Libertel

Libertel-Vodafone bevestigt sterke positie op mobiele-telecommarkt

Bedrijfsresultaat stijgt met 52%

In een zeer concurrerende Nederlandse mobiele-telecommarkt behield Libertel-Vodafone haar sterke positie. Daarbij steeg het aantal klanten van 2,5 tot 3,3 miljoen. Het bedrijfsresultaat steeg met 52% tot EURO 192 miljoen.

Jaarresultaat

Jaren eindigend op 31 maart


                                          2001       2000       %  
Klanten aan het einde van de periode  3.281.000  2.450.000     +34% 

(in miljoenen euro's) 
Omzet                                   1.140           887      +28% 
EBITDA                                    314           209      +50% 
Als % van de omzet                         28%           24% 
Bedrijfsresultaat                         192           126       +52% 
Als % van de omzet                         17%           14% 

Resultaat voor belasting                   141           114      +24% 
Als % van de omzet                          12%           13% 
Nettoresultaat                              87            72       +20% 
Als % van de omzet                           8%            8% 

Winst per gewoon aandeel (EURO)             0,28           0,23    + 20%     

John de Wit, Bestuursvoorzitter van Libertel N.V.: "In een zeer concurrerende markt met vijf mobiele-telecombedrijven is Libertel-Vodafone erin geslaagd een groei van de omzet, EBITDA en bedrijfsresultaat te realiseren. Bij een sneller dan verwachte toename van de marktpenetratie van mobiele telefonie tot meer dan 70%, werden het marktaandeel en de sterke positie op de Nederlandse markt goed gehandhaafd. De groei van het aantal gebruikers van een mobiele telefoon zal de komende jaren afvlakken. Dit betekent echter geenszins dat de groeimogelijkheden in de markt verminderen. Het aantal gebruikers is zowel in Nederland als wereldwijd inmiddels zo groot dat een enorm draagvlak is ontstaan voor verdere toename van het gebruik van spraak- en datadiensten in de komende jaren".

Ontwikkelingen 2000/2001

Marktontwikkeling

De marktpenetratie van mobiele toestellen in Nederland nam verder toe van 49% tot 71%. De groeipotentie in de markt verschuift geleidelijk van nieuwe gebruikers naar toename van gebruik door bestaande klanten, zowel voor spraak- als datadiensten. Libertel-Vodafone heeft het afgelopen jaar het zwaartepunt van de inspanningen verlegd van prepaid- naar postpaidklanten. Het totaal aantal klanten van Libertel-Vodafone steeg met 831.000 tot 3.281.000. Deze stijging was opgebouwd uit 189.000 postpaidklanten en 642.000 prepaidklanten. Met name het grotere aandeel postpaidklanten in de groei van het totaal aantal klanten gedurende de afgelopen periode, beschouwt Libertel-Vodafone als een belangrijke ontwikkeling.

Financiële resultaten

Omzet

In het op 31 maart 2001 afgesloten boekjaar steeg de omzet van Libertel-Vodafone tot EURO 1.140 miljoen, een stijging van 28% vergeleken met het vorige boekjaar. Deze groei is voor een belangrijk deel het gevolg van de groei van het aantal klanten en daaruit voortvloeiende groei van het totaal aantal belminuten.

Het gemiddeld aantal belminuten van onze postpaidklanten steeg met 20% tot 220 minuten per maand. De gemiddelde jaaromzet per klant van dit klantensegment (ARPU) steeg van EURO 713 naar EURO 763. Dat desondanks de gemiddelde jaaromzet per klant gemeten over het totale klantenbestand toch daalde, van EURO 408 tot EURO 357, werd met name veroorzaakt door het grotere aantal nieuwe prepaidklanten. Prepaidklanten bellen gemiddeld minder dan postpaidklanten. De gemiddelde jaaromzet per prepaidklant daalde van EURO 191 tot EURO 172. Dit komt met name door een toename in het aantal niet-actieve prepaidklanten. De gemiddelde jaaromzet per klant gemeten over het totale actieve klantenbestand bedroeg EURO 394. Van het klantenbestand van Libertel-Vodafone op 31 maart 2001 was 91% actief, 99% van de postpaidklanten en 87% van de prepaidklanten. Een actieve klant wordt gedefinieerd als een klant die in de afgelopen 3 maanden een betaald inkomend of uitgaand gesprek heeft gevoerd.

