18-5-2001
Nissan is terug
Nissan Motor Company maakte onlangs de financiële resultaten bekend
van het boekjaar dat afliep op 31 maart 2001. Het Nissan Revival Plan
heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen.
Voor het eerste volledige jaar van het herstructureringsplan NRP
(Nissan Revival Plan) meldt de onderneming een geconsolideerde
nettowinst na belastingen van 331,1 miljard yen (US$ 2,7 miljard, EUR
3,0 miljard).
Nissan is terug. Het Nissan Revival Plan heeft gezorgd voor het beste
financiële resultaat in de geschiedenis van de onderneming voor zover
wij toegang hebben tot betrouwbare gegevens, zegt Carlos Ghosn,
president van Nissan Motor Company. Wij hebben de operationele winst
meer dan verdrievoudigd en onze schulden zijn lager dan dat deze de
afgelopen vijftien jaar ooit geweest zijn. Het NRP is in volle gang en
de mensen bij Nissan worden nog meer gestimuleerd door de resultaten
die zij hebben geboekt.
Geconsolideerde netto automobielsectorschulden daalden gedurende het
jaar met 396 miljard yen (US$ 3,2 miljard, EUR 3,6 miljard) en zakten
voor het eerst in 15 jaar onder de 1 biljoen yen tot 953 miljard yen
(US$ 7,7 miljard, EUR 8,7 miljard).
Nissan meldt een geconsolideerde netto-omzet van 6.090 miljard yen
(US$ 49,1 miljard, EUR 55,9 miljard), een stijging van 1,9% t.o.v. het
voorgaande boekjaar en een meer dan verdrievoudiging van de
geconsolideerde operationele winst van 82,6 miljard yen vorig jaar tot
290,3 miljard yen (US$ 2,3 miljard, EUR 2,7 miljard). De
geconsolideerde operationele marge van de onderneming kwam tot 4, 75%
van de netto-omzet, hoger dan de doelstelling van het NRP van twee
jaar eerder van 4,50% voor het boekjaar 2002.
Het bedrijf boekte deze resultaten ondanks een verliespost van 83,6
miljard yen (US$ 674,2 miljoen, EUR 767,0 miljoen) door ongunstige
wisselkoersen.
We zijn er nog niet klaar voor om de houding van underdog van ons af
te schudden. We zijn van de EHBO verhuisd naar de recoverkamer, zei
Ghosn. We zijn net zo enthousiast over de behaalde successen als over
de doelen die wij ons voor de toekomst stellen.
Ghosn ontsluierde ook Nissans richtlijn voor de post-NRP-periode die van het boekjaar 2003 tot en met het boekjaar 2005 zal duren. Met deze richtlijn wordt gestreefd naar een wereldwijde volumetoename met 1 miljoen units, de hoogst haalbare winstgevendheid in de bedrijfstak en het wegwerken van de netto automobielschuld van Nissan.
Hoogtepunten van de geconsolideerde financiële resultaten:
Verkoop van units
Toen Nissan het NRP aankondigde, gaf het bedrijf aan niet te hebben
gefactoriseerd naar groei. Gedurende het boekjaar 2000 steeg Nissans
wereldwijde verkoop van units echter met 4,0% van 2.530 miljoen naar
2.632 miljoen units.
Wereldwijd nam het volume op alle grote markten toe met uitzondering
van Japan, waar Nissan 733.000 units verkocht, een afname van 3,6%. In
Noord-Amerika (VS en Canada) steeg het volume met 5,3% naar 793.000
voertuigen ondanks een vertraging van de Amerikaanse markt in het
tweede semester. De verkoop in Europa nam toe met 533.000 units. Dit
is 3,5% meer dan vorig jaar. Met de verkoop op de andere markten in de
wereld werd een totaal van 573.000 units bereikt: een toename van
14,1%, inclusief een stijging van 28,3% in Mexico en sterke prestatie
in Thailand en Singapore.
Netto-omzet
De geconsolideerde netto-omzet bereikte 6.090 miljard yen (US$ 49,1
miljard, EUR 55,9 miljard), een stijging van 1,9% ten opzichte van het
voorgaande jaar. Consequent doorgevoerde veranderingen in boekhouding
en het consolidatiebereik waren goed voor een nettogroei van 0,5%.
Andere primaire factoren die bijdroegen tot deze stijging omvatten het
netto-effect van aantallen, mix en prijzen met een totaal van 4,7%,
daarmee compensatie vormend voor het negatieve effect veroorzaakt door
fluctuaties in wisselkoersen van 3,3%.
Operationele inkomsten
Nissans geconsolideerde operationele winst over het gehele jaar
verbeterde van 82,6 miljard yen naar 290,3 miljard yen (US$ 2,3
miljard, EUR 2,7 miljard): dit is meer dan het drievoudige van de
prestatie van vorig jaar en levert een operationele marge van 4,75%
vergeleken met de 1,4% vorig jaar.
Nissan bracht door de snelle implementatie van het NRP en de nauwe
samenwerking met leveranciers de aankoopkosten omlaag met 11%. In alle
functies en op alle gebieden behaalde het bedrijf grotere
kostenverminderingen dan was voorgenomen.
