Ministerie van Financien

Titel: Eerste suppletore begroting IXB 2001



N023/ABVU.kf Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

VOORSTEL VAN WET

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:

Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat de noodzaak is gebleken van een wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Minsterie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001, vastgesteld bij de wet van 13 december 2000, Stb. 2001, 14;

Zo is het, dat Wij, met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:

Artikel 1

De begroting van de uitgaven van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001 wordt gewijzigd, zoals blijkt uit kolom 2 van de bij deze wet behorende begrotingsstaat, onderdeel uitgaven en verplichtingen.

Artikel 2

De begroting van de ontvangsten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001 wordt gewijzigd, zoals blijkt uit kolom 2 van de bij deze wet behorende begrotingsstaat, onderdeel ontvangsten.

Artikel 3

De vaststelling van de begroting van de uitgaven en van de ontvangsten, als bedoeld in artikel 1 respectievelijk 2, geschiedt in duizenden guldens.

Artikel 4

Deze wet treedt in werking met ingang van 1 juni van het onderhavige begrotingsjaar. Indien het Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst, wordt uitgegeven op of na de datum van 1 juni, dan treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van dat Staatsblad en werkt zij terug tot en met 1 juni van het onderhavige begrotingsjaar.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven

De Minister van Financiën,

Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingen die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begroting van de Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2001 te wijzigen.

Met de vaststelling van deze wetsartikelen wordt de in de begrotingsstaat opgenomen begroting van de uitgaven, verplichtingen en ontvangsten voor het jaar 2001 gewijzigd.

De in die begroting opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Financiën,

B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTING (SSTAAT)

Door middel van dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2001 te wijzigen.

De mutaties die tot deze wijzigingen leiden zijn in de Voorjaarsnota 2001 aangekondigd. De aansluiting tussen de Voorjaarsnotamutaties en dit wetsvoorstel is als volgt (x f 1 mln.):

Uitgaven

Aangekondigd in de Voorjaarsnota +572,3

Verwerkt in dit voorstel +572,3

Ontvangsten

Aangekondigd in de Voorjaarsnota -2.839,2

Verwerkt in dit voorstel -2.839,2

Belangrijkste mutaties

Uitgaven en niet-belastingontvangsten

In de tabellen 1 en 2 zijn de belangrijkste beleidsmatige wijzigingen (excl.belastingontvangsten)

ten opzichte van de ramingen in de ontwerp-begroting 2001 opgenomen.

Tabel 1. Mutaties uitgaven ten opzichte van de ramingen in de ontwerp-begroting 2001

(x f 1000)

Artikel/mutatie


01.01 Apparaatsuitgaven kernministerie (o.m. automatisering, telefooncentrale

en arbeidsmarktbeleid, huisvesting) +23.900


01.14 Diverse uitgaven ( compensatie Gemeentelijke Kredietbanken) +50.000

Tabel 2. Mutaties niet-belastingontvangsten ten opzichte van de ramingen in de

ontwerp-begroting 2001 (x f 1000)

Artikel/mutatie


01.04 Staatsloterij +53.000



01.06 Verkoopopbrengsten (niet-agrarisch) +229.000
02.01 Winstuitkering DNB +683.000



03.06 Exportkredietverzekering +265.000

Belastingontvangsten

Voor 2001 wordt het totaal van de belastingontvangsten geraamd op f 223,8 mld. Dit is een neerwaartse bijstelling van f 3,3 mld. ten opzichte van de ontwerp-begroting 2001 (inclusief de verwerking van de Nota van wijziging). Deze bijstelling is het saldo van autonome en endogene mutaties. Onder autonome maatregelen worden alle ontwikkelingen verstaan die direct kunnen worden afgeleid uit het kabinetsbeleid. Endogene bijstellingen zijn het gevolg van mutaties in het economisch beeld of gedragseffecten van belastingplichtigen. Tabel 3 geeft een overzicht van de omvang van de oorzaken van deze bijstelling.

Tabel 3. Mutatie belastingontvangsten ten opzichte van de ramingen in de ontwerp-begroting 2001 (x f 1 mld.)

