PERSBERICHT

Expositie 100 jaar Meccano in Museum

Hoe kan er uit de wens om een kerstcadeau voor de kinderen te maken een wereldwijd bekend speelgoed ontstaan? Dat verhaal vertelt de expositie "100 jaar Meccano", die van 19 mei tot en met 2 september 2001 in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn is te zien. Een tentoonstelling met vele tientallen modellen van Meccano, zoals hijskranen, treinen, bruggen en vliegtuigen. Er staat zelfs een bijna levensgrote Harley Davidson-motor van Meccano! Ook is er veel historisch materiaal, van bouwdozen tot handleidingen, te zien. En uiteraard kunnen vader en zoon ook zelf met de metalen onderdelen aan de slag& Er is zelfs Meccano-kunst van een Amsterdamse kunstenaar te zien.

Grondlegger Frank Hornby wilde aan het begin van de vorige eeuw zijn kinderen met de kerst verblijden met zogenaamd constructie speelgoed. Daarmee zouden zij - en hijzelf! - hijskranen, treinen, e.d. moeten kunnen maken. Het resultaat van zijn experimenten was een onderling samenhangend stelsel van stangen, strips, wielen en assen, bouten en moeren dat hij in 1901 bij een octrooibureau liet registreren.

De ideeën werden verder uitgewerkt. Nieuwe onderdelen werden aan het assortiment toegevoegd. Met behulp van geldschieters kon een fabriekje worden geopend dat de bouwdozen A, B en C op de markt bracht. Aanvankelijk ging het allemaal zeer moeizaam, maar na enkele jaren werd de fabriek zeer succesvol. Naast de Britse markt volgde de export naar andere delen van het toen nog gigantische British Empire, Europa en de Verenigde Staten. Al snel werden ook in het buitenland fabrieken geopend: Frankrijk in 1912, Duitsland en de VS in 1913. De fabriek in Liverpool werd verlaten voor een grotere vestiging. Hier werkten aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog 1100 mensen.

Het systeem van gestandaardiseerde onderdelen en - met name - consequente maatvoering werd een wijd verbreid succes. Vele tientallen navolgers - andere soorten constructie speelgoed - en imitators probeerden wereldwijd een graantje van dit succes mee te pikken.

Belangrijke onderdelen zijn de tandwielen en juist daarin gingen vrijwel alle merken hun eigen weg. Het resultaat daarvan is dat er wereldwijd maar drie merken zijn die met Meccano kunnen worden gecombineerd: Erector, Märklin en Stokys.

De geschiedenis van Meccano kent vele ups and downs. Het merk is meerdere malen van de ondergang behoed dankzij een overname door een andere speelgoedfabrikant. De huidige eigenaar is het Japanse Nikko, bekend van de radiografisch bestuurbare auto s. De fabriek staat tegenwoordig in Calais.

Maar Meccano heeft zich tot op de dag van vandaag kunnen handhaven omdat het voorziet in een belangrijke behoefte: de mogelijkheid om machines na te kunnen bouwen. Natuurlijk met name door jongens en hun vaders, maar incidenteel ook door meisjes en hun moeders. Het merk is steeds met haar tijd meegegaan. Dat is terug te vinden in de aangeboden modellen, de onderdelen en de kleuren. Zo zijn er bouwdozen geweest voor eigentijdse sportauto's, heeft er een militaire reeks bestaan, zijn er onderdelen als motoren, rubber- en rupsbanden toegevoegd en is het bekende rood en groen vervangen geweest door geel en blauw, zwart en goud.

Meccano heeft altijd iets magisch gehad voor de jongens die er mee speelden. Velen van hen waren abonnee van Meccano Magazine dat voor het eerst werd uitgegeven in 1916 en tot 1978 heeft bestaan. In 1919 werd het Meccano Guild opgericht als gebruikersclub avant la lettre. Ook de Nederlandse tak daarvan bestaat tot op de dag van vandaag, thans vooral als club van verzamelaars.

Op de expositie is alles van de geschiedenis van Meccano te zien. Bouwdozen en modellen uit heden en verleden. Dankzij enkele leden van het Nederlandse Meccano Gilde zijn er prachtige historische bouwdozen en modellen te bewonderen, zoals de legendarische Doos 10 en diverse kranen, treinen en bruggen. De fabriek uit Calais en haar Nederlandse importeur hebben gezorgd voor de modellen van het Meccano van nu, zoals een Eiffeltoren van 2m70 hoogte, een oceaanreus van ruim 2 meter lengte en een Harley Davidson motor. Ook de tegenwoordige bouwdozen zijn aanwezig. Aan enkele speeltafels kunnen de kinderen hun eigen bouwkunst botvieren. Natuurlijk zijn ook voorbeelden van de vaak prachtige reclame uitingen te zien, evenals verpakkingsmateriaal, bouwinstructies en nummers van het Meccano tijdschrift.

Een eigen plaats op de expositie neemt het werk van de Amsterdamse kunstenaar Dirk Polak in. Hij laat zich al vele jaren door Meccano inspireren. Naast schilderijen en potlood-tekeningen van zijn Meccano-mannetje ("One Inch Universe") bouwt hij ook kunstwerken en installaties met Meccano: een orkestje, een guillotine, een kruisboog en een vlinderkast.

De expositie is van 19 mei tot en met 2 september 2001 te zien in het Museum van de Twintigste Eeuw, Bierkade 4 in Hoorn. De entree bedraagt f 5,- voor volwassenen, f 4,- voor kinderen van 4-16 jaar, 65-plussers en CJP, met een MuseumJaarKaart is de entree gratis. Rabopassen en NS-kaarten met het MJK-logo geven 50 % korting.

Het Museum is voorzien van een lift, een MuseumCafé en een winkel (met o.a. Meccano!). Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur.

Meer informatie op 0229-214001 of www.museumhoorn.nl

Einde persbericht

Voor foto-materiaal of vragen belt u: Hans Stuijfbergen, 0229-214001