Onder de meer ervaren klanten neemt het gebruik van de mobiele telefoon toe, zowel voor spraak- als voor datatoepassingen. Het gebruik van de mobiele telefoon vervangt steeds meer gesprekken via de vaste telefoon. Het gebruik van WAP-diensten kende een moeizame start, mede door een gebrek aan geschikte toestellen. Het aantal SMS berichten steeg afgelopen jaar met 223% tot ongeveer 293 miljoen berichten. Het aandeel van data in de service omzet (omzet uit airtime en abonnementen) bedroeg 6%.

EBITDA en bedrijfsresultaat

De EBITDA steeg in vergelijking tot het vorige jaar met 50% tot EURO 314 miljoen, met name als gevolg van de gestegen omzet. De EBITDA-marge steeg van 24% tot 28%. Afschrijvingen stegen van EURO 83 miljoen tot EURO 121 miljoen (+ 46%), met name als gevolg van verdere investeringen in het netwerk en ondersteunende systemen. Dit is gedaan om de hoge kwaliteit van de service te waarborgen en de capaciteit van het netwerk te vergroten gezien de sterke groei van het aantal klanten in het afgelopen jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 52% tot EURO 192 miljoen en bedraagt nu 17% van de omzet tegen 14% over het boekjaar 1999/2000.

Nettoresultaat en winst per aandeel

Het nettoresultaat steeg met 20% tot EURO 87 miljoen, waardoor de winst per aandeel steeg van EURO 0,23 naar EURO 0,28. De financiële lasten stegen van EURO 12 miljoen tot EURO 46 miljoen. Een belangrijk deel van deze stijging wordt veroorzaakt door een toename in langlopende schulden van EURO 373 miljoen per 31 maart 2000 tot EURO 1.148 miljoen per 31 maart 2001. Deze stijging is met name het gevolg van het verwerven van een UMTS-licentie.

Operationele kwaliteit

De toename van het gebruik van het netwerk maakte opnieuw een uitbreiding van de capaciteit noodzakelijk. Hierbij kon de kwaliteit nog verder verbeterd worden. Evenals vorig jaar werd het netwerk van Libertel-Vodafone als het beste mobiele netwerk van Nederland beoordeeld. In het onderzoek scoorde Libertel-Vodafone opnieuw de beste gemiddelde resultaten in het voorkomen van ongewenste verbreking, kwaliteit van de spraakverbinding en toegang tot het netwerk. Libertel-Vodafone heeft met 203 telecombedrijven in 121 landen roamingovereenkomsten afgesloten. Van alle Nederlandse mobiele telecombedrijven is Libertel-Vodafone daarmee marktleider op het gebied van dekking op buitenlandse mobiele netwerken.

GPRS

In september 2000 was Libertel-Vodafone het eerste Nederlandse mobiele telecombedrijf dat verbindingen tot stand bracht via GPRS-technologie. Bij GPRS wordt gebruik gemaakt van een aanvullend netwerk op basis van dezelfde packet-switchingtechnologie als ook voor internet wordt gebruikt. Met GPRS-technologie zijn toestellen altijd on-line en kunnen aanmerkelijk hogere transmissiesnelheden bereikt worden, hetgeen nieuwe niet-spraakproducten en diensten binnen bereik brengt.

UMTS

Bij de veiling van de vijf Nederlandse UMTS-licenties verkreeg Libertel-Vodafone een van de twee A-licenties voor een bedrag van EURO 714 miljoen. Hiermee is Libertel-Vodafone ervan verzekerd dat het tot 2017 een groot scala aan multimediadiensten op de markt kan brengen. Een positief gevolg van de veiling is dat de overheid de noodzaak erkent van adequate regelgeving bij de opbouw van de UMTS-netwerken. Om onduidelijkheden en inefficiënte realisatie op gemeentelijk niveau te voorkomen is door de rijksoverheid een Nationaal Antennebeleid voorgesteld. Libertel-Vodafone vertrouwt erop dat de rijksoverheid er alles aan zal doen om met dit beleid de randvoorwaarden te creëren voor een efficiënte en effectieve opbouw van haar UMTS-netwerk.