Stand belastingraming ontwerp-begroting 20011

227,1

Totale mutatie


-3,3
w.v. endogeen


1,0

w.v. autonoom


-4,3
Stand belastingraming 1e suppletore begroting 2001

223,8


1 Dit is de stand ontwerp-begroting 2000 inclusief Nota van wijziging

In de totale mutatie is de doorwerking van de realisatie over 2000 naar 2001, te weten -f 0,3 mld., inbegrepen. Deze bijstelling van de belastingramingen in 2001 is verder toegelicht in de Voorlopige Rekening 2000.

Daarnaast leidt het enigszins bijgestelde economische beeld voor 2001 tot een opwaartse endogene aanpassing in de belastingramingen van f
1,4 mld. Dit bijgestelde economisch beeld voor 2001 komt bij verschillende belastingsoorten tot uitdrukking. De hoger geraamde prijsmutatie van de particuliere consumptie (van 3½% bij MEV 2001 naar
4% bij CEP 2001) zorgen voor een opwaartse endogene aanpassing bij de omzetbelasting. De raming van de vennootschapsbelasting is op basis van de gewijzigde grondslagontwikkeling en de hogere olieprijs (Vpb-gas) eveneens opwaarts aangepast. Een hoger geraamde loonstijging zorgt voor een lichte opwaartse bijstelling van de raming van de loonbelasting. De endogene groei van de belasting op personenautos is daarentegen neerwaarts bijgesteld in verband met de aangepaste raming voor de autoverkopen.

De autonome mutaties voor 2001 zijn ten opzichte van ontwerp-begroting
2001 met f 4,3 mld. neerwaarts aangepast.


Deze mutatie komt voor f 3,6 mld. voort uit een eenmalige kasschuif tussen belastingen en premies als gevolg van de belastingherziening waarmee in de ontwerpbegroting nog geen rekening was gehouden. Structureel blijft de verdeling van de opbrengst van de inkomensheffing over belastingen en premies ongewijzigd maar er treedt een derving op in de kasontvangst bij de inkomstenbelasting voor 2001 met een tegengesteld effect bij de premies die in de daarop volgende jaren weer wordt geneutraliseerd.

Daarnaast is de raming van de omzetbelasting met f 0,5 mld. neerwaarts aangepast. Deze bijstelling hangt samen met de lager dan verwachte BTW-opbrengsten op infrastructuur voor het Openbaar Vervoer.

C. TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL


1. Uitgaven en verplichtingen



01.01 Personeel en materieel kernministerie

Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 425.893 425.893

mutatie +34.041 +34.041

Stand 1e suppletore begroting 2001 459.934 459.934

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 208.709 208.709

Specificatie mutatie (x f 1000):

Beleidsmatige mutaties

Domeinen

* Kwaliteitsimpuls + 12.200

Beoogd wordt de kwaliteit van de dienstverlening van Domeinen te verbeteren.
Het daartoe ingezette veranderingstraject vereist extra uitgaven voor met name
kwaliteitsverbetering van personeel en extra uitgaven voor automatisering en

huisvesting.
Tevens is rekening gehouden met extra apparaatsuitgaven voortvloeiend + 1.200

uit het project activabeheer (zie ook uitgavenartikel 01.11 uitvoering voor

werken door Domeinen)

Kernministerie

* Gestreefd wordt naar een sterkere positionering van Financiën, mede in

relatie tot de arbeidsmarkt. Daartoe zijn extra uitgaven voorzien o.a. gericht

op de verbetering van de werkomgeving:


-Uitgaven ICT + 16.060

Belangrijk onderdeel van de verbetering zijn de extra uitgaven in de sfeer van

Informatie- en communicatietechnologie (ICT). Het betreft een kwaliteits-

verbetering van de interne automatisering, telefooncentrale en internetsites.


-Overige + 7.790

Dit betreft diverse uitgaven voor arbeidsmarktbeleid, onderzoek

en projectorganisatie huisvesting.

