Stichting Wemos

Persbericht

16 mei 2001

Milupa, dochter van Numico, een van de ergste overtreders van internationale richtlijnen.

Ondanks het verbod, worden in Maleisië ouders in zorginstellingen overladen met gratis monsters flesvoeding, folders en brochures, geleverd door Milupa. Hierdoor kiezen ze onnodg voor flesvoeding, met grote nadelige gevolgen voor de gezondheid van zowel moeder als kind.

De Flesvoedingsbedrijven Milupa, Nestle, Abott-Ross, Mead Johnson en Wyeth zijn de ergste overtreders van de WHO-code die de reclame voor flesvoeding aan banden legt.

Dit is de conclusie van het rapport 'Breaking the Rules 2001' van het International Baby Food Action Network (IBFAN). Ouders worden gebombardeerd met reclame, bijvoorbeeld via baby-clubs, die hun leden voorzien van boekjes, brochures, advertenties, gratis monsters flesvoeding en cadeautjes. Zorgverleners worden gebruikt als vertegenwoordigers van de industrie, waardoor zij informatie en adviezen geven die nadelig zijn voor de gezondheid van kinderen. Zelfs de HIV/AIDS epidemie wordt gebruikt om de omzet van bedrijven te vergroten. Ook op het internet, toegankelijk voor een sterk groeiende groep mensen, worden de regels met voeten getreden.

Het rapport is gebaseerd op een groot onderzoek dat is uitgevoerd in 14 landen wereldwijd.

Tijdens de jaarvergadering van de WHO is gisteravond het rapport gepresenteerd.

De publicatie valt samen met het 20-jarig bestaan van de WHO-code. Tot nu toe hebben 51 landen een groot deel van de onderdelen van de code vertaald in nationale wetgeving. Dit weerhoudt de bedrijven er echter niet van om hun producten op slinkse wijze op de markt te brengen.

Voorbeelden van overtredingen van Nederlandse producenten.

meer informatie:

Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Titia Lekkerkerk, Stichting Wemos; tel. 020 4688 388; of email naar: wemos@wemos.nl