Gemeente Lisse

WET VERVOER GEVAARLIJKE STOFFEN
Kennisgeving
Besluit
Wij maken bekend, dat zij een ontwerproute gevaarlijke stoffen hebben vastgesteld op basis van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. De volgende ontwerproute is aangewezen:

Route voor vervoer gevaarlijke stoffen:
De provinciale weg (N208) vanaf de gemeente Hillegom tot aan de Stationsweg, via de Stationsweg - Delfweg naar Noordwijkerhout.

De route waarvoor ontheffing moet worden aangevraagd:

Meer en Duin, ten behoeve van de ontsluiting van het bedrijventerrein Meer en Duin;
Heereweg (Noord) tot aan tankstation op nummer 50 ten behoeve van levering LPG;
Westelijke Randweg, Heereweg, Catharijnelaan, Achterweg-Zuid, Essenlaan, 3e Poellaan en de Spekkelaan ten behoeve van levering propaan aan diverse adressen.
De routes zijn aangegeven op een kaart die in het gemeentehuis ter inzage ligt.
Inzage
Het besluit en de overige van belang zijnde stukken liggen ter inzage van 18 mei tot en met 15 juni 2001 bij de afdeling Milieu en Bouwkunde:

op werkdagen van 08.30-12.30 uur en;
na telefonische afspraak (telefoon 433 182) op werkdagen van 13.00 - 17.00 uur en iedere donderdagavond.

Op verzoek kunt u een mondelinge toelichting krijgen.

Bedenkingen
Iedereen kan tot en met 15 juni 2001 bedenkingen inbrengen tegen het ontwerpbesluit. Dat kan schriftelijk. Uw brief moet u richten aan burgemeester en wethouders. Daarbij kunt u gelijktijdig -in een aparte brief- vragen uw persoonlijke gegevens niet bekend te maken.

Voor een toelichting op de ter inzage gelegde stukken, kunt u vragen om een gedachtewisseling. Tijdens dit gesprek kunt u ook mondeling bedenkingen inbrengen. Daarvoor moet u contact opnemen met de afdeling Milieu en Bouwkunde, telefoon 433 182.

Beroep
Te zijner tijd stelt de gemeenteraad de route definitief vast. Beroep daartegen kan alleen worden ingesteld door:

hen, die op de hiervoor omschreven wijze en binnen de genoemde termijnen bedenkingen hebben ingebracht tegen het ontwerpbesluit;
hen, die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van het besluit t.o.v. het ontwerpbesluit zijn aangebracht; belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest bedenkingen in te brengen tegen het ontwerpbesluit.

Na bovengenoemde periode blijven de stukken ter inzage liggen bij de afdeling Milieu en Bouwkunde op werkdagen van 8.30 - 12.30 uur. Dit blijft zo tot het einde van de termijn van terinzagelegging van de definitieve route.
Melding
Wij hebben een melding op grond van artikel 8.40 van de Wet milieubeheer ontvangen van:
Tandprothetische praktijk H.M. van Beek, Kanaalstraat 187A, (Besluit tandartspraktijken milieubeheer).
Op deze niet-vergunningplichtige inrichting zijn de algemene regels van toepassing, zoals die staan vermeld in het eerdergenoemde besluit. Start werkzaamheden herinrichting Wagendwarsstraat Vanaf 21 mei starten de voorbereidende werkzaamheden voor de herinrichting van de Wagendwarsstraat en Blokhuis nabij de oprit van het parkeerdek. Wij streven ernaar de werkzaamheden vóór de bouwvakvakantie (26 juli a.s.) te hebben afgerond. De herinrichting houdt in dat de toegang naar het parkeerdek en het manoeuvreergedeelte voor het vrachtverkeer worden verruimd.

De omwonenden, het winkelend publiek, de winkeliers en het verkeer ondervinden de nodige overlast. Wij proberen de overlast tot een minimum te beperken. Van uw kant vragen wij echter begrip voor de situatie.
Ingezamelde hoeveelheden afval in 2000
Onlangs is een overzicht gemaakt van de ingezamelde hoeveelheden afval in 2000. Hier volgen enkele wetenswaardigheden:

In 2000 werd bijna 9 miljoen kg afval (huisvuil, grofvuil en plantsoenvuil) ingezameld. Dat is bijna 300.000 kg (3%) meer dan in 1999. Deze toename is het gevolg van de groter geworden hoeveelheden grofvuil en plantsoenvuil.
De hoeveelheid ingezameld glas is aanzienlijk gedaald met 14%. Per persoon is zo´n 23,7 kg ingeleverd. Hiermee wordt niet meer voldaan aan de provinciale taakstelling van 25 kg/inwoner/jaar die gold voor 2000.
Een forse toename (5%) is te zien in de hoeveelheid ingezameld papier. In totaal is ruim anderhalf miljoen kg papier ingezameld. Dit is ongeveer 69 kg per inwoners. De taakstelling van de provincie van 82 kg/inwoner/jaar wordt daarmee echter nog niet gehaald.
Aan Klein Chemisch Afval werd ruim 35.000 kg ingezameld. Dit is een toename van 5% ten opzichte van 1999. De bij de huishoudens opgehaalde hoeveelheid KCA is flink gedaald maar de bij het depot aan de Vennestraat ingeleverde hoeveelheid is toegenomen met 4.500 kg. Sinds juli 1993 heeft Humana op 4 locaties in de gemeente kledingcontainers staan. De ingezamelde hoeveelheid kleding is 104.930 kg. Verder is door enkele charitatieve instellingen door huis-aan-huisinzamelingen 4.640 kg kleding opgehaald. De totale hoeveelheid komt hiermee op 109.570 kg en is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid in 1999. De norm van 5 kg/inwoner/jaar wordt gehaald.

