Ook als we de gunstige valuta-invloeden eruit halen, steeg de winst per aandeel vorig jaar, conform onze doelstelling, met 19%. Daarmee was Ahold opnieuw één van de best presterende ondernemingen in zijn sector.

Ik herinner me dat onze vergadering van vorig jaar midden in het dotcom-tijdperk viel. Veel bedrijven werden toen als 'oude economie' gekwalificeerd en afgeschreven. Vandaag kunt u zien dat kwaliteit wint. Het gaat toch om de dienstverlening aan de klant én om de vraag hoe je dat naar tevredenheid en winstgevend kunt invullen. Dat motief is al jaren onze leidraad. En het heeft Ahold en u als aandeelhouder geen windeieren gelegd. Ik noem u enkele cijfers. In de afgelopen tien jaar is onze omzet verzesvoudigd, de nettowinst vernegenvoudigd en onze marktkapitalisatie 15 keer zo groot geworden. U zult zich wellicht herinneren dat we in 1995 erg ambitieus klonken, toen we ons ten doel stelden om in 2000 een omzet te halen van 50 miljard gulden en een nettowinst van 1 miljard gulden. We hebben dit doel vorig jaar ruimschoots gehaald - en dan niet in guldens maar in Euro's.

Over de laatste vijf jaar is de omzet gestegen van Euro 16,5 naar 52,5 miljard. De operationele marge is over deze periode toegenomen van 3,4% naar 4,3%. Het bedrijfsresultaat is gestegen van Euro 564 miljoen naar Euro 2,3 miljard. De nettowinst nam toe van Euro 287 miljoen naar Euro 1,1 miljard en tenslotte ging de winst per aandeel van Euro 0,61 naar Euro 1,51.

Uw onderneming heeft nog zeer veel in petto en gaat een mooie toekomst tegemoet. Laat ik eerst de situatie in onze bedrijfstak schetsen en u vervolgens bijpraten over onze visie en strategie. Vrijwel overal daalt het aandeel van de uitgaven aan voeding als percentage van het bruto nationaal product. Tegelijk blijft de inflatie van de voedingsprijzen lager dan de algemene prijsinflatie. Tevens groeien de bestedingen aan voeding buitenshuis tweemaal zo hard als aan voeding binnenshuis. Dit klinkt niet erg bemoedigend, zeker in een situatie van afnemende economische groei. Toch zien wij, juist vanuit deze positie, voor Ahold een zeer sterk toekomstperspectief.

In de eerste plaats is dit toe te schrijven aan onze multi-channel strategie - 'meerdere verkoop- kanalen' heet dat in gewoon Nederlands. Hiermee bereiken we de consument op vrijwel alle eetmomenten: thuis, in een restaurant, op het werk, in een ziekenhuis, onderweg of gewoon op straat. In de levensmiddelendetailhandel en de foodservice liggen ongekende mogelijkheden voor de groei van ons marktaandeel via autonome groei en acquisities. In een tijd van verscherpte concurrentie zijn veel bedrijven beter af door samen te werken met een sterke, goed georganiseerde partner, zoals Ahold, in plaats van op lange termijn onafhankelijk te blijven. Ahold heeft hier het voordeel dat we een uitstekende staat van dienst hebben in het succesvol integreren van bedrijven. We handhaven de merknaam van de overgenomen onderneming, de cultuur, het management en verschaffen instrumenten voor snellere winstgroei.

Vooruitkijkend voelen we ons sterk met onze strategie om via meerdere verkoopkanalen en formules onze producten en diensten aan te bieden. We vinden dit de enig juiste manier om onze klanten te benaderen - waar, wanneer en hoe ze dat willen. We bieden hen maatwerk met een royale keus aan maaltijdmogelijkheden en -oplossingen. Daarmee komen we tegemoet aan de individueel ingestelde klant, wiens behoeften altijd weer veranderen. Het is onze taak om daarop flexibel in te spelen. De strategie om ook in foodservice actief te zijn heeft onze mogelijkheden hiertoe aanzienlijk verbreed en verschaft een geweldig groeipad voor de toekomst.

De buitenshuismarkt groeit zeer snel; zowel in de Verenigde Staten als ook in Europa. Vergelijk maar eens hoe vaak uw ouders buiten de deur aten en hoe vaak u dit nu zelf doet. Vergelijk ook maar eens hoeveel tijd uw ouders destijds moesten besteden aan het klaar-maken van de dagelijkse maaltijd en hoe weinig tijd uzelf er nog maar aan besteedt. Wij volgen onze klanten en zijn daarom zo geïnteresseerd in de buitenhuismarkt, die immers zo snel groeit.

