Persbericht nr. 27, 15 mei 2001
Kipcampagne wint grote reclameprijs
Op 15 mei 2001 ontvangen de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) en directeur Jan Botter van het reclamebureau Adtendum Communicatie Adviseurs een Effie. Deze prestigieuze reclameprijs wordt toegekend voor de effectiviteit van de collectieve kipcampagne. In 1985 werd de succesvolle kipcampagne bekroond met een Gouden Effie.
Sinds 1984 loven de BVA (Associatie van Nederlandse Adverteerders) én
de VEA (Vereniging van Communicatie-adviesbureaus) de zogeheten Effie
uit. Hiermee worden campagnes bekroond waarvan de effectiviteit
aangetoond is. De kipcampagne wordt nu gehonoreerd voor de jarenlange
consistentie. Zo is kip getransformeerd van een saai stukje vlees tot
de vleessoort met de meeste variatiemogelijkheden en met een
ijzersterk imago.
Kip. `t Meest veelzijdige stukje vlees
Omdat kip een vrij neutrale smaak heeft, vond in 1980 ongeveer 40% van
de Nederlandse consumenten dat je het daarom niet te vaak kon eten.
Dat vormde een bedreiging voor een sector met groeiplannen. Met de
reclamecampagne die sindsdien is gevoerd, is dit punt effectief
aangepakt. Als speerpunt is gekozen voor variatie en is de consument
duidelijk gemaakt dat je kip met zeer veel ingrediënten kunt
combineren en er dus ook een eigen smaak aan kan geven. De
reclame-uitingen stralen verder uit, dat kip ontzettend lekker is.
Al ruim twintig jaar wordt de slogan gebruikt: `Kip. `t Meest
veelzijdige stukje vlees'. Die aanpak zorgt ervoor dat in 2000 nog
maar 9% van de consumenten vond, dat je van kip snel genoeg kreeg.
Overigens is in de periode van 1980 tot 2000 het verbruik van kip ook
ruimschoots verdubbeld: van 7,6 naar 16,3 kg per hoofd van de
bevolking!
De jarenlange investeringen in reclame op TV, radio en in
tijdschriften hebben het geld dus dubbel en dwars opgebracht, zo
bewees ook een analyse van de Universiteit van Wageningen (WUR).