AutoRai

17-5-2001

Hyundai Motor Company boekt forse winst

Hyundai Motor Company heeft in het eerste kwartaal van 2001 een nettowinst geboekt van ruim 522 miljoen gulden. Dat is een stijging van 28 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2000.

Hyundai heeft zijn marktaandeel op de thuismarkt verder uitgebreid, maar ook de exporten zijn fors gestegen: in drie maanden tijd werden er 211.000 auto's uitgevoerd. Een groot deel van de toename komt op het conto van de Santa Fe en Terracan.

Ook de maand april laat een sterk oplopende lijn zien. Het marktaandeel in eigen land is in de vierde maand gegroeid tot maar liefst 49,8 procent. De Sonata is met 11.458 eenheden de meest verkochte auto in Zuid-Korea. Mede dankzij het succes op de thuismarkt verkocht Hyundai de eerste vier maanden wereldwijd al meer dan een half miljoen auto's (511.781), een stijging van 12,7 procent in dezelfde periode in 2000. In april zijn 76.965 Hyundais verscheept naar exportmarkten, een stijging van 39 procent ten opzichte van april 2000.

Zakelijke markt
In Nederland mikt Hyundai dit jaar vooral op de zakelijke en SUV/terreinwagen-markt. Deze maand start de levering van de CRDi-motoren, de moderne turbodiesel met vooruitstrevende techniek. De eerste krachtbron van de reeks, de 2.0 CRDi, debuteert in de Elantra, de Trajet en de Santa Fe. Hyundai verwacht hiermee een stevig aandeel in de groeiende dieselmarkt te veroveren.

Deze zomer introduceert Hyundai bovendien de Matrix, een midi-MPV. De Matrix is speciaal voor Europa ontworpen en komt eerst hier op de markt en daarna pas in Zuid-Korea. Daarmee toont het Koreaanse merk hoe belangrijk dit werelddeel is. Verder maken dit jaar de nieuwe Sonata, de Coupé en de imponerende Terracan hun opwachting, waarmee de groei van het merk verder gestalte krijgt.