Partij van de Arbeid

Den Haag, 22 mei 2001

BIJDRAGE VAN JAAP JELLE FEENSTRA (PVDA) AAN HET ALGEMEEN OVERLEG OVER DE 9DE VOORTGANGSRAPPORTAGE BETUWELIJN

1. BELEIDSOMGEVING

In het vorige algemeen overleg signaleerde de PvdA al dat de Betuwelijn op stoom komt. De "beleidsomgeving" van dit zwaar bediscussieerde project wordt steeds gunstiger. De 9de Voortgangsrapportage bevestigt dit beeld.


* Binnen Europa is overeenstemming bereikt over het zgn. spoorpakket van drie richtlijnen, leidend tot het openstellen van spoorwegnetten voor goederenvervoer. Wanneer kan deze wederzijdse openstelling ingaan?
* Alle procedures zijn afgerond en de schop zit inmiddels flink in de grond, d.w.z. langs het hele traject wordt aan de onderbouw en de vijf tunnels gebouwd, de aanbesteding van de bovenbouw volgt dit jaar.
* De rail infra aanbieders zijn georganiseerd in een samenwerkingsverband, de gebruikers in het Gebruikersplatform; zo kunnen capaciteit en vraag zich ontwikkelen naar de openstelling in 2005. De PvdA verwijst daarbij ook naar het akkoord tussen Zwitserland en Nederland voor vrachtvervoer per spoor, naar de Letter of Intent met RailNed, GHR en DBNetz van 18 mei en naar het advies van de Commissie-Stevens om de vrachtkilometerheffing van Nederland (uit dieselakkoord) en Duitsland (ter vervanging van eurovignet) op elkaar af te stemmen.

Het zijn juist deze ontwikkelingen die de PvdA steeds voor ogen heeft gehad, heeft verwacht en waar de Betuwelijn ook juist voor bedoeld is.

2. ONDERZOEK

V&W heeft enkele onderzoeken uitgevoerd om tijdig wenselijkheden en mogelijkheden te verkennen, te verifiëren en zeker te kunnen stellen.


* Op verzoek van de Kamer (motie-Leers) is onderzocht of het hoogteprofiel voldoende ruimte biedt voor innovatieve concepten. Het profiel blijkt toekomstvast, concrete aanbiedingen vanuit de markt zijn niet gedaan maar worden ook niet uitgesloten. Weg-rail innovaties worden niet onmogelijk gemaakt maar ook niet actief gerealiseerd bij ontwerp en bouw. Hoe beoordeelt de minister perspectief en reservering op Betuwelijn of bij lokaal/regionale projecten, zoals PMR of VERA?

* Het energie- en beveiligingssysteem is nogmaals onderzocht. De argumenten voor 25kV en ERMTS blijven onverminderd gelden; aansluiting op Europese ontwikkelingen + geschikt voor zwaar vervoer + energiezuinig + lichte bovenleiding. Vraag i.v.m. de relevantie voor het wederzijds onbelemmerd gebruiken van spoorwegnetten: richten alle lidstaten zich met tempo op deze systemen? En bij HSL-Zuid is gekozen voor DBM-contract (Design-Build-Maintance) met Infraspeed, bij Betuwelijn wordt DB voorgesteld: waarom? Graag een toelichting.

* De PvdA heeft eerder aandacht gevraagd voor bronbestrijding geluid. In vervolg op het ICES-project loopt er nu het
V&W/VROM-demonstratieprogramma. Wat zijn ervaringen, wat is perspectief en kan dit programma ook gericht worden toegepast bij de extra geluidsbelaste woningen?

3. VRAGEN

Tot slot heeft PvdA nog een aantal vragen naar aanleiding van 9de Voortgangsrapportage.


* Duitsland: de intenties zijn helder (zie de brieven van september 1999 uit Berlijn en Düsseldorf en de Verklaring Duitsland-Nederland van maart 2000). Tot 2015 lijkt voldoende capaciteit aanwezig maar er moeten wel tijdig maatregelen genomen worden, gelet op de lange procedure- en bouwtermijnen. Dus elk half jaar scherp de vinger aan de pols!
* De tracébesluiten Kortsluitroute en Zevenaar moeten nog gerepareerd worden. Wat wordt aanpak en wat is stand van zaken?
* Ook in vorige algemeen overleg genoemd: kunnen vervoerders worden gestimuleerd versneld over te schakelen op 25 kV ter ontlasting van Brabantspoor en Utrecht-Arnhem?

* Maken recente marktontwikkelingen en prognoses RailNed een eerdere aanleg van beide verbindingsbogen bij Geldermalsen noodzakelijk?
* Noordtak: hoe is stand van zaken Dieren? Klopt het dat gemeente, provincie en RWS goed samenwerken aan project? Wanneer is uitwerking gereed?


* Noordtak en Zuidtak: wanneer komt integrale verkenning, inclusief doorstroming Arnhem-Nijmegen en Hanzelijn/Flevoland, ook i.v.m. risiconormering?

* In vorig algemeen overleg is ook aandacht gevraagd voor familie Ebbers uit Angeren. Het aanbieden van een vervangende woning heeft nog steeds geen resultaat opgeleverd. Pijnlijk; dit vraagt om persoonsgericht maatwerk met Bemmel en Gelderland.

* Verlegging van kabels en leidingen maken de planning kwetsbaar. In het vorig algemeen overleg heeft de PvdA gevraagd deze aansluitende werken integraal onderdeel van het Tracébesluit te maken. Komt hiervoor een wetswijziging?