PERSBERICHT - 18 MEI 2001
Apeldoorn, KvK, VVV, Rabobanken en bedrijfsleven pakken uit
Veluws offensief om toeristenseizoen te redden
Onder de slogan "De Veluwe, weer helemaal van u" start vanaf zaterdag
19 mei een groots media-offensief vanuit het toeristisch-recreatieve
bedrijfsleven.
Met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur en het einde van de
MKZ-crisis in zicht hebben diverse Veluwse organisaties de handen
ineen geslagen om de komende weken met een reclamecampagne de Veluwe
weer op de toeristische kaart te zetten.
Gemeente Apeldoorn, Provincie Gelderland, de Vereniging van
Apeldoornse Recreatieondernemers, het Veluws Hoteloverleg, het Gelders
Overijssels Bureau voor Toerisme, de Veluwse Rabobanken, Kamer van
Koophandel Veluwe en Twente en VVV Regio Apeldoorn wijzen met
opvallende dagbladadvertenties de vakantieganger op het vakantiegebied
Veluwe. Creatie/productie: Communicatie Groep Apeldoorn, Marc van der
Schans. Coördinatie klantzijde: Jurgen Hillaert.
Boekingen moeten weer op gang komen
Sinds de MKZ-uitbraak zijn bij veel verblijfsaccommodaties aanzienlijk
minder boekingen binnengekomen voor de periode van Hemelvaart en
Pinksteren en de maanden juli en augustus dan gebruikelijk is. Tevens
zijn er veel annuleringen binnengekomen bij campings, hotels en
bungalowparken. Zowel de Paasweek als de meivakantie zijn voor de
Veluwse bedrijven grotendeels in het water gevallen.
Om dit tij te keren, hebben bedrijfsleven, Gemeente, de Veluwse
Rabobanken en de Kamer van Koophandel ruim een kwart miljoen gulden
vrijgemaakt om te benadrukken dat de Veluwe weer gastvrij als vanouds
is.
Gewenst resultaat
Alhoewel de opgelopen schade in het voorseizoen niet meer te
herstellen is en ook het hoogseizoen niet volledig gered zal kunnen
worden, is wel de verwachting dat met name vaste gasten en
herhalingsbezoekers terug zullen keren naar de Veluwe nu via deze
reclamecampagne duidelijk wordt gemaakt dat de Veluwe niet meer "op
slot" zit.
Verdere acties
De afgelopen weken hebben VVV, gemeente en bedrijfsleven zich vooral
geconcentreerd op het overtuigen van terreinbeheerders en politiek om
de natuurgebieden zo spoedig mogelijk weer toegankelijk te maken. Ook
heeft er intensieve publieksvoorlichting plaatsgevonden via de
VVV-kantoren, VVV-websites en de media, waarbij de boodschap luidde
dat er nog volop te doen was op de Veluwe. Verder werd ingezet op het
aanbieden van alternatieve activiteiten, zoals "MKZ-vrije" fiets- en
wandelroutes en het binnenhalen van het TV-programma RTL-Staatsloterij
Muziekland.
Gesubsidieerd adverteren
Specifiek voor de getroffen toeristisch-recreatieve bedrijven start
VVV Regio Apeldoorn in samenwerking met het Gelders Overijssels Bureau
voor Toerisme vanaf 26 mei een zogeheten "inhaakcampagne". Provincie
Gelderland subsidieert hierbij voor de helft de advertenties van
bedrijven die inhaken op de collectieve campagne.
Wanneer ook de laatste natuurgebieden vrijgegeven zijn, zal ook een
communicatie-campagne van start gaan rondom de ingebruikname van de
Natuurtelefoon Veluwe (0900-DEVELUWE), de Fietsweek Veluwe (van 6 t/m
11 augustus) en de ingebruikname van het natuur- en wildobservatorium
in de boswachterij Hoenderloo/Ugchelen.
NOOT VOOR DE REDACTIE (