Ruim 90 procent van alle jongeren in Nederland heeft een mobiele telefoon, waarvan een groot deel dagelijks een tekstbericht (sms) stuurt. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Interview-NSS. De jongste cijfers werden donderdag bekendgemaakt op een congres over jongerenmarketing in Leiden.

Meer informatie over jongerentrends werd afgelopen week tijdens een bijeenkomst van zed - aanbieder van mobiele diensten bekend gemaakt.

Uit onderzoek van Multiscope Research blijkt dat 63% van de 12- tot 15-jarigen regelmatig een sms-je verstuurt. Daarbij maakt 88% gebruik van een prepaid-abonnement. Voor 16- tot 20-jarigen zijn deze getallen respectievelijk 68% en 70%. Sms blijkt daarmee typisch iets van jong, prepayend Nederland. Zed gaat zijn sms-diensten dan ook op deze groep toespitsen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen jongeren en young professionals.

Tot voor kort hadden alleen KPN-abonnees toegang tot de sms-diensten van zed. Daardoor bestond het klantenpakket van zed voornamelijk uit zakelijke sms'ers. Door de samenwerkingsovereenkomst met KPN Prepaid en Libertel in maart 2001 heeft zed in één keer toegang tot een groot deel van de jongerenmarkt.

Speciaal voor jongeren biedt zed lifestyle- en informatiediensten zoals voetbaluitslagen, beltonen, horoscoop, filmsagenda, concertagenda en anoniem sms-sen. Daarnaast biedt zed een aantal spellen die zuiver en alleen zijn gebaseerd op fun: Trivial Persuit, Gotcha en Vissuh!

Over zed
Zed is een internationale aanbieder van mobiele informatie-, communicatie- en entertainmentservices. Zed is opgericht in 1999 te Finland (bakermat van de nieuwe communicatietechnologieën) en 100% dochter van de Finse telecommunicatiegroep Sonera Corporation. Klanten van zed (zeddians) kunnen altijd en overal gebruikmaken van gepersonaliseerde mobile value added services (MVAS) voor de mobiele telefoon. Een groot deel van deze services valt onder de noemer 'lifestyle', zoals zoals games, dating, horoscopen en uitgaan (denk aan film- en restaurantgidsen). Daarnaast biedt zed informatieservices zoals weer, verkeersinformatie, sportnieuws en binnen- en buitenlands nieuws. Uiteraard ontbreken de populaire beltonen en logo's niet.

Voor meer informatie
Meer informatie over de meest recente jongerentrends (Bron ComBat/NSS Research en achtergrondinformatie zie: www.persinfo.nl/zed