Overboekingen/technische mutaties

* Eindejaarsmarge + 4.500

* Van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in verband
doorwerking van de derde tranche voor trainees op Financiën (+803), impuls
kinderopvang uit arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2000 (+73) en Bureau
Arbeidsmarktcommunicatie en Mobiliteit IOFEZ en programma-uitgaven (+600) + 1.476
Hogere personele en materiële uitgaven financiële attachés op buitenlandse
posten (ten laste van de Homogene Groep Internationale Samenwerking) + 160

* Naar uitgavenartikel 04.01 (personeel en materieel Belastingdienst)

als gevolg van een reorganisatie binnen het directoraat-generaal

Belastingdienst - 9.250

* Naar het ministerie van Algemene Zaken voor uitgaven Postbus 51 Infolijn - 95


+34.041





01.03 Loonbijstelling


Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 0 0

mutatie +149.899 +149.899

Stand 1e suppletore begroting 2001 149.899 149.899

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 68.021 68.021

De mutatie betreft de toedeling van de loonbijstelling uit de aanvullende post.


01.04 Prijsbijstelling


Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 0 0

mutatie +98.999 +98.999

Stand 1e suppletore begroting 2001 98.999 98.999

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 44.924 44.924

De mutatie betreft de toedeling van de prijsbijstelling uit de aanvullende post.


01.05 Onvoorzien


Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 11.245 11.245

mutatie -11.000 -11.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 245 245

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 111 111

Dit artikel is bedoeld om eventuele onzekere ontwikkelingen op de IXB-begroting op te vangen.

Deze ramingsvoorziening kan grotendeels vrijvallen.


01.11 Uitvoering van werken door Domeinen


Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 69.066 69.066

Mutatie +45.250 +45.250

Stand 1e suppletore begroting 2001 114.316 114.316

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 51.874 51.874

Specificatie mutaties (x f 1.000):


* Uitvoering van bodemsaneringen en de afkoop van pachtrechten om
agrarische bedrijven te verplaatsen + 3.900
* Eindejaarsmarge voornamelijk betrekking hebbende op overlopende
verplichtingen voor onderhoud van gebouwen +1.350
* Project activabeheer +40.000

Binnen het Rijk is de behoefte aan een instrument om als een goed

koopman op de vastgoedmarkt te kunnen opereren wanneer de

mogelijkheid zich daartoe voordoet. Doel hiervan is om tijdig en tegen

een niet onnodig hoge prijs te kunnen beschikken over het vastgoed

waarvan redelijkerwijs kan worden aangetoond dat het Rijk

daaraan behoefte kan hebben.

Bij het project activabeheer heeft Financiën het initiatief genomen om een samenwerkingsverband tussen vastgoedbeherende departementen te creëren.

Dit heeft in de nota Grondbeleid geleid tot de volgende besluiten:


* Instelling Raad voor Vastgoed Rijksoverheid (RVR) waarin de
vastgoedbeherende departementen zijn vertegenwoordigd.


* Het creëren van een voorfinancieringsfaciliteit voor anticiperende
aankopen en het in portefeuille houden van vastgoed.

Deze aankopen komen ten laste van de begroting van Financiën. Tot dusver

was voorzien dat het ministerie dat de beschikking wil hebben over het

vastgoed, dit terugbetaalt aan Financiën (IXB) en dat Financiën (IXB) dit

voorfinanciert. Bij nader inzien lijkt het beter zoveel mogelijk aan te

sluiten bij de voor baten-lastendiensten geldende Regeling Leen- en deposito-

faciliteit. Het voornemen bestaat deze faciliteit onder te brengen in een baten-

en lastendienst. De constructie komt erop neer dat ten laste van begroting IXA (zie

toelichting per begrotingsartikel, artikel 11.05 overige uitgaven vaste schuld) een

lening wordt verstrekt en dat met de verstrekte lening de anticiperende aankoop

wordt betaald. Het verschil met de Leen- en depositofaciliteit is dat de aankoop ook

volledig via de begroting IXB loopt. Dat betekent dat de lening ten laste van IXA als

ontvangst wordt geraamd op de begroting IXB en dat de anticiperende aankoop als

uitgave ten laste van de begroting IXB komt. Als het betrokken departement de

beschikking krijgt over de aankoop zal het departement het bedrag aan Financiën betalen.

In de huidige begroting is er een voorziening opgenomen van f
50 mln. ten behoeve


van anticiperende aankopen. Er is f 40 mln. extra benodigd voor deze activiteit.