Ondanks een zwakker wordende yen in het laatste kwartaal hadden de
buitenlandse wisselkoersen een aanzienlijke negatieve invloed op de
operationele winst, te weten 83,6 miljard yen (US $674,2 miljoen, EUR
767,0 miljoen). Hoewel de yen gemiddeld het hele jaar een sterke
wisselkoers had ten opzichte van alle andere valuta, bedroeg het
negatieve effect 63,1 miljard yen (US$ 508,9 miljoen, EUR 578,9
miljoen) ten opzichte van Europese valuta en 9,4 miljard yen (US$ 75,8
miljoen, EUR 86,2 miljoen) ten opzichte van de Amerikaanse dollar.
Gewone inkomsten
De geconsolideerde gewone winst steeg met 283,9 miljard yen, van een
verlies van 1,6 miljard yen in 1999 naar een winst van 282,3 miljard
yen (US$ 2,3 miljard, EUR 2,6 miljard). Netto niet-operationele
uitgaven daalden met 76,2 miljard yen inclusief een afname met 29,5
miljard yen van de netto financiële kosten naar 31,1 miljard yen (US$
250,8 miljoen, EUR 285,3 miljoen), omdat Nissan de
netto-automobielschuldenlast reduceerde en de financiering naar lagere
kostenposten reorganiseerde. Gewone inkomsten omvatten eveneens de 9,2
miljard yen winst (US$ 74,2 miljoen, EUR 84,4 miljoen) afkomstig uit
aangesloten ondernemingen, waaronder de binnenlandse
onderdelenleveranciers.
Inkomsten voor belastingen
Netto-inkomsten voor belastingen bedroeg 289,7 miljard yen (US$ 2,3
miljard, EUR 2,7 miljard). Nissan behaalde een netto buitengewone
winst van 7,4 miljard yen (US$ 59,7 miljoen, EUR 67,9 miljoen), en
geen verdere initiatieven werden genomen voor herstructurering in het
boekjaar 2000.
Minderheidsbelang vertegenwoordigde een post van 21,1 miljard yen (US$
170,2 miljoen, EUR 193,6 miljoen) als gevolg van de verbeterde winsten
van volledig geconsolideerde ondernemingen die niet volledig in het
bezit zijn van Nissan.
Inkomstenbelastingen
Huidige belastingen liepen op tot 68,1 miljard yen (US$ 549,2 miljoen,
EUR 624,8 miljoen). De onderneming erkende echter 130,6 miljard yen
(US$ 1,1 miljard, EUR 1,2 miljard) uitgesteld belastingvoordeel voor
het jaar.
Netto-inkomsten
De geconsolideerde netto-inkomsten na belastingen waren 331,1 miljard
yen (US$ 2,7 miljard, EUR 3,0 miljard), een verbetering van 1,01
biljoen yen ten opzichte van een verlies van 684,4 miljard yen over
het boekjaar 1999. Dit is verreweg het beste resultaat binnen de
onderneming.
Schuldenlast en financiële situatie
Op 31 maart 2001 bedroeg de geconsolideerde netto-automobielschuld
953,0 miljard yen (US$ 7,7 miljard, Eur 8,7 miljard), een daling van
396 miljard yen ten opzichte van de 1,349 miljard yen aan het eind van
het boekjaar 1999. Totale netto schuldenlast inclusief de sales
finance ondernemingen bedroeg 2.544 miljard yen (US$ 20,5 miljard, EUR
23,3 miljard).
Geconsolideerd aandelenvermogen op 31 maart 2001 bedroeg 957,9 miljard
yen (US$ 7,7 miljard, EUR 8,8 miljard), een toename van 394,1 miljard
in vergelijking met de 563,8 miljard yen op 31 maart 2000, waardoor
Nissan, na reclassificering van overdrachtscorrectie naar
aandelenvermogen, een voorstel kon doen van 7 yen dividend per
aandeel. De netto-automobielschuld/aandelenratio bedroeg 1, een
substantiële verbetering ten opzichte van de 2,4 in 1999 en de laagste
ratio sinds 1989.
Vooruitzichten
Nissan maakte de volgende vooruitzichten bekend voor het boekjaar dat
afloopt op 31 maart 2002, inclusief risico's en mogelijkheden.
Risico's voor het komende jaar worden gevormd door de dreigende
verdere vertraging binnen de wereldwijde automobielindustrie en de
potentiële stijging van incentives.
Mogelijkheden omvatten potentieel gunstigere wisselkoersen dan
voorspeld. De grootste mogelijkheid voor dit jaar ligt echter in een
verdere sterke implementatie van het NRP.
Op basis van deze vooruitzichten diende Nissan een vooruitzicht in bij
de Tokyo Stock Exchange voor het boekjaar dat op 31 maart 2002
afloopt, met geconsolideerde netto omzet van 6.300 miljard yen,
operationele winst van 350 miljard yen, gewone winst van 290 miljard
yen en een nettowinst van 330 miljard yen. De onderneming gaf ook aan
dat de geconsolideerde netto-automobielschuldenlast tegen het eind van
deze periode zou moeten worden teruggebracht tot minder dan 850
miljard yen.