21
mei
2001
Grand Prix Monaco: preview
Dit is de week van de 48e Grand Prix van Monaco, waarbij aanstaande
donderdag reeds de vrije trainingen een aanvang nemen. Het
stratencircuit van het vorstendom spreekt als F1 Grand Prix het meest
tot de verbeelding. Als ergens de romantiek van de Formule 1 het best
tot zijn recht komt, dan is het wel in Monaco. De autos worden
afgesteld met een hoge neerwaarste druk om niet direct tegen de
vangrails aan te knallen in de nauwe straten met trage, af en toe
scherpe, bochten. Van grindbakken heeft men nog nooit gehoord en de
uitrijmogelijkheden zijn tot een minimum beperkt. De remmen zullen het
opnieuw zwaar te voorduren krijgen. Omdat inhalen praktisch onmogelijk
is, is een goede kwalificatie nergens zo belangrijk als in Monaco.
De eerste race werd verreden in 1929, de eerste Grand Prix in 1950 op
het toen nog 3.170 meter metende circuit. Toenmalig winnaar was de
heer J.M. Fangio die zijn Alfa Romeo 158 na 100 ronden als eerste over
de eindstreep wist te brengen.
Tussen toen en nu zijn vele historische races verreden met
legendarische coureurs en winnaars. Zo wist Ayrton Senna 6 maal Monaco
te winnen en is daarmee nog steeds recordhouder. Graham Hill deed het
ook niet verkeerd met 5 overwinningen, gevolgd door Alain Prost en
Michael Schumacher die beiden 4 maal op het hoogste plekje op het
ereschavot stonden.
Schumacher kan echter nog klimmen in het lijstje all time winners door
bijvoorbeeld aanstaande zondag te winnen. Vorig jaar nog had hij alle
kansen; startend vanaf pole reed hij 55 ronden aan kop maar moest met
een gebroken wielophanging de strijd staken ten faveure van David
Coulthard die uiteindelijk de overwinningsbokaal in ontvangst mocht
nemen uit handen van Prins Rainier van Monaco. Hij deed dat op een
circuit dat intussen 200 meter in lengte gegroeid is ten opzichte van
de eerste editie in 1950. Alleen moest J.M. Fangio toen voor zijn
overwinning 100 ronden afleggen, tegen 78 ronden nu.
Waar vorig jaar de Sainte Dévote bocht, vlak ná start/finish,
scherprechter was zal het komende zondag niet veel anders zijn. De
vrees voor incidenten na de start is nooit zo groot geweest in verband
met de onlangs geïntroduceerde launch control. En mocht dat allemaal
goed gaan, dan nog is de kans op uitvallers hoog. De laatste jaren
kwam het regelmatig voor dat minder dan 10 rijders de finish haalden.
Ook Jos moest in Monaco vaker vroegtijdig afhaken dan dat hij aan de
finish kwam. Van de 4 races reed hij er slechts één uit, in 1997, waar
hij in de Tyrrell/Ford zich als 8e klasseerde, vanaf een 22e
startplaats. De andere 3 races werden niet uitgereden; vorig jaar nog
kwam hij hardhandig met het beton in aanraking, net voorbij de Tabac
bocht in de 60e ronde. Ook aan zijn debuut in Monaco in 1995 heeft Jos
niet veel lol beleefd. Rijdend voor Simtek/Ford kon hij in de 1e ronde
door een defecte versnellingsbak de douche opzoeken. En een jaar later
was het ook al in de 1e ronde afgelopen doordat zijn Footwork/Hart op
het nog natte asfalt tegen de vangrail botste.
Een dezer dagen lezen jullie hier nog een reactie van Jos op de
komende Grand Prix van Monaco. Hou de nieuwspagina dus in de gaten!