THE BOSTON CONSULTING GROUP

Online inkoop eerste stap naar snelle groei B2B e-commerce.

Nieuw onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) laat zien dat grote Europese ondernemingen verwachten dat hun online handel snel groeit, ondanks de algehele malaise binnen de financiële markten rond B2B e-commerce. Bij de studie betrokken bedrijven verwachten dat transacties binnen Europa in 2004 een waarde van 3,1 biljoen euro bereiken. Het onderzoek toont aan dat bestaande grote ondernemingen de verschuiving naar online handel niet alleen gebruiken om kosten te verlagen, maar ook om hun concurrentiepositie te verbeteren.

'Hoewel het voor de meesten lastiger is geweest en langer heeft geduurd dan was verwacht, begint een klein, maar wezenlijk aantal bestuurders nu de werkelijke voordelen te zien van hun vroegtijdige investeringen in online handel, zoals lagere transactiekosten en kortere doorlooptijden', zegt Emile Gostelie, vice-president van BCG naar aanleiding van het nieuwe BCG-rapport Incumbents Take the Initiative: Harnessing the Power of Business-to-Business E-Commerce in Europe. 'Echter, de werkelijke waarde van de investeringen in initiatieven voor online in- en verkopen wordt pas goed duidelijk wanneer deze platforms worden gebruikt om meer fundamentele verbeteringen voor de bedrijfsefficiëntie te realiseren, zoals het beheren van de leverketen, en gezamenlijk productontwerp.'

Het rapport dat is gebaseerd op een onderzoek onder meer dan 2.300 Europese in- en verkoopleiders en beheerders van leverketens' toont aan dat in Europa de online handel tussen bedrijven onderling toeneemt van 200 miljard euro in 2000 naar 3,1 biljoen euro in 2004. Op dat moment vertegenwoordigt deze handelsvorm 21 % van alle handelstransacties tussen bedrijven onderling. Met dit aandeel hebben Europese bedrijven de achterstand ten opzichte van de VS belangrijk verkleind. Daar wordt straks één op de drie transacties elektronisch afgesloten.

Het rapport concludeert echter dat een aantal jaren nodig is om alle mogelijkheden van B2B e-commerce te benutten. De meeste bedrijven hebben zich in eerste instantie gericht op online inkopen, omdat dit de snelste manier is om kosten te besparen. Velen zijn echter teleurgesteld over de resultaten van deze inspanningen. Meestal komt dit omdat ze hun inkoopprocedures niet hebben gewijzigd: ze hebben voornamelijk een IT-oplossing gekozen op basis van de reeds beschikbare mogelijkheden en hebben hun bedrijfsprocessen niet aangepast. De bedrijven die dit wel hebben gedaan zijn reeds beloond met 30% kortere doorlooptijden en 25% lagere transactiekosten.

Het rapport benadrukt dat online inkopen, hoewel een waardevol initiatief, op zich moet worden beschouwd als een opstap naar het volledig benutten van de voordelen van B2B e-commerce, in plaats van als een doel op zich. Naast efficiënter inkopen biedt online handel ook fundamentelere mogelijkheden, zoals:

- het bereiken van nieuwe klanten tegen lagere kosten
- het toepassen van verschillende prijzen voor verschillende klanten

- het verschuiven van een aanbod alleen gebaseerd op prijs naar beheersing van totale ketenkosten voor klanten

- het genereren van nieuwe samenwerkingsvormen.
Gostelie: 'Het creëren van geavanceerde toepassingen van B2B e-commerce vereist het grondig herbezien van de bedrijfsprocessen. Bedrijven die in staat zijn om hun processen efficiënt te re-engineren zullen aanzienlijke concurrentievoordelen opbouwen.'

Over The Boston Consulting Group (BCG)
The Boston Consulting Group (BCG) is een wereldwijde topmanagement consulting organisatie. In 32 landen werken ruim 2.400 consultants verspreid over 49 kantoren. In Nederland adviseren momenteel ruim 80 consultants multinationals en de top van het Nederlandse bedrijfsleven op het gebied van strategie, organisatie en bedrijfsprocessen. BCG heeft een leidende positie op het gebied van e-commerce, onder andere met incubator en business launch services voor grote ondernemingen en start-ups.

Voor nadere informatie:
The Boston Consulting Group
Emile Gostelie, Vice President of
Vie Blonk, Manager Marketing & Communication
Tel: (035) 548 68 00
Website: www.bcg.com

' De landen die in het onderzoek zijn betrokken, zijn onder andere: België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Rusland, Spanje, de republiek Tsechië, het Verenigd Koninkrijk, en Zweden.

16 mei 01 18:00