Hoewel inmiddels de uitvoering hiervan plaatsvindt door een facilitaire organisatie

binnen Financiën die de activiteiten van de Raad voor Vastgoed Rijksoverheid

in het kader van anticiperende aankopen ondersteunt, zijn de bedragen opgenomen

op dit uitgavenartikel en ontvangstenartikel 01.07 (diverse ontvangsten Domeinen).


+45.250




01.12 Lasten en overige uitgaven van Domeinen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2000 93.060 93.060

Mutatie +4.000 +4.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 97.060 97.060

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 44.044 44.044

In het kader van de WOZ wordt de waarde van onroerend goed met ingang van 1 januari 2001 weer voor een periode van vier jaar vastgesteld. In het algemeen is hierbij het uitgangspunt dat de hogere taxatiewaarden worden gecompenseerd door lagere tarieven. Verwacht wordt dat per saldo de waardestijging niet geheel gecompenseerd wordt door tariefsverlaging.

01.14 Diverse uitgaven


Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2000 281 281

Mutatie +65.050 +65.050

Stand 1e suppletore begroting 2001 65.331 65.331

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 29.646 29.646

Specificatie mutatie (x f 1000):


* Om de nadelige effecten van invoering van de wet Fido voor sociale
activiteiten van Gemeentelijke Kredietbanken (GKBs) weg te

nemen worden de GKBs gecompenseerd voor gederfde

opbrengsten uit af te bouwen commerciële activiteiten +50.000
* Overboeking uit de aanvullende post voor uitvoeringskosten in verband

met besteding van de f 400 mln. die vorig jaar door het kabinet

aan de joodse gemeenschap beschikbaar is gesteld in het kader van

Tegoeden WOII +10.500

* Eindejaarsmarge voor verplichtingenoverloop uitvoeringskosten
Tegoeden WOII +2.800

* Rechtsherstel homosexuelen: zowel op de begroting van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport als op de begroting van Financiën is (eenzelfde) bedrag

opgenomen ten behoeve van rechtsherstel homosexuelen +1.750


+65.050





02.01 Muntwezen


Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 23.422 87.922

mutatie +5.403 +5.403

Stand 1e suppletore begroting 2001 28.825 93.325

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 13.080 42.349

Specificatie mutatie (x f 1.000):


* Ontwaardingsproject guldenmunten: binnenkort zal de conversie van gulden-

naar euromunten plaatsvinden. Uit een oogpunt van veiligheid is het gewenst

om de ingenomen munten te ontwaarden. Vermoedelijk zal dit gebeuren met

speciaal voor dat doel ontwikkelde apparatuur +5.000
* Aantrekken registratoren: Bij het Nederlands Muntmuseum worden extra

registratoren aangetrokken voor het wegwerken van de achterstand in de

registratie van de rijksmuntcollectie +220
* Eindejaarsmarge +183


+5.403


03.04 Deelneming in het kapitaal van multilaterale ontwikkelingsbanken

Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 0 446.827

mutatie +180.861 -91.495

Stand 1e suppletore begroting 2001 180.861 355.332

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 82.071 161.243

Verplichtingen

Specificatie mutatie (x f 1.000):

* Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF): de onderhandelingen over de
komende middelenaanvulling (AfDF-9) zullen dit jaar starten en naar

verwachting ook dit jaar worden afgerond. De verplichting zal dan eind 2001

worden aangegaan, waarbij de eerste betaling naar verwachting zal

plaatsvinden in 2003. Als verplichtingenraming voor de Nederlandse deelneming

is een stelpost opgenomen met een gelijke omvang als de laatste
+175.721

Multilateraal Investeringsfonds (MIF): in overleg met Minister Herfkens

is ingestemd met de toetreding van Nederland tot het MIF, het fonds

van de IDB-groep voor MKB-activiteiten. De Kamer zal medio 2001

uitgebreid geïnformeerd worden over de interesse van Nederland om tot

het MIF toe te treden.