Vorig jaar konden we U.S. Foodservice overnemen, dat de buitenhuismarkt belevert. Een prachtbedrijf met een omzet dit jaar van ruim 12 miljard dollar. Inmiddels wordt volop gewerkt aan de synergie tussen U.S. Foodservice en onze Amerikaanse supermarktketens. Ze kopen steeds meer producten gezamenlijk in. Ook levert U.S. Foodservice ingrediënten voor de saladbar aan meer dan 60 winkels van Stop & Shop en Giant Landover. En dit is nog maar het begin. De uitwisseling van kennis en werkmethoden vindt niet alleen in de Verenigde Staten plaats. Ook tussen U.S. Foodservice enerzijds en Deli XL in Nederland en ICA Menu in Scandinavië anderzijds wordt veel kennis uitgewisseld.

Het aantal winkels in de Verenigde Staten fors blijft groeien. Vorig jaar kwamen er al 340 vestigingen bij, mede door de overname van de gemakswinkels van Golden Gallon en Sugar Creek. Naar verwachting zal Ahold dit jaar in Amerika bijna 200 nieuwe en vernieuwde winkels openen.

Dan heb ik nog niet meegeteld de 65 winkels, die we eerder dit jaar konden verwerven uit het faillissement van Grand Union. Deze winkels worden momenteel omgebouwd naar de formules van Stop & Shop en Tops Markets. We hebben al driekwart van de ombouw achter de rug. Aan het eind van dit jaar zal Ahold in de Verenigde Staten beschikken over ruim 1.400 moderne winkels, waar wekelijks circa 15 miljoen klanten hun boodschappen doen.

Ook in Europa hebben we onze positie aanzienlijk versterkt. Op de vorige aandeelhouders-vergadering heb ik u onze Scandinavische partner ICA al voorgesteld. De marktleider in Scandinavië doet het uitstekend. Het jaar 2000 was voor ICA het beste jaar uit haar inmiddels lange historie. Vorige maand is in Scandinavië besloten een nieuw business model in te voeren, waardoor de inkoop- en marktpositie van ICA verder wordt versterkt.

Vandaag neem ik u graag mee naar Spanje en de daarmee verbonden zonnige Canarische Eilanden. Daar vindt u onze succesvolle Spaanse supermarktketen Superdiplo, die we in de tweede helft van vorig jaar konden overnemen. Superdiplo heeft ruim 300 winkels en een omzet van circa Euro 1,5 miljard. De activiteiten van deze keten groeiden door zowel overnames van supermarkten en hypermarkten als door het openen van nieuwe winkels. Superdiplo beschikt over veel nieuwe locaties. Al onze supermarkten in Spanje gaan werken onder de naam Supersol.

Ook in Latijns-Amerika doet Ahold het goed en zijn we een belangrijke onderneming met een omzet van ruim Euro 5 miljard. Daarmee zijn we de nummer 2 op het continent, maar we hebben duidelijk verdere ambities. In Brazilië konden we vorig jaar de resterende 50% van de stemgerechtigde aandelen van joint venture-partner Bompreco overnemen. Het is een schoolvoorbeeld van hoe een joint venture kan uitgroeien tot een volledige werkmaatschappij. Vorig jaar steeg de omzet van Bompreco met maar liefst 30% tot Euro 1,5 miljard.

Ook elders op het continent en in Centraal Amerika bij La Fragua ontwikkelden de activiteiten zich voorspoedig. De detailhandel is er goed ontwikkeld en biedt de consument allerlei services, waaronder internetwinkelen en thuisbezorging, zoals bij onze Argentijnse supermarktketen Disco.

Onze activiteiten in Azië zijn nog bescheiden, maar we blijven daar onze teen in het water houden omdat deze regio op lange termijn een enorm groeipotentieel heeft. Vorig jaar zijn onze Aziatische winkels erin geslaagd het negatieve bedrijfsresultaat te halveren. In Thailand werd over het gehele jaar een positief bedrijfsresultaat behaald. Dit jaar zullen de resultaten in Azië naar verwachting verder verbeteren.

In eigen land leverde Albert Heijn een prima prestatie, zeker gezien de toegenomen prijsconcurrentie en de schaarste aan arbeidskrachten, vooral in de grote steden. Albert Heijn is één van de sterkste merken van Nederland. Daar zijn we, samen met u, bijzonder trots op. Maar van trots alleen kan een onderneming niet leven. Daarom vraagt 's lands grootste kruidenier zich voortdurend af wat het merk Albert Heijn nog meer waard kan zijn. Het antwoord is eenvoudig: je bent waard wat je waar kunt maken. Met name in de relatie tot de klant. Daarom breidt Albert Heijn de relatie met de wekelijks bijna 6 miljoen klanten verder uit en daar zullen mogelijke concurrenten niet aan kunnen tippen.