Vizzavi

Vizzavi ging afgelopen jaar als eerste Europese multi-access portal in Nederland van start. Vodafone streeft ernaar om van Vizzavi, een internationale joint-venture van Vodafone en het Franse Vivendi Universal, de primaire mobiele internet portal van haar klanten te maken. Libertel N.V. heeft een belang van 20% in Vizzavi Nederland B.V. In de eerste vierenhalve maand werden in Nederland al meer dan 200.000 klanten geregistreerd.

Nieuwe mobiele diensten

Opnieuw werden vele producten en diensten geïntroduceerd of verbeterd, zowel voor spraak- als voor datatoepassingen.
- De kosten voor bellen vanuit Europese landen werden inzichtelijker door de introductie van het Eurocall-tarief. Hierbij betaalt de klant voor bellen vanuit 25 Europese landen hetzelfde tarief. Bij gebruik van het lokale Vodafone-netwerk is een korting van toepassing.
- Voor prepaidklanten werd het mogelijk om hun kaart direct op te waarderen via de multi-access portal Vizzavi, via de Rabofoon, de Girofoon en via credit cards van Visa en Eurocard/Mastercard.
- Met de nieuwe dienst Split Billing kunnen zakelijke kosten en privé-kosten van mobiel bellen apart gefactureerd worden.
- Door een nieuwe verrekeningsmethode werd het voor bedrijven aantrekkelijker om grote hoeveelheden gestandaardiseerde informatie via SMS te versturen.
- Corporate LAN Access biedt zakelijke klanten de mogelijkheid om via het GSM-netwerk mobiel de beschikking te krijgen over bedrijfsinformatie in databases.
Distributie

Libertel-Vodafone wist op tal van onderdelen de verkoop en distributie verder te professionaliseren. Zo konden door het implementeren van nieuwe klantinformatiesystemen aanbiedingen voor nieuwe diensten nog beter worden afgestemd op individuele klantkarakteristieken. Het aantal City Points, winkels van Libertel-Vodafone gericht op de particuliere klanten, steeg tot 52. Het aantal Business Points, met name gericht op middelgrote bedrijven, nam toe tot 28.

Klantenservice

Met behulp van een nieuw, geautomatiseerd informatiesysteem, kon de effectiviteit en productiviteit van de afdeling klantenservice verder verbeterd worden. Hoewel het aantal klanten sterk toenam, bleef het aantal medewerkers nagenoeg stabiel. Het nieuwe klantinformatiesysteem geeft medewerkers aanknopingspunten voor probleemoplossingen en het aanbieden van aanvullende diensten.

Marketingcommunicatie

Persoonlijke vrijheid door de mogelijkheid om 'de wereld naar je toe te halen, waar je ook bent en wanneer je maar wilt', bleef het uitgangspunt van de merkstrategie. Vanaf 1 januari 2001 werd 'Vodafone' toegevoegd aan de merknaam Libertel. De doelstelling daarvan was te benadrukken dat Libertel, met behoud van de eigen identiteit, een intensieve relatie heeft met Vodafone. In een speciale reclamecampagne werd het merk Libertel-Vodafone voorgesteld als een natuurlijke twee-eenheid, want samen zijn Libertel en Vodafone het grootste mobiele netwerk ter wereld.

Versnelde globalisering

In hoog tempo wordt de mobiele-telecommarkt een wereldmarkt. Voor een effectieve en snelle introductie van nieuwe technologieën en nieuwe diensten zijn schaalgrootte, aanwezigheid in een groot aantal landen en strategische samenwerking cruciaal. Onze concurrentiepositie en de kwaliteit van onze dienstverlening worden in toenemende mate mede bepaald door de unieke, wereldwijde samenwerkingsmogelijkheden met de wereldwijd opererende Vodafone Group Plc., het grootste netwerkbedrijf voor mobiele telefonie ter wereld. Meer dan 188 miljoen gebruikers in 29 landen zijn aangesloten bij netwerken waar Vodafone meerderheids- of minderheidsbelangen in heeft. Dat is ruim 25% van het totaal aantal mobiele telecomgebruikers in de wereld. In het kader van de globalisering is Libertel-Vodafone in samenwerking met Vodafone het afgelopen jaar een aantal strategische programma's gestart. Deze zullen onder andere leiden tot het sneller en goedkoper introduceren van producten en diensten en het voordeliger inkopen van toestellen en netwerkcomponenten.