Na goedkeuring van het Parlement kan Nederland de verplichting van

f 5,14 mln. in 2001 nog aangaan en kan daarna de (eenmalige) betaling

plaatsvinden. +5.140


+180.861

Uitgaven

Specificatie mutatie (x f 1.000):

* Internationale Ontwikkelingsassociatie (IDA): op voorstel van de
minister voor Ontwikelingssamenwerking is, in verband met de beschikbare

budgettaire ruimte voor HGIS in 2000, besloten een bedrag dat oorspronkelijk

geraamd was voor januari 2001 te betalen in december 2000 -99.081
* Multilateraal Investeringsfonds (MIF): zoals hierboven bij de verplichtingen-

mutatie is vermeld vindt de eenmalige betaling aan het MIF in 2001 plaats. +5.140

Overige mutaties: aanpassing in betaalschemas en wisselkoers-

aanpassingen leiden tot een mutatie van +2.446


-91.495


04.01 Personeel en materieel Belastingdienst
Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 4.800.783 4.800.783

mutatie +136.123 +136.123

Stand 1e suppletore begroting 2001 4.936.906 4.936.906

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.240.270 2.240.270

Specificatie mutatie (x f 1.000):

Uitvoeringskosten fiscale wetsvoorstellen

* Uitvoeringskosten aanpassingswet IB 2001 +24.000
* Uitvoeringskosten Belastingplan 2000 (incl. de teruggaaf- regeling Regulerende Energiebelasting voor kerken en overige non-profitinstellingen ad f 3,9 mln.) + 10.200
* Uitvoeringskosten Belastingplan 2001 + 8.600
* Individuele koopbijdrage: uitvoeringskosten van de intensivering van de controle op roerende zaken in de woningakten + 5.000

* Kinderkorting: uitvoeringskosten van het amendement waarbij de werking van de kinderkorting is uitgebreid met de kinderen in de leeftijdsgroep 12- tot 16-jarigen + 4.000
* Ondernemerspakket: uitvoeringskosten tweede tranche maatregelen ter bevordering van het ondernemerschap + 3.700
* Dieselcompensatie: uitvoeringskosten van de tijdelijke verruiming van de regeling paarse diesel + 3.248
* Uitvoeringskosten Veegwet 2001 + 1.500
* Milieu-investeringsaftrek: uitvoeringskosten behandeling van claims op aftrek voor investeringen in bedrijfsmiddelen die van belang zijn voor bescherming van het milieu + 1.000
* Regulerende Energiebelasting: op basis van een nieuwe schatting van het werkaanbod wordt naar de betreffende aanvullende post een bedrag teruggeboekt van -10.000
* Omdat de vaarbelasting nog niet wordt ingevoerd, wordt de oorspronkelijke raming op nihil gesteld -10.000


+ 41.248

Overige mutaties inclusief overboekingen

* Van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in verband met betaald
rijden + 43.400

* Verschuiving van een aantal activiteiten in het kader van het
project Aandacht Risicobeheersing Gegevensbeveiliging en Inte- griteit (ARGI) van 2000 naar 2001, zoals reeds bij 2e suppletore

begroting 2000 aangekondigd (ten laste van eindejaarsmarge) + 26.900
* Desalderingen (zie ook ontvangstenartikel 04.27 diverse ontvangsten belastingdienst) + 13.813
* Overboeking van uitgavenartikel 01.01 (personeel en mate- rieel kernministerie) in verband met de overgang van 70 ftes naar de
Belastingdienst in het kader van de reorganisatie + 9.250
* Van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks- relaties: impuls kinderopvang (+1.046) en doorwerking van de

derde tranche voor trainees op Financiën (+146) + 1.192
* Uitbreiding douane in het kader van intensivering van de aanpak
van de synthetische drugsproblematiek + 200 Hogere personele en materiële uitgaven van douane- attachés te Bonn, Parijs, Brussel en Londen (ten laste van de

Homogene Groep Internationale Samenwerking) + 120


+ 94.875


+ 136.123

04.05 Uitgaven heffings- en invorderingsrente

Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 475.000 475.000

mutatie +120.000 +120.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 595.000 595.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 269.999 269.999

Specificatie (x f 1000):


* Heffingsrente: bijstelling van de raming op basis van de realisatie over 2000 en de eerste maanden van 2001 + 60.000

* Invorderingsrente: idem + 60.000


+120.000

04.08 Vergoeding proceskosten

Opbouw verplichtingen- en uitgavenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

verplichtingen 2001 uitgaven 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 6.966 6.966

mutatie +16.000 +16.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 22.966 22.966

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 10.422 10.422

Specificatie mutatie (x f 1000)


* Vergoeding van kosten die belastingplichtigen maken voor een bezwaar tegen de voorlopige aanslag IB/PVV vanwege de indeling van inkomsten in een verkeerde box + 20.000
* Vergoeding proceskosten: bijstelling van de raming op basis van de realisatie over 2000 en de eerste maanden van 2001 - 4.000


+ 16.000


2. Ontvangsten
Niet-belastingontvangsten


01.04 Afdracht Staatsloterij


Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 236.595

mutatie +53.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 289.595

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 131.412

De mutatie is een gevolg van de door de Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij in haar jaarbegroting gerapporteerde gunstige omzetontwikkeling.


