PERSBERICHT: Grote belangstelling Derde editie Homepageverkiezing

NIJMEGEN 16 MEI: Ook in 2001 organiseert Focus-In weer de Nationale homepageverkiezing. Maar was de belangstelling voor de eerste twee edities al groot, nu overstijgt het aantal inschrijvingen op de helft van de termijn al het magische getal 1.000. Als oorzaken kunnen de roemruchte jury evenals de toenemende bekendheid met de verkiezing en Focus-In worden aangewezen.

Grote belangstelling
Over het algemeen wordt het individu en hun homepage door de pers niet erg serieus genomen. De Nationale Homepageverkiezingen van 1999 en 2000 ontstonden dan ook duidelijk uit een behoefte. Respectievelijk 492 en 676 homepages werden door hun makers ingezonden en vele duizenden bezoekers brachten op de besten een stem uit. In de homepageverkiezing van 2001 staan dezelfde doelen weer centraal, en gezien het grote aantal inschrijvingen is de belangstelling van homepagemakers wederom gewekt. In de eerste twee weken van de verkiezing werden al meer dan 1.000 homepages ingeschreven om een kans te maken op De Zilveren Pijl.

Homepageverkiezing 2001 ( http://www.focus-in.nl/homepageverkiezing ) Wellicht heeft de samenstelling van de jury iets te maken met het grote aantal kandidaten. Met Jaap de Bruijn (winnaar 2000), Karin Spaink (schrijfster), Marie-José Klaver (journaliste NRC), Dolf Rogmans (hoofdredacteur Planet Internet), Ben Woldring (oprichter Bellen.com) en weblog Alt0169 zijn de deelnemers immers van een deskundig panel verzekerd. Ook de toenemende bekendheid van de Nationale Homepageverkiezing kan als één van de oorzaken worden aangewezen.

De echte community Focus-In
De Nationale Homepageverkiezing past uitstekend in het gedachtegoed van de community Focus-In. Vele sites noemen zich deze dagen 'community', maar weinigen stellen hun bezoekers ook echt centraal. "De Nationale Homepageverkiezing heeft bij Focus-In ook een natuurlijke omgeving gevonden, vindt Jasper Jan de Konink, oprichter/eigenaar van Focus-In: "Kijken naar de mens achter de PC is een grondhouding voor Focus-In en de 20.000 dagelijkse bezoekers die er komen. Een bezoeker is geen getal, maar een persoon met wensen en verlangens. Omdat die op een homepage worden uitgedrukt om werkelijk met anderen te communiceren, is de Homepageverkiezing voor de gemeenschap Focus-In een prachtig en toepasselijk evenement."


- * - * - * - * - * - * - * -