10 redenen
om uw afval te (blijven) scheiden


1. Afval scheiden = hoogwaardige grondstoffen opnieuw gebruiken. Vele soorten afval zijn te recyclen voor andere doeleinden. Gft-afval wordt compost, metalen uit batterijen dienen voor het maken van nieuwe producten, enzovoort. Zonde dus om weg te gooien!


2. Doordat uit diverse soorten afval grondstoffen kunnen worden teruggewonnen, hoeven er minder nieuwe grondstoffen te worden gewonnen. Door bijvoorbeeld oud glas te recyclen voor de productie van nieuw glas, hoeft er minder zand, kalk en soda te worden gebruikt. En het recyclen van oud papier en karton spaart vele bomen.


3. Door recycling wordt energie bespaard. De winning van grondstoffen uit de natuur en de productie van nieuwe materialen kost namelijk vaak veel meer energie dan het gebruik van oude.


4. Afvalscheiding is beter voor het milieu. We noemden al de besparing van energie en grondstoffen. Daarnaast komt er ook minder afval in de verbrandingsoven of op de stortplaats terecht. En hoe minder er verbrand of gestort wordt, hoe beter dat is voor het milieu.


5. Wat voor u afval is, is voor andere mensen soms nog goed bruikbaar. Tweedehands artikelen zoals meubels die u bij het grof vuil zou zetten kunnen soms nog worden opgeknapt en verkocht. Meer informatie: Stichting Werkprojecten Hillegom-Lisse, tel. 522781.


6. Kleding, textiel en schoeisel kunt u kwijt in de kledingcontainers. Andere mensen zijn daar direct mee geholpen: een deel van de kleding gaat naar verschillende Derde Wereldlanden, een ander deel wordt verkocht. De opbrengst daarvan komt ten goede aan verschillende projecten in Derde Wereldlanden.


7. Het verbranden van restafval is duurder dan het verwerken van gft-afval tot compost. Het volledig scheiden van afval is dus ook van belang voor uw portemonnee!


8. Wie zijn afval gescheiden houdt is niet de enige: overal in Nederland doen mensen het. U staat niet alleen in uw streven naar een beter milieu.


9. Afval scheiden is een kleine moeite. Gebruikt glas en oud papier kunt u naar de containers brengen als u boodschappen doet. Gft-afval kunt u in huis tijdelijk apart houden in een aparte afvalbak of in een uitlekbakje in de gootsteen: u hoeft niet voor elk schilletje naar de bruine container te lopen.


10. Wie een compostvat in de tuin heeft, heeft altijd gratis vruchtbare grond voor de planten. Compost kopen is dan verleden tijd. Compostvaten zijn te koop bij tuincentra. U kunt ook zelf een compostbak maken.

Waarheen?
groente-, fruit- en tuinafval -> in de bruine container

papier/karton -> in de blauwe papiercontainer (grote hoeveelheden en karton in de grote papiercontainer bij Openbare Werken)

glas -> in de glasbak

(kleine hoeveelheden) puin -> in de puinbak bij Openbare Werken

klein chemisch afval -> afgeven bij Openbare Werken of bij de chemokar die enkele keren per jaar huis-aan-huis kca inzamelt

Heeft u na het lezen van deze publicatie vragen over afvalscheiding? Stel ze aan één van de medewerkers van Openbare Werken, Vennestraat 3, telefoon: 433200.
afvalkalender, gebeurt dit in de maanden mei en oktober. Deze maand gebeurt dat nog op de volgende datum:
Op 24 april, 8 en 15 mei is het grofvuil al ingezameld in respectievelijk wijk 1, 2 en 3.
Punterhof 11 - plaatsen tuinhuis
Jan Steenstraat 51 - bouwen dakkapellen voor- en achtergevel en bouwen erker
Ter Beek 13 - plaatsen tuinhuis
Julianastraat 10 - bouwen dakkapel achtergevel Middenweg 21 - bouwen koelcel
Fazantstraat 6 en 8 - uitbreiding bergingen Nassaustraat 1B - plaatsen tuinhuis
Vivaldistraat 26 - vergroten en vernieuwen winkelcentrum Poelmarkt
Voorgenomen vrijstellingen

Heereweg 437 - plaatsen berging
Oranjelaan 87 - vergroten woning
Heereweg 332 - bouwen garage en hobbykas Stationsweg 174 - veranderen broeikas tot werkruimte

De bouwplannen liggen van 18 mei tot en met 15 juni 2001 ter inzage.

Als u bedenkingen heeft tegen het verlenen van een vrijstelling dan kunt u dit uiterlijk 15 juni 2001 en uitsluitend schriftelijk melden bij het college van burgemeester en wethouders.

Verleende bouw- en/of sloopvergunningen en positieve reacties op meldingen van een bouwvoornemen.
Hyacintenstraat 20 - intern veranderen bedrijfsruimte Finnjolstraat 2 - vergroten woning, plaatsen berging en plaatsen dakkapel zijgevel
bent getroffen? Dan kunt u daartegen schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. U moet dat doen binnen 6 weken na de dag dat de vergunning of de reactie op de melding naar de aanvrager is verzonden. Wilt u precies weten wanneer het besluit is verzonden? Neemt u dan contact op met de afdeling Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting.
08.30 t/m 12.30 uur terecht bij deze afdeling, kamer 119 of u belt Collecte
Van 13 tot en met 19 mei heeft het Nederlands Astma Fonds een collectevergunning. Van 20 tot en met 26 mei zijn geen vergunningen verleend voor een collecte.
Lisse, 16 mei 2001
Burgemeester en wethouders van Lisse