01.05 Ontvangsten uit exploitatie Domeinen


Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 209.774
mutatie +10.500

Stand 1e suppletore begroting 2001 220.274

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 99.956

Specificatie mutatie (x f 1.000):


* Verkoop zand: de aanhoudend hoge vraag naar bodemmaterialen
(met name zand) leidt tot hogere ontvangsten +5.000
* Huren: ramingsbijstelling voor huren van gebouwen in tijdelijk beheer +5.500 +10.500


01.06 Ontvangsten uit verkoop Domeinen


Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 369.380

mutatie +209.300

Stand 1e suppletore begroting 2001 578.680

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 262.594

Specificatie mutatie (x f 1.000):

Onroerend goed

* Overige domeinen: hogere opbrengsten uit hoofde van verkoop van areaal met

niet agrarische bestemming en overige objecten +229.000
* Agrarische domeinen: de tijdelijke verkoopstop wordt voorlopig gehandhaafd

(zie ook de brief aan de Tweede Kamer van 9 april 2001). Naar verwachting zal

de opbrengst van agrarische verkopen lager uitvallen -43.300
* Middelenafspraak LNV IAC/IHKI: deze opbrengst heeft betrekking op de verkoop van

de derde tranche aan de Stichting Dienst Landbouwkundig Onderzoek van

gebouwen in Wageningen +18.600

* Middelenafspraak Buitenlandse Zaken: lagere opbrengst verkopen ambassade-

gebouwen doordat de verkoop van de kanselarij in Ankara is vertraagd

(naar 2002 - f 5 mln.) en de verkoop van de residentie in Bonn, die in 2000 was

voorzien, in 2001 (+ f 2 mln.) heeft plaatsgevonden. Per saldo een mutatie van -3.000


+201.300


Roerend goed

Op grond van de de realisaties in de afgelopen jaren kan de opbrengstraming voor

overtollig en verbeurd verklaard roerend goed worden bijgesteld +8.000


209.300





01.07 Diverse ontvangsten Domeinen


Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 66.390
mutatie + 99.500

Stand 1e suppletore begroting 2001 165.890

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 75.278

De verhoging is mogelijk door toepassing van het anti-speculatiebeding bij doorverkoop van onroerende zaken (f 9,5 mln.). Daarnaast is er sprake van een lening ter financiering van activabeheer die als ontvangst op dit artikel is opgenomen (f 90 mln.). De uitgaven hiervoor zijn opgenomen op uitgavenartikel 01.11 (uitvoering van werken door Domeinen). Voor een nadere toelichting wordt hiernaar verwezen.


01.10 Diverse ontvangsten, kernministerie


Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 5.676

mutatie +4.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 9.676

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 4.391

Op basis van de realisatie 2000 van de ontvangsten uit verrichte werkzaamheden is de raming met f 4 mln. opgehoogd.


02.01 Winstuitkering De Nederlandsche Bank


Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 2.400.000
mutatie +683.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 3.083.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.399.004

De mutatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de depreciatie van de euro ten opzichte van de

dollar (met als gevolg hogere rente-inkomsten uit beleggingen in dollars uitgedrukt in guldens) en

de daling van de lange eurogebied- en VS-rente (met als gevolg koerswinsten op de verkochte obligaties).


02.02 Rente De Nederlandsche Bank/ FMS - account

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 16.300
mutatie +12.740

Stand 1e suppletore begroting 2001 29.040

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 13.178

De mutatie is het gevolg van een naar verwachting hoger gemiddeld saldo op de bankrekening.


03.03 Ontvangsten Europese Investeringsbank

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 3.073

mutatie +51

Stand 1e suppletore begroting 2001 +3.124

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.418

Door wisselkoersverschillen fluctueert de ontvangst van rente en aflossing van de in 1971 aan

Turkije verstrtekte lening.


