http://www.evo.nl
Bedrijfsveiligheid vergt permanente aandacht
Uit een deze week openbaar geworden onderzoek van FNV Bondgenoten
blijkt dat veel ongevallen op de werkvloer zijn toe te schrijven aan
slordigheid en stoer gedrag van de werknemer zelf. Volgens de
onderzoekers komt binnen bedrijven de aandacht voor veiligheid in de
verdrukking.
Hoewel de helft van de bedrijven een goed veiligheidsbeleid heeft,
blijkt dat vooral een papieren kwestie te zijn. Aan een goede
uitvoering ervan ontbreekt het.
Volgens ondernemersorganisatie EVO tonen de uitkomsten nog eens aan
dat veiligheid permanente aandacht van de bedrijfsleiding vraagt.
Als belangenbehartiger van 34.000 verladers, ontvangers en eigen
vervoerders neemt EVO haar verantwoordelijkheid op het gebied van
bedrijfsveiligheid. Met name op het gebied van het veilig werken met
interntransportmiddelen, zoals heftrucks, werkt EVO samen met andere
organisaties aan het terugdringen van het aantal ongelukken met
interntransportmiddelen.
Sinds kort speelt er een discussie over de introductie van een
verplichte onafhankelijke toets waarmee cursisten
interntransportopleidingen in de toekomst moeten afsluiten. Volgens
EVO is zo'n toets ook een papieren oplossing, omdat hij onvoldoende
rekening houdt met de bedrijfsspecifieke omstandigheden op de
werkvloer. Een instructie die uitsluitend bestaat uit een uitleg van
de knopjes en pedalen van het interntransportmaterieel, is vanuit
veiligheidsoogpunt volstrekt onvoldoende.
Door een wildgroei aan zulke oppervlakkige instructies is er te weinig
eenduidigheid over wat een heftruckchauffeur moet kennen en kunnen. Om
daar verandering in te brengen is EVO bezig om samen met werkgevers en
werknemers algemene examennormen te bepalen.
EVO vindt dat een bedrijf eerst in kaart moet brengen wat de risico's
op een bepaalde werkplek zijn, rekening houdend met het materieel dat
wordt gebruikt. Dat is bijna nergens hetzelfde.
Op basis van deze specifieke risico-inventarisatie bepaalt een bedrijf
aan welke eisen een opleiding moet voldoen. Duidelijk is dat het daar
niet bij kan blijven. Er is ook behoefte aan het vergroten van
veiligheidsbesef bij gebruikers van interntransportmaterieel. Een
combinatie van een maatwerkopleiding en een training is volgens EVO
bij uitstek geschikt om risicomijdend gedrag aan te leren. Om te
voorkomen dat de kennis verwatert en de aandacht voor veiligheid
vermindert, moet de werknemer om de vijf jaar een herhalingscursus
volgen.