FNV

FNV KIEST VOOR ZORGVULDIGHEID BIJ POSITIEBEPALING HAVENBEDRIJF Regio Zuidholland - claire.elbers@fnv.nl

In de vergadering van het Algemeen bestuur van de Kamer van Koophandel Rotterdam is op 8 mei jl. een conflict gerezen tussen het dagelijks bestuur van de kamer en de fractie van FNV-vertegenwoordigers. Het conflict is ontstaan bij de behandeling van een advies over de toekomstige structuur van het Gemeentelijk Havenbedrijf. Het dagelijks bestuur stelde het algemeen bestuur voor het blok door instemming te eisen met een notitie die kort voor de vergadering aan de leden onder embargo en met strikte vertrouwelijkheid was toegezonden. In een commissiebehandeling op dinsdag 1 mei jl. had de werknemersfractie reeds aangegeven niet mee te zullen werken aan een overhaast advies dat zonder de mogelijkheid van achterbanberaad tot stand moest komen. Ook al om dat voor zo'n snelle besluitvorming geen enkele aanleiding bestaat. Over de organisatievorm van het Gemeentelijk Havenbedrijf in Rotterdam is discussie ontstaan rond de vraag of de huidige ambtelijke organisatie, die tot nu toe goed voldeed, wel de meest geschikte is om de haven ook in de toekomst te besturen. Op diverse plekken wordt nagedacht over een nieuwe structuur. Dit gebeurt onder andere ook in de Rotterdamse Kamer van Koophandel.

De FNV is inmiddels zelf gestart met een onderzoek naar de ontwikkelingen in de Rotterdamse haven en wil, in goed overleg met betrokkenen en kaderleden, tot een gefundeerd oordeel komen. Naar de mening van de vakcentrale is er voldoende tijd voor een rustige standpuntbepaling. De centrale is dan ook onaangenaam getroffen door de werkwijze van de Kamer van Koophandel en begrijpt niet waarom het door werkgevers voorbereide standpunt er op deze wijze doorheen gedrukt moet worden. De Kamer van Koophandel is van deze opvatting van de vakcentrale op de hoogte gebracht.

Desondanks heeft het dagelijks bestuur het omstreden voorstel op de agenda van de vergadering van het algemeen bestuur op dinsdag 8 mei jl. gezet. Een ordevoorstel van vakbondszijde om de besluitvorming hierover uit te stellen kreeg onvoldoende steun. Het betreffende voorstel werd uiteindelijk met 14 tegen 7 stemmen aangenomen. Alle FNV-vertegenwoordigers stemden tegen, omdat zij zich niet op een onzorgvuldige en overhaaste manier over dit belangrijke onderwerp willen uitspreken.

Wat het zwaarst weegt voor de FNV is dat de besluitvorming over de toekomst van de haven en het Havenbedrijf zorgvuldig plaatsvindt en dat er voldoende garanties zijn voor de positie van de werknemers, zowel in de haven als bij het Havenbedrijf. In FNV-verband is hierover inmiddels geregeld overleg, waaraan bestuurders van de vakcentrale en verschillende bonden (FNV Bondgenoten, ABVAKABO FNV en FNV Bouw) en ook een vertegenwoordiger van de International Transport workers Federation (ITF) deelnemen. Binnen enkele maanden zal dit resulteren in een weloverwogen standpunt en in randvoorwaarden waaraan de vakbeweging de verschillende oplossingen zal toetsen.

Van een door de werkgeversvertegenwoordiger Westdijk gewekte indruk, als zou toekomstige structuur van het Havenbedrijf voor de FNV onbespreekbaar zijn, is dus geen sprake.

Zoals altijd is de vakbeweging graag bereid om met alle betrokken partijen over de zaken die spelen te overleggen. Voorwaarde is wel dat partijen elkaar daarin serieus nemen. De Kamer van Koophandel doet dit met zijn huidige werkwijze niet en loopt daarmee het risico dat zij door de vakbeweging niet meer als een serieuze gesprekspartner zal worden beschouwd. Gesprekken tussen FNV en het dagelijks bestuur van de Kamer van Koophandel zullen in de komende weken duidelijk moeten maken wat de gevolgen van deze gang van zaken zijn voor de verdere samenwerking binnen de Kamer.

Informatie naar aanleiding van dit bericht kunt U krijgen bij:

Niek Stam, bestuurder FNV Bondgenoten (telefoon: 010 - 233 51 56) René Venings, FNV-regiobestuurder Zuid-Holland (telefoon: 010 - 233 57 06)