Gemeente Amsterdam


|
Amsterdam kiest voor stedelijkheid

Amsterdam kiest voor stedelijkheid

Waar gaan Amsterdammers de komende tien jaar wonen? Hoe willen bedrijven zich huisvesten? Wat is de functie van groen in stad en regio? Welke vervoersstromen moeten een plek krijgen? En welke rol speelt de regio bij het oplossen van ruimtelijke vraagstukken? Deze vragen komen aan de orde in de notitie 'Visie op Hoofdlijnen. Kiezen voor stedelijkheid', waarvan het college van B&W heeft kennis genomen.

De Visie is het inhoudelijk kader waarbinnen het nieuwe Amsterdamse structuurplan zal worden opgesteld. Daarnaast bepaalt de Visie de Amsterdamse inzet voor het nieuwe Streekplan Noord-Holland Zuid. De dienst Ruimtelijke Ordening (dRO) werkt sinds 1,5 jaar aan een nieuw structuurplan. De stad kijkt in dit plan nadrukkelijk buiten haar gemeentegrenzen.

Ruimtelijke vraagstukken zijn steeds lastiger op te lossen binnen de bestuurlijke grenzen. Bovendien ontwikkelt de regio zich als een netwerk waarin de steden als knopen in een web verbonden zijn. Het nieuwe structuurplan bevat dit keer keuzes die gebaseerd zijn op een visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de regio op de lange termijn (2030). Amsterdam kiest daarom voor:

1. Het ontwikkelen van milieus die juist in Amsterdam kansen hebben In Amsterdam worden intensieve en gemengd stedelijke milieus ontwikkeld. Dat gebeurt vooral langs de Zuidas, rond station Bijlmer, in de binnenstad en in het Sixhavengebied. Het betekent ook dat Amsterdam inzet op menging en intensivering van de werkgebieden langs de IJoever en de ringweg A10, en in de zone tussen de stations Amstel en Bijlmer. Suburbane en landelijk-luxe milieus krijgen een plek buiten Amsterdam. Voor het versterken van internationale leef- en vestigingsmilieus zijn de verdere ontwikkeling van Schiphol en groei van de zeehavens speerpunten. Hiervoor wordt aan de westkant van de stad ruimte geboden.
2. Het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad Amsterdam wordt per rail èn per weg beter bereikbaar. De stad zet in op een regionaal metrostelsel met onder andere een verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp en Zaanstad. Ook kiest Amsterdam voor het completeren van de tweede ring van snelwegen rond de stad met het aanleggen van de Westrandweg en de verbinding A6-A9. Hierdoor wordt de zone Schiphol, Amsterdam en Almere beter bereikbaar en wordt de A10 ontlast.

3. Het verhogen van de kwaliteit van water, groen en openbare ruimte Voor de stad worden een hoofdwater- en hoofdgroenstructuur vastgesteld en wordt flink geïnvesteerd in de kwaliteit van de openbare ruimte. Ook zet Amsterdam in op kwaliteitsverbetering van de landschappen rond de stad, met name van de gebieden Amstelland en Waterland. De opgave hierbij is het behoud van open landschap en ruimte bieden voor waterberging.

De Visie op Hoofdlijnen wordt vrijgegeven voor discussie en overleg met betrokken partijen. In de Raadscommissie VSRG wordt in mei over de Visie gediscussieerd (indien mogelijk met de commissie ROB van de provincie Noord-Holland).

Een externe discussiebijeenkomst is op donderdag 7 juni in Park Plaza (12.30-17.30 uur).

Zodra alle reacties zijn verwerkt volgt na de zomer de vaststelling in de raadscommissie.

Paul van Yperen

Naar boven


-

© gemeente Amsterdam - 16-05-2001