BedrijfsautoRAI

17-5-01

Actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen op Mercedes-Benz bestelwagens


* Windowbags voortaan ook leverbaar op de Sprinter
* Mercedes-Benz baanbrekend bij invoering van nieuwe actieve en passieve veiligheidssystemen

* Vergroting van veiligheid voor zowel inzittenden als andere weggebruikers

* Autos ondergaan zwaardere botsproeven dan wettelijk is voorgeschreven
De Mercedes-Benz Sprinter is de eerste bestelwagen die als optie leverbaar wordt met windowbags. Deze bevinden zich boven de cabinedeuren en vormen een ideale aanvulling op de conventionele airbags. Bij een botsing van opzij worden ze automatisch geactiveerd en als een beschermend gordijn voor de zijruiten neergelaten. Hierdoor wordt de kans op hoofdletsel aanzienlijk verkleind. De afgelopen decennia hebben de bedrijfswagens van Mercedes-Benz een baanbrekende rol vervuld bij de invoering van nieuwe veiligheidssystemen.
Voorbeelden zijn de uitlaatrem in de jaren 50 en de cabinevering in de jaren 60. In de jaren 70 introduceerde Mercedes-Benz de eerste botsproeven op bestelwagens, evenals een tweekrings remsysteem met bekrachtiger en een lastafhankelijk remdrukventiel. In de jaren 80 volgde de geleidelijke invoering van anti-blokkeersystemen op het gehele truck-, bus- en bestelwagenprogramma.
Actieve veiligheid
De introductie van de huidige Vito- en Sprinter-series in het midden van de jaren negentig ging gepaard met verdere verbeteringen aan het remsysteem, zoals de toepassing van schijfremmen op alle vier wielen en de uitbreiding van het ABS-systeem met ABD. Deze laatste functie, het zelfblokkerende differentieel, werd in het modeljaar 2000 vervangen door ASR. Dit is een automatische doorslipregeling die zonodig het motorkoppel aan de wegdekcondities aanpast.
Actieve veiligheid: bestuurder fit en alert houden Mercedes-Benz probeert de bestuurder zodanig te ontlasten dat hij of zij zich geheel op het verkeer kan concentreren en niet wordt afgeleid of voortijdig vermoeid raakt. In de bestelwagens zijn bijvoorbeeld de bedieningsorganen en instrumenten volgens de nieuwste inzichten op het gebied van de biomechanica opgesteld, terwijl de bestuurder rondom maximaal zicht heeft, mede dankzij grote, trillingsvrije buitenspiegels.
Om ongevallen door stress te voorkomen, wordt veel aandacht besteed aan het ergonomische design.
Voorbeelden hiervan zijn de praktische plaatsing van de versnellingspook op de middenconsole van de Vito en Sprinter en de toepassing van stuurbekrachtiging en de als optie leverbare volautomatische transmissie of de geautomatiseerde Sprintshift versnellingsbak.
Passieve veiligheid
Mercedes-Benz beschikt over een eigen researchafdeling die door middel van onder meer computersimulaties en botsproeven onderzoek doet naar de preventieve veiligheid. Dit heeft geresulteerd in uiterst sterke inzittendencompartimenten voor de bestelwagens. Met name aan de voorzijde leveren de energie-absorberende zones met gecoördineerde vervormingskarakteristiek een grote bijdrage aan de veiligheid van de inzittenden, door de enorme krachten die bij frontale botsingen vrijkomen, in goede banen te leiden. Daarnaast bevat de carrosseriestructuur uiteraard speciale elementen die een maximale bescherming moeten garanderen voor het geval de auto van achteren wordt aangereden of over de kop slaat. Ook wat de zeer gevreesde flankbotsingen betreft, bieden de Mercedes-Benz-bestelwagens uitstekende bescherming aan de inzittenden dankzij de hoge zitpositie en hun robuuste vloerconstructie met relatief hoge dorpels. Zwaardere botsproeven dan wettelijk voorgeschreven Mercedes-Benz hanteert aanzienlijk hogere normen op het gebied van de botsveiligheid dan wettelijk is voorgeschreven. Zo onderging de Sprinter ruim dertig zeer zware botsproeven, tegen andere autos, trucks, vangrails en palen.
Laatstgenoemde, de boomsimulatieproef, was ook bijzonder nuttig voor de ontwikkeling van de windowbags.
Vooral de bij hogere botssnelheden optredende belastingen kunnen aanmerkelijk worden gereduceerd met een windowbag. De airbagsystemen worden trouwens voortdurend verder ontwikkeld. Momenteel worden bijvoorbeeld milieuvriendelijker airbags van ongecoat materiaal gebruikt die opgeblazen worden door een zuurvrije gasgenerator.
Botsgedrag afgestemd op personenautos
Bij een botsing zijn de Vito en de Sprinter louter alleen al door hun grotere massa in het voordeel ten opzichte van gewone personenautos. Om te voorkomen dat de personenautos op voorhand reeds in een nadelige positie worden geplaatst, is de wettelijk voorgeschreven frontale botsproef onder meer aangevuld met een gedeeltelijke frontale botsing (met 40 % overlapping) tegen een vervormbaar obstakel bij een snelheid van 56 km/h. De ingenieurs hebben de neuzen van de Vito en de Sprinter uiteindelijk zodanig verbeterd dat ze veel meer energie kunnen opnemen, ten gunste van bij een aanrijding betrokken personenautos. Optimale veiligheid van de eigen inzittenden wordt gewaarborgd door het gebruik van efficiënte opvangsystemen, zoals de full-size bestuurdersairbag, de enkele of dubbele bijrijdersairbag (optie), de voorspanners op de voorstoelen, de geperfectioneeerde driepuntsveiligheidsgordels op alle zitplaatsen, plus natuurlijk de eerder genoemde windowbags, die voortaan als optie verkrijgbaar zijn.