Gemeente Groningen

bestuur en organisatie
Nieuws
plannen en projecten
vacatures
kiosk
welkom
welcome
willkommen
topmenu_verloop knop_zoek knop_sitemap knop_links knop_email knop_help knop_copyright

18
MEI
09.39

Persbericht

Ontwerp Transferium Hoogkerk aangepast
16-05-2001

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Groningen, Noordenveld en Tynaarlo hebben op basis van de inspraak het stedenbouwkundig plan voor het Transferium Hoogkerk ingrijpend aangepast. Het transferium komt verder van het buurtschap Peizermade af te liggen en dichter bij de geplande kantorenlocatie Kranenburg-Zuid, waardoor de aansluiting daarop beter wordt. Door deze verschuiving naar het oosten komt het transferium verder van de Ecologische Hoofdstructuur af te liggen en kan het oude Eelderdiep grotendeels zijn huidige loop behouden. Hoewel de keuze om het transferium ten zuiden van de A7 aan te leggen en de kwaliteit van het plan gehandhaafd blijven, wordt hiermee tegemoet gekomen aan de belangrijkste bezwaren zoals die vanuit de inspraak naar voren zijn gekomen.

Regiovisie
De aanleg van een transferium bij Hoogkerk is een maatregel in het kader van de Regiovisie Groningen-Assen 2030. Het stedenbouwkundig plan vormt de concrete uitwerking. Het transferium maakt deel uit van een totaalpakket aan maatregelen om de stad Groningen nu en in de toekomst bereikbaar te houden. In economisch opzicht is dit van groot belang, gezien de centrumfunctie van de stad en het feit dat bijna de helft van de 118.000 mensen die in de stad werken buiten de stad woont. Zo heeft van de 15.000 autos die per dag van de Groningerweg gebruik maken (de weg die vanaf de A7 via Peizermade naar Peize en Roden loopt) 75% als bestemming de stad Groningen.

Locatie
Het Transferium Hoogkerk is gepland ten zuiden van de A7 ter hoogte van de huidige afslag Hoogkerk/ Peize/ Roden, op de kruising van A7 met de Groningerweg en de Peizerweg. Hier grenzen de gemeenten Groningen, Noordenveld en Tynaarlo aan elkaar. Uit onderzoek is gebleken dat de zuidkant van de A7 de meest geschikte locatie is. Deze plek is voor de automobilist het best bereikbaar; er is voldoende ruimte aanwezig voor de autos en de geplande voorzieningen, de verschillende verkeersstromen kunnen daar goed opgevangen worden en de zuidzijde ligt beter in het zicht voor de aankomende automobilist. Bovendien is de zuidkant ook voor het openbaar vervoer de meest geschikte plaats. Via de hoogwaardige openbaar vervoer-as Peizerweg komt er een snelle verbinding met de binnenstad.

Inspraak
Het stedenbouwkundigplan heeft in de drie betrokken gemeenten ter visie gelegen. Als gevolg van de inspraak zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd in het originele ontwerp. Het transferium komt verder van het buurtschap Peizermade af te liggen en dichter bij de geplande kantorenlocatie Kranenburg-Zuid, waardoor een directe verbinding tussen beide ontstaat. Door deze verschuiving naar het oosten komt het transferium verder van de Ecologische Hoofdstructuur af te liggen en kan het oude Eelderdiep grotendeels zijn huidige loop behouden. Ook is in het aangepast ontwerp het geprojecteerde plas-dras gebied niet meer ingetekend en is de waterverbreding komen te vervallen. Na vaststelling van het plan wordt de Vereniging Natuurmonumenten uitgenodigd partij te zijn in de uitwerking van het natuurontwikkelingsgebied.

Voorzieningen
Ook in het aangepaste ontwerp zijn voorzieningen gepland. Voorzieningen maken het transferium aantrekkelijk en sociaal veilig. Gedacht wordt aan een tankstation, carwash, een boodschappenservice, een restaurant en kinderopvang.