Vooruitzichten 2001/2002

Wij verwachten dat het aantal bezitters van een mobiele telefoon verder zal toenemen, maar dat de procentuele groei, met een marktpenetratie die nu 71% bedraagt, zal afvlakken. Libertel-Vodafone verwacht een groei van de omzet en winst. Deze groei zal naar verwachting in toenemende mate gerealiseerd worden door een hogere omzet per klant en verdere verbetering van de effectiviteit en efficiency van de dienstverlening. Naar verwachting zullen nieuwe diensten, in het bijzonder datadiensten, hier toenemend aan bijdragen.

Wij verwachten een kwalitatieve groei van het klantenbestand die onze sterke positie op de Nederlandse markt zal herbevestigen. Ten aanzien van onze vooruitzichten maken wij een voorbehoud met betrekking tot het eventuele effect van een vertragende economische groei. Door het ontbreken van historische informatie is het onduidelijk in hoeverre een eventuele verminderde economische groei effect zal hebben op bestedingen aan mobiel bellen. Voortdurende kostenbeheersing blijft in alle bedrijfsonderdelen van belang om de winstgevendheid structureel op een hoger plan te brengen. De hechte samenwerking met Vodafone draagt hier belangrijk aan bij. Minstens zo belangrijk is dat die samenwerking alle partners binnen Vodafone toenemende efficiency- en kwaliteitsvoordelen biedt bij de ontwikkeling van internationale producten en diensten. De totale investeringsuitgaven zullen het komend jaar niet meer bedragen als afgelopen jaar, exclusief de uitgave die in het jaar 2000/2001 is gedaan voor de verkrijging van een UMTS-licentie. Wij verwachten dat deze uitgaven uit de netto operationele kasstroom gefinancierd kunnen worden.

Ontwikkeling diensten

Dataverkeer zal naar verwachting, mede door aanvullende nieuwe diensten zoals Instant Messaging en Unified Messaging, verder toenemen. De zakelijke markt toont veel interesse voor bulkcontracten voor informatieverspreiding via SMS. Deze diensten zullen naar verwachting komend jaar een sterke groei doormaken. Vanaf medio 2001 zullen er naar verwachting voldoende, kwalitatief goede GPRS-toestellen beschikbaar komen om de markt voor mobiele toegang tot lokale bedrijfsnetwerken (LAN's) tot ontwikkeling te brengen. In de eerste fase zullen de toepassingen vooral voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.

Naar verwachting zal bij de introductie van WAP via GPRS later dit jaar ook de consumentenmarkt tot ontwikkeling komen. Voor prepaidklanten zal bellen in het buitenland aantrekkelijker worden, onder meer door verbeterde roamingmogelijkheden. Met de nieuwe dienst m-commerce wordt het mogelijk om via de mobiele telefoon betalingen te doen.

Vizzavi

Vizzavi zal naar verwachting in haar tweede jaar het aantal diensten sterk uitbreiden en de kwaliteit van de dienstverlening verder verbeteren. Een breder aanbod van mobiele telefoons, waarmee klanten kunnen internetten, en een andere tarifering voor deze diensten op basis van datavolume in plaats van belminuten zullen de groei van mobiel internetten doen toenemen.

GPRS/UMTS

Het GSM-netwerk zal verder worden uitgebreid voor zover de capaciteitsbehoefte dat noodzakelijk maakt. GPRS is reeds in het GSM-netwerk geïntegreerd en zal worden uitgebreid in het tempo dat noodzakelijk is voor de groei van het gebruik. Om een optimaal rendement op de investeringen te bereiken, zal het implementatietempo afgestemd worden op het tempo waarin UMTS-diensten commercieel verantwoord kunnen worden geïntroduceerd. Ook de beschikbaarheid van UMTS-toestellen speelt hierbij een rol. Eind kalenderjaar 2001 zal de bouw beginnen.

/ / / / / / / / / / / / / / / / / /

Libertel-Vodafone

Libertel-Vodafone is één van de grootste mobiele telecommunicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van de wereldwijd opererende Vodafone Group Plc., het grootste telecommunicatiebedrijf voor mobiele telefonie ter wereld. Vodafone heeft wereldwijd meer dan 83 miljoen klanten in 29 landen. Sinds 15 juni 1999 is Libertel N.V. genoteerd aan de officiële markt van Euronext Amsterdam.