Albert Heijn stemt de winkels steeds beter af op de wensen van de individuele klant. Onder de naam Albert Heijn vindt de klant zowel gemakswinkel als buurtsupers en mega-supermarkten met non-food. Tevens biedt Albert Heijn financiële diensten aan, waarvan de succesvolle AH-Spaarrekening het eerste product is. Inmiddels sparen reeds circa 150.000 klanten. U kunt dit jaar nog veel nieuwe zaken van Albert Heijn verwachten.

Dames en heren, Ahold staat midden in de maatschappij. We weten dat winst, winstgroei en het toevoegen van waarde belangrijk zijn voor de continuïteit van de onderneming. Tegelijk zijn we ons echter terdege bewust van onze sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Dit bewustzijn is een fundamentele pijler van ons ondernemingsbeleid. Op dit terrein bereiden we nieuwe activiteiten voor. Samen met de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelen we een dynamisch management model voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, waardoor we onze inspanningen op dit terrein beter kunnen meten.

In het buitenland proberen we de voedseldistributie te ontwikkelen in gebieden met een nog onvoldoende economische basis, maar waar mensen wél honger lijden. Op beide terreinen verwachten we later dit jaar de eerste resultaten.

Ik heb u in mijn verslag lang niet alles kunnen vertellen. Maar in uw aanwezigheid wil ik nog graag de ruim 400.000 medewerkers hartelijk bedanken voor hun inzet. Zij zijn het, die dagelijks de klant van dienst zijn en onze winkels en foodservice-bedrijven maken tot wat ze nu zijn.

Graag vraag ik uw aandacht voor onze commissaris Roelof Nelissen, die na twintig jaar afscheid neemt van onze Raad van Commissarissen. De laatste paar jaar was hij tevens plaatsvervangend voorzitter van de Raad. Velen onder u zullen het wellicht niet voor mogelijk hebben gehouden, maar Roelof Nelissen is een bankier die veel van het retailvak is gaan houden. Roelof bedankt!

Ook wil ik vandaag één van onze bestuurders speciaal voor het voetlicht halen. Dat is Bob Tobin, onze collega in de Raad van Bestuur. Hij neemt binnenkort afscheid van de Raad van Bestuur en is voorgedragen als nieuw lid van de Raad van Commissarissen. Bob, onder jouw leiding is in de Amerikaanse winkels niet alleen een zeer aanzienlijke winstgroei behaald, maar ook de grote stap gezet naar de foodservice. Wij allemaal bij Ahold hebben heel veel aan je te danken; niet alleen als collega en bekwaam bestuurder maar ook als mens en vriend. Namens ons allen, hartelijk dank!

Dames en heren, uw onderneming staat er goed voor. We voorzien forse verdere vooruitgang. Ik heb u al eerder gezegd dat we van plan waren de omvang van uw onderneming tussen 1999 en 2002 te verdubbelen. Het ziet er inmiddels naar uit dat dit al dít jaar het geval zal zijn. Onze omzet zal naar verwachting uitkomen op circa Euro 65 miljard, exclusief verdere acquisities en uiteraard afhankelijk van valuta-invloeden.

De Raad van Bestuur verwacht voor 2001 dat in alle werkgebieden de omzetten en bedrijfsresultaten verder zullen toenemen als gevolg van gezonde autonome groei en de bijdrage van recente acquisities. De nettowinst zal naar verwachting sterk hoger zijn. De winst per aandeel zal, exclusief valuta-invloeden, buitengewone posten en afschrijving van goodwill, naar verwachting toenemen met 15%.

Tenslotte wil ik u de omzetten voorlezen die we in de eerste 16 weken van het lopende jaar hebben behaald.

De geconsolideerde omzet is gestegen met 65,8% tot Euro 18,2 miljard. De autonome omzetgroei bedroeg 7,4%. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 60% naar $ 10,2 miljard. Alle Amerikaanse winkelketens behaalden hogere omzetten.

In Europa steeg de omzet met 77,5% tot Euro 5,7 miljard.

In Latijns Amerika bedroeg de omzet Euro 1,2 miljard, 8,8% hoger dan vorig jaar in het eerste kwartaal.

In Azië tenslotte bedroeg de omzet Euro 101 miljoen.

Ik dank u voor de aandacht.