03.06 Exportkredietverzekering

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 420.000

mutatie +265.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 685.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 310.839

Als gevolg van het bereiken van een akkoord in de Club van Parijs is uit Nigeria een groter dan verwacht bedrag aan provenu's ontvangen. Daarnaast laten ook andere debiteurlanden een positief betalingsgedrag zien.


04.01 Ontvangsten heffings- en invorderingsrente

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 850.000
mutatie +150.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 1.000.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 453.780

De raming van de ontvangsten heffingsrente is met f 150 mln. bijgesteld op basis van de realisatie over 2000 en de eerste maanden van 2001.


04.04 Bijdrage van de EU in de inningskosten EU-douanerechten
Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 404.000
mutatie +1.200

Stand 1e suppletore begroting 2001 405.200

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 183.872

In verband met de nieuwe macro-inzichten (CEP) is de raming van de invoerrechten en de daarmee samenhangende EU-bijdrage voor de inningskosten bijgesteld.

04.27 Diverse ontvangsten, Belastingdienst

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 60.817
mutatie +23.813

Stand 1e suppletore begroting 2001 84.630

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 38.403

Specificatie mutatie (x f 1.000):


* Hogere ontvangsten die samenhangen met uitgavenartikel 04.01
(personeel en materieel Belastingdienst), onder meer kinderopvang,

invaliditeitsuitkering e.d. + 13.813

* Ramingsbijstelling op basis van realisatiecijfers 2000 + 10.000

+ 23.813

04.28 Opbrengsten van schikkingen en administratieve boeten

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 247.000
mutatie +61.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 308.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 139.764

Specificatie mutatie (x f 1000)


* Administratieve boeten: bijstelling van de raming op basis van de realisatie over 2000 en de eerste maanden van 2001 + 60.000
* Schikkingen: aanpassing van de oorspronkelijke raming op basis van de realisatie 2000 + 1.000


+ 61.000

B.Belastingontvangsten

Onderstaand wordt per artikel een overzicht gegeven van de mutaties van de belastingsoorten vanaf de ontwerp-begroting. Deze ramingen zijn gebaseerd op de stand van de ramingen in de Voorjaarsnota 2001. Mutaties van meer dan f 50 mln. per belastingsoort worden nader toegelicht.

De bedragen in de tabel van de omzetbelasting (art.04.21) zijn na aftrek van de afdracht aan de Europese Unie. De toelichting bij de omzetbelasting heeft betrekking op de opbrengst voor aftrek van de afdracht aan de Europese Unie. De bedragen bij de loon- en inkomstenbelasting hebben betrekking op de stand ontwerp-begroting inclusief de verwerking van de Nota van wijziging (verwerking moties Algemene Politieke Beschouwingen).

04.06 Vermogensbelasting

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 165.000

mutatie + 9.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 174.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 78.958

04.07 Vennootschapsbelasting

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 20011 37.105.000
mutatie + 1.981.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 39.086.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 17.736.454

De raming van de vennootschapsbelasting (inclusief Vpb-gas) is met f
2,0 mld. opwaarts bijgesteld. Voor


f 0,9 mld. kan deze opwaartse bijstelling worden toegeschreven aan de doorwerking van de realisatie 2000. Voor f 0,3 mld. is de bijstelling het gevolg van de opwaartse aanpassing van de Vpb-grondslag, in lijn met het bijgestelde economische beeld voor 2001. De raming van de Vpb-gasontvangsten is met f 0,3 mld. verhoogd, onder meer vanwege de hogere raming van de olieprijs. Tot slot is er f 0,5 mld. aan kasversnelling ingeboekt voor de verdere continuering van de belastingdienst om meer in de actualiteit te gaan werken.

04.08 Loon- en inkomstenbelasting

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 20011 54.203.000
mutatie - 2.731.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 51.472.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 23.356.975

De neerwaartse mutatie van f 2,7 mld. bij de loon- en inkomstenbelasting is het saldo van een neerwaartse autonome bijstelling van f 3,7 mld. en een opwaartse endogene bijstelling van f 0,9 mld.

