PERSBERICHT - 20 MEI 2001
STAR ALLIANCE NEEMT VOORTOUW BIJ
ONTWIKKELING DRAADLOZE REISSERVICE
Palm beloont Star Alliance applicatie met maximum score
De onlangs door Star Alliance, `The airline network for Earth', ontwikkelde elektronische reisservice, is door Palm Inc. gewaardeerd met een maximum score van 5 sterren. Het systeem maakt het voor passagiers mogelijk de vluchtschema's van de 15 alliantie leden in elektronische vorm voor gebruik in personal computers (pc's) en personal digital assistants (pda's) in te zien.
Met de op 31 maart 2001 gelanceerde service kunnen reizigers de
vluchtschema's van de Star Alliance website (www.staralliance.com)
elektronisch in hun pc's en pda's downloaden, waarmee ze inzicht
krijgen in de meer dan 10.000 dagelijkse vluchten binnen het netwerk.
Tevens worden zij automatisch via SMS- of e-mailberichten op de hoogte
gehouden van de status van geboekte vluchten.
Palm Inc., leider in pda technologie, roemt het draadloze
informatiesysteem vanwege haar superieure technische kwaliteiten op
het gebied van installatie, beschikbaarheid van informatie, response
tijd, gebruiksgemak en klantenservice. De waardering van Palm
bevestigt Star Alliance's leidende rol in de ontwikkeling van mobiele
technologie in de reisindustrie.
Wereldwijd
Verschillende luchtvaartmaatschappijen bieden reeds mobiele
elektronische diensten, maar deze beperken zich tot informatie over
één maatschappij, land of regio. De diensten die Star Alliance
wereldwijd aanbiedt bestaan uit het beste wat ieder lid te bieden
heeft, aangevuld met specifieke Star Alliance-diensten. Hierdoor
krijgt de passagier een naadloze, overal beschikbare service waarbij
het niet uitmaakt hoeveel grenzen er worden overschreden en hoeveel
verschillende alliantieleden het reisschema bevat.
"Onderzoek wees uit dat de internationale passagiers- onze voornaamste
klanten- gebruik maken van de modernste technologie en van ons
passende oplossingen verwachten die hen het reizen vergemakkelijken",
aldus Paul van Doninck, directeur van Star Alliance Seamless Service
and Product Development en als zodanig verantwoordelijk voor
e-commerce-initiatieven binnen het internationale netwerk van
luchtvaartmaatschappijen. "Wij zijn zeer verheugd met dit compliment
van een gerenommeerd bedrijf als Palm. Dit onderstreept ons streven om
dag en nacht, zeven dagen per week, over de hele wereld voor de
zakelijke reiziger via zijn eigen vertrouwde apparatuur gemakkelijk
bereikbaar te zijn".
StarNet
Bij het verlenen van deze internationale draadloze diensten aan de
klanten van Star Alliance is een onmisbare rol weggelegd voor StarNet,
het eigen IT-netwerk van Star Alliance. Dit netwerk verbindt de
computersystemen van alle deelnemende luchtvaartmaatschappijen met
elkaar en stelt ook niet-compatibele systemen in staat om met elkaar
te praten. Dit netwerk vormt tevens de infrastructuur die klanten
toegang geeft tot de systemen van de verschillende
luchtvaartmaatschappijen.
Over Star Alliance
Star Alliance werd opgericht in mei 1997 door een aantal grote
internationale luchtvaartmaatschappijen met het doel hun
internationale actieradius te vergroten en een naadloze service voor
frequente luchtreizigers te kunnen aanbieden. Leden van dit
internationale samenwerkingsverband van luchtvaartmaatschappijen zijn
momenteel Air Canada, de Air New Zealand Group (Air New Zealand en
Ansett Australia), ANA - All Nippon Airways, de Austrian Airlines
Group (Austrian Airlines, Lauda Air en Tyrolean Airways), bmi british
midland, Lufthansa, Mexicana Airlines, SAS Scandinavian Airlines,
Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines en
VARIG Brazilian Airlines. Met elkaar vliegen deze leden van Star
Alliance op 894 luchthavens in 129 landen met een gezamenlijke vloot
van meer dan 2200 vliegtuigen.