|
Amsterdam kiest voor stedelijkheid
Amsterdam kiest voor stedelijkheid
Waar gaan Amsterdammers de komende tien jaar wonen? Hoe willen bedrijven zich huisvesten? Wat is de functie van groen in stad en regio? Welke vervoersstromen moeten een plek krijgen? En welke rol speelt de regio bij het oplossen van ruimtelijke vraagstukken? Deze vragen komen aan de orde in de notitie 'Visie op Hoofdlijnen. Kiezen voor stedelijkheid', waarvan het college van B&W heeft kennis genomen.
De Visie is het inhoudelijk kader waarbinnen het nieuwe Amsterdamse
structuurplan zal worden opgesteld. Daarnaast bepaalt de Visie de
Amsterdamse inzet voor het nieuwe Streekplan Noord-Holland Zuid. De
dienst Ruimtelijke Ordening (dRO) werkt sinds 1,5 jaar aan een nieuw
structuurplan. De stad kijkt in dit plan nadrukkelijk buiten haar
gemeentegrenzen.
Ruimtelijke vraagstukken zijn steeds lastiger op te lossen binnen de
bestuurlijke grenzen. Bovendien ontwikkelt de regio zich als een
netwerk waarin de steden als knopen in een web verbonden zijn. Het
nieuwe structuurplan bevat dit keer keuzes die gebaseerd zijn op een
visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de regio op de lange termijn
(2030). Amsterdam kiest daarom voor:
1. Het ontwikkelen van milieus die juist in Amsterdam kansen hebben
In Amsterdam worden intensieve en gemengd stedelijke milieus
ontwikkeld. Dat gebeurt vooral langs de Zuidas, rond station
Bijlmer, in de binnenstad en in het Sixhavengebied. Het betekent
ook dat Amsterdam inzet op menging en intensivering van de
werkgebieden langs de IJoever en de ringweg A10, en in de zone
tussen de stations Amstel en Bijlmer. Suburbane en landelijk-luxe
milieus krijgen een plek buiten Amsterdam. Voor het versterken van
internationale leef- en vestigingsmilieus zijn de verdere
ontwikkeling van Schiphol en groei van de zeehavens speerpunten.
Hiervoor wordt aan de westkant van de stad ruimte geboden.
2. Het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad Amsterdam wordt
per rail èn per weg beter bereikbaar. De stad zet in op een
regionaal metrostelsel met onder andere een verlenging van de
Noord/Zuidlijn naar Hoofddorp en Zaanstad. Ook kiest Amsterdam
voor het completeren van de tweede ring van snelwegen rond de stad
met het aanleggen van de Westrandweg en de verbinding A6-A9.
Hierdoor wordt de zone Schiphol, Amsterdam en Almere beter
bereikbaar en wordt de A10 ontlast.
3. Het verhogen van de kwaliteit van water, groen en openbare ruimte
Voor de stad worden een hoofdwater- en hoofdgroenstructuur
vastgesteld en wordt flink geïnvesteerd in de kwaliteit van de
openbare ruimte. Ook zet Amsterdam in op kwaliteitsverbetering van
de landschappen rond de stad, met name van de gebieden Amstelland
en Waterland. De opgave hierbij is het behoud van open landschap
en ruimte bieden voor waterberging.
De Visie op Hoofdlijnen wordt vrijgegeven voor discussie en overleg
met betrokken partijen. In de Raadscommissie VSRG wordt in mei over de
Visie gediscussieerd (indien mogelijk met de commissie ROB van de
provincie Noord-Holland).
Een externe discussiebijeenkomst is op donderdag 7 juni in Park Plaza
(12.30-17.30 uur).
Zodra alle reacties zijn verwerkt volgt na de zomer de vaststelling in
de raadscommissie.
Paul van Yperen
Naar boven
-
© gemeente Amsterdam - 16-05-2001