18-5-2001
2.0 CRDi voor Elantra, Trajet en Santa Fe
Hyundai introduceert een serie hypermoderne dieselmotoren. De eerste
van deze common rails wordt geleverd in de Elantra, de Trajet en de
Santa Fe
Dankzij vooruitstrevende CRDi- techniek leveren ze hoge prestaties bij
een laag brandstofverbruik een geringe uitstoot. Met deze nieuwe
generatie verwacht Hyundai zijn aandeel in de nog steeds groeiende
dieselmarkt flink te vergroten. De eerste krachtbron van de serie, de
2.0 CRDi, verschijnt in de Elantra, de Trajet en de Santa Fe. De
modellen vallen op door hun scherpe prijsstelling en de lage gebruiks-
en onderhoudskosten.
Hyundai heeft de motoren in samenwerking met Detroit Diesel (behoort
tot Roger Penske Group) ontwikkeld en maakt voor de brandstofinjectie
gebruik van de common-rail techniek van Bosch. Het elektronisch
geregelde systeem spuit de brandstof onder zeer hoge druk (1.350 bar)
rechtstreeks in de cilinders. De motoren lopen zuiniger en schoner dan
een krachtbron met indirecte inspuiting. Hyundai past daarnaast
vooruitstrevende technieken toe, zoals vier kleppen per cilinder en
een turbo met intercooler.
De CRDi-krachtbronnen kunnen dan ook zonder twijfel tot de modernste
diesels worden gerekend. Hyundai maakt een sprong voorwaarts en
voorspelt dat de verkoop van modellen met een dieselmotor in drie jaar
tijd wereldwijd zal stijgen van drie miljoen naar vijf miljoen
Hyundais. Ook in Nederland ziet importeur Greenib Car grote kansen.
Het marktbereik neemt met naar verwachting met 20 procent toe. De
stijging van de verkoopkansen komt overeen met de introductie van een
nieuw model.
2.0 CRDi in Elantra
De 2.0 CRDi verschijnt als eerste van de serie. Hij maakt zijn debuut
in de Elantra, de Santa Fe en de Trajet. Door het hoge vermogen van 83
kW/112 pk zorgt de krachtbron voor bijzonder levendige prestaties. De
Elantra CRDi haalt een topsnelheid van 173 km/uur. Ook het forse
koppel van 235 Nm bij slechts 2.000 toeren per minuut draagt bij aan
die levendigheid. De motor loopt bovendien stil en trillingsarm, mede
dankzij de toepassing van balansassen. In trekkracht en comfort doet
de CRDi-krachtbron niet onder voor een benzinemotor met vergelijkbare
cilinderinhoud.
De uitlaatgassen voldoen moeiteloos aan de strenge Euro III normen.
Sterker nog, de CRDi-techniek is al voorbereid op de toekomstige Euro
IV-normen. De 2,0-liter krachtbron komt eveneens beschikbaar voor de
Trajet, de Santa Fe en later de Santa Fe Van en de Highway Van. Een
hoger koppel van 255 Nm zorgt voor de extra kracht om ook deze
zwaardere autos vlotte prestaties te geven. Eind dit jaar lanceert
Hyundai een driecilinder 1,5-liter CRDi van 59 kW/80 pk voor de Accent
en de nieuwe Matrix. In de loop van volgend jaar komt de 2.5 CRDi van
103 kW/140 pk beschikbaar voor de H 200.
Perfecte koude start
Bij de CRDi-krachtbronnen is veel aandacht besteed aan een zeer goede
koude start. Nieuwe, speciale gloeibougies bereiken binnen vier
seconden hun werktemperatuur van 850 graden Celsius. Hyundai past deze
toe om juist bij de start de productie van rook en roet uit te bannen.
Bovendien vermindert de geluidsproductie. Bij een buitentemperatuur
onder het vriespunt treedt een systeem voor brandstofvoorverwarming in
werking zodat de motoren ook onder die omstandigheden trillingsvrij en
rookvrij lopen.
Een volledig elektronisch motormanagement draagt bij aan de verfijnde
loop. Het past inspuitmoment en duur in een fractie van een seconde
aan aan de vaak wisselende omstandigheden. De controle van de motor en
de verbranding is snel uit te voeren met behulp van HiScan
diagnoseapparatuur. En mocht het motormanagement een storing
signaleren dan gaat het over op een noodloopfunctie, waardoor
toerental en snelheid worden beperkt.
Kostenbewaking
Dieselmotoren danken hun groeiende populariteit aan hun geringe
brandstofverbruik. Bij de ontwikkeling van de CRDi-krachtbronnen heeft
Hyundai deze eigenschap als uitgangspunt gehanteerd en gekeken op
welke manier de kosten in het dagelijks gebruik naar een lager niveau
zijn te krijgen. Door voor de CRDi-motoren 70 procent gelijke
componenten te benutten zijn de kosten van productie laag. Dat
vertaalt zich in een relatief geringe meerprijs voor de diesels.
De Elantra heeft een gunstige prijsstelling in vergelijking met de klassegenoten zoals bijvoorbeeld de VW Bora, de Skoda Octavia, de Opel Vectra, de Toyota Avensis en de Mitsubishi Carisma. Alleen de Octavia komt in prijs wat gunstiger uit, maar die heeft een iets minder krachtige 1.9 TDI motor van 110 pk. De Trajet 2.0 CRDi is ten opzichte van zijn MPV-klassegenoten gemiddeld zelfs 17 procent goedkoper.
Lage onderhoudskosten
Daarnaast zijn de onderhoudsintervallen lang. Eens in de 30.000
kilometer is pas een grote onderhoudsbeurt nodig en veel aan slijtage
onderhevige onderdelen zijn snel en makkelijk te verwisselen. Tel
daarbij het lage brandstofverbruik van 1 liter op 15,6 kilometer
gemiddeld voor de Elantra 2.0 CRDi en het is duidelijk dat Hyundai
prijstechnisch heel wat troeven in handen heeft om zakelijke rijders
te overtuigen. Ook degene, die veel comfort wensen, want dat bieden de
nieuwe diesels volop. Belangrijk, want 90 procent van de dieselrijders
in het segment van de Elantra gebruikt de auto vooral voor zakelijke
doeleinden.