PERSBERICHT - 18 MEI 2001

Apeldoorn, KvK, VVV, Rabobanken en bedrijfsleven pakken uit

Veluws offensief om toeristenseizoen te redden

Onder de slogan "De Veluwe, weer helemaal van u" start vanaf zaterdag 19 mei een groots media-offensief vanuit het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven.

Met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur en het einde van de MKZ-crisis in zicht hebben diverse Veluwse organisaties de handen ineen geslagen om de komende weken met een reclamecampagne de Veluwe weer op de toeristische kaart te zetten.

Gemeente Apeldoorn, Provincie Gelderland, de Vereniging van Apeldoornse Recreatieondernemers, het Veluws Hoteloverleg, het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme, de Veluwse Rabobanken, Kamer van Koophandel Veluwe en Twente en VVV Regio Apeldoorn wijzen met opvallende dagbladadvertenties de vakantieganger op het vakantiegebied Veluwe. Creatie/productie: Communicatie Groep Apeldoorn, Marc van der Schans. Coördinatie klantzijde: Jurgen Hillaert.

Boekingen moeten weer op gang komen

Sinds de MKZ-uitbraak zijn bij veel verblijfsaccommodaties aanzienlijk minder boekingen binnengekomen voor de periode van Hemelvaart en Pinksteren en de maanden juli en augustus dan gebruikelijk is. Tevens zijn er veel annuleringen binnengekomen bij campings, hotels en bungalowparken. Zowel de Paasweek als de meivakantie zijn voor de Veluwse bedrijven grotendeels in het water gevallen.

Om dit tij te keren, hebben bedrijfsleven, Gemeente, de Veluwse Rabobanken en de Kamer van Koophandel ruim een kwart miljoen gulden vrijgemaakt om te benadrukken dat de Veluwe weer gastvrij als vanouds is.

Gewenst resultaat

Alhoewel de opgelopen schade in het voorseizoen niet meer te herstellen is en ook het hoogseizoen niet volledig gered zal kunnen worden, is wel de verwachting dat met name vaste gasten en herhalingsbezoekers terug zullen keren naar de Veluwe nu via deze reclamecampagne duidelijk wordt gemaakt dat de Veluwe niet meer "op slot" zit.

Verdere acties

De afgelopen weken hebben VVV, gemeente en bedrijfsleven zich vooral geconcentreerd op het overtuigen van terreinbeheerders en politiek om de natuurgebieden zo spoedig mogelijk weer toegankelijk te maken. Ook heeft er intensieve publieksvoorlichting plaatsgevonden via de VVV-kantoren, VVV-websites en de media, waarbij de boodschap luidde dat er nog volop te doen was op de Veluwe. Verder werd ingezet op het aanbieden van alternatieve activiteiten, zoals "MKZ-vrije" fiets- en wandelroutes en het binnenhalen van het TV-programma RTL-Staatsloterij Muziekland.

Gesubsidieerd adverteren

Specifiek voor de getroffen toeristisch-recreatieve bedrijven start VVV Regio Apeldoorn in samenwerking met het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme vanaf 26 mei een zogeheten "inhaakcampagne". Provincie Gelderland subsidieert hierbij voor de helft de advertenties van bedrijven die inhaken op de collectieve campagne.

Wanneer ook de laatste natuurgebieden vrijgegeven zijn, zal ook een communicatie-campagne van start gaan rondom de ingebruikname van de Natuurtelefoon Veluwe (0900-DEVELUWE), de Fietsweek Veluwe (van 6 t/m 11 augustus) en de ingebruikname van het natuur- en wildobservatorium in de boswachterij Hoenderloo/Ugchelen.

NOOT VOOR DE REDACTIE (