PERSBERICHT - 20 MEI 2001

STAR ALLIANCE NEEMT VOORTOUW BIJ
ONTWIKKELING DRAADLOZE REISSERVICE

Palm beloont Star Alliance applicatie met maximum score

De onlangs door Star Alliance, `The airline network for Earth', ontwikkelde elektronische reisservice, is door Palm Inc. gewaardeerd met een maximum score van 5 sterren. Het systeem maakt het voor passagiers mogelijk de vluchtschema's van de 15 alliantie leden in elektronische vorm voor gebruik in personal computers (pc's) en personal digital assistants (pda's) in te zien.

Met de op 31 maart 2001 gelanceerde service kunnen reizigers de vluchtschema's van de Star Alliance website (www.staralliance.com) elektronisch in hun pc's en pda's downloaden, waarmee ze inzicht krijgen in de meer dan 10.000 dagelijkse vluchten binnen het netwerk. Tevens worden zij automatisch via SMS- of e-mailberichten op de hoogte gehouden van de status van geboekte vluchten.

Palm Inc., leider in pda technologie, roemt het draadloze informatiesysteem vanwege haar superieure technische kwaliteiten op het gebied van installatie, beschikbaarheid van informatie, response tijd, gebruiksgemak en klantenservice. De waardering van Palm bevestigt Star Alliance's leidende rol in de ontwikkeling van mobiele technologie in de reisindustrie.

Wereldwijd
Verschillende luchtvaartmaatschappijen bieden reeds mobiele elektronische diensten, maar deze beperken zich tot informatie over één maatschappij, land of regio. De diensten die Star Alliance wereldwijd aanbiedt bestaan uit het beste wat ieder lid te bieden heeft, aangevuld met specifieke Star Alliance-diensten. Hierdoor krijgt de passagier een naadloze, overal beschikbare service waarbij het niet uitmaakt hoeveel grenzen er worden overschreden en hoeveel verschillende alliantieleden het reisschema bevat.

"Onderzoek wees uit dat de internationale passagiers- onze voornaamste klanten- gebruik maken van de modernste technologie en van ons passende oplossingen verwachten die hen het reizen vergemakkelijken", aldus Paul van Doninck, directeur van Star Alliance Seamless Service and Product Development en als zodanig verantwoordelijk voor e-commerce-initiatieven binnen het internationale netwerk van luchtvaartmaatschappijen. "Wij zijn zeer verheugd met dit compliment van een gerenommeerd bedrijf als Palm. Dit onderstreept ons streven om dag en nacht, zeven dagen per week, over de hele wereld voor de zakelijke reiziger via zijn eigen vertrouwde apparatuur gemakkelijk bereikbaar te zijn".

StarNet
Bij het verlenen van deze internationale draadloze diensten aan de klanten van Star Alliance is een onmisbare rol weggelegd voor StarNet, het eigen IT-netwerk van Star Alliance. Dit netwerk verbindt de computersystemen van alle deelnemende luchtvaartmaatschappijen met elkaar en stelt ook niet-compatibele systemen in staat om met elkaar te praten. Dit netwerk vormt tevens de infrastructuur die klanten toegang geeft tot de systemen van de verschillende luchtvaartmaatschappijen.

Over Star Alliance

Star Alliance werd opgericht in mei 1997 door een aantal grote internationale luchtvaartmaatschappijen met het doel hun internationale actieradius te vergroten en een naadloze service voor frequente luchtreizigers te kunnen aanbieden. Leden van dit internationale samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen zijn momenteel Air Canada, de Air New Zealand Group (Air New Zealand en Ansett Australia), ANA - All Nippon Airways, de Austrian Airlines Group (Austrian Airlines, Lauda Air en Tyrolean Airways), bmi british midland, Lufthansa, Mexicana Airlines, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines en VARIG Brazilian Airlines. Met elkaar vliegen deze leden van Star Alliance op 894 luchthavens in 129 landen met een gezamenlijke vloot van meer dan 2200 vliegtuigen.