De doorwerking van de realisatie over 2000 bedraagt structureel f 0,3 mld. (f 0,4 mld. bij de loonbelasting en -f 0,2 mld. voor de inkomstenbelasting) en tijdelijk f 0,5 mld. Daarnaast is in lijn met het verbeterde economisch beeld voor 2001, en dan met name vanwege de sterkere loonontwikkeling, de loon- en inkomstenbelasting met f 0,1 mld. opwaarts bijgesteld.

De neerwaartse autonome mutatie komt bijna volledig voort uit een eenmalige kasschuif tussen belastingen en premies als gevolg van de belastingherziening waarmee in de ontwerpbegroting nog geen rekening was gehouden. Structureel blijft de verdeling van de opbrengst van de inkomensheffing over belastingen en premies ongewijzigd maar er treedt een derving op in de kasontvangst bij de inkomstenbelasting voor 2001 met een tegengesteld effect bij de premies die in de daarop volgende jaren weer wordt geneutraliseerd.

04.09 Dividendbelasting

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 5.635.000
mutatie + 139.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 5.774.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.620.127

De dividendbelasting is met f 0,1 mld. opwaarts bijgesteld. Deze ophoging komt volledig voort uit de doorwerking van de realisatie over 2000.
04.10 Kansspelbelasting

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp begroting 2001 310.000
mutatie +15.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 325.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 147.479

04.11 Motorrijtuigenbelasting

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 20011 4.635.000
mutatie - 265.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 4.370.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.983.020

De motorrijtuigenbelasting is met f 0,3 mld. neerwaarts bijgesteld. Deze bijstelling komt volledig voort uit de doorwerking van de realisatie over 2000.

04.12 Accijns van lichte olie

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 7.515.000
mutatie - 382.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 7.133.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 3.236.814

De accijns van lichte olie is met f 0,4 mld. neerwaarts bijgesteld. Deze bijstelling komt met name voort uit de doorwerking van de realisatie over 2000.

04.13 Accijns van minerale oliën anders dan lichte olie

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 20011 5.209.000
mutatie - 416.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 4.793.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.174.969

De accijns van minerale oliën anders dan lichte olie is met f 0,4 mld. neerwaarts bijgesteld. Deze bijstelling komt voor f 0,1 mld. voort uit de bijstelling van de autonome maatregelen zoals de versnelde teruggaveregeling laagzwavelige diesel. Daarnaast werkt de realisatie over 2000 met f 0,3 mld. door.

.

04.14 Wijnaccijns en accijns van mousserende dranken

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 420.000
mutatie - 8.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 412.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 186.957

04.15 Alcoholaccijns

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 920.000

mutatie + 21.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 941.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 427.007

04.16 Bieraccijns

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 670.000
mutatie - 21.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 649.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 294.503

04.18 Tabaksaccijns

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 3.905.000
mutatie - 76.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 3.829.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.737.524

De raming van de tabaksaccijns is met f 0,1 mld. neerwaarts bijgesteld. Deze bijstelling is voor het grootste deel het gevolg van de doorwerking over 2000.

04.20 Belasting van personenauto's en motorrijwielen

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 6.925.000
mutatie - 378.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 6.547.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 2.970.899

De neerwaartse bijstelling bij de BPM bedraagt f 0,4 mld. Dit is in belangrijke mate het gevolg van de endogene bijstelling van de verwachting van de RAI omtrent de ontwikkeling van autoverkopen. . Daarnaast werkt de realisatie over 2000 met f 0,1 mld. door.

04.21 Omzetbelasting (excl. afdrachten EU)

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 69.070.000
mutatie - 689.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 68.381.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 31.029.945

Inclusief de afdrachten aan de Europese Unie bedraagt de neerwaartse bijstelling bij de omzetbelasting

f 0,1 mld. De neerwaartse bijstelling wordt voor f 0,7 mld. toegeschreven aan een tijdelijke doorwerking van de realisatie over 2000 en voor f 0,5 mld. door de lager dan verwachte BTW-opbrengsten op infrastructuur voor het Openbaar Vervoer. Daartegenover staat een opwaartse endoge bijstelling van f 0,7 mld. bij de omzetbelasting als het gevolg van het verbeterd economisch beeld voor 2001.

04.22 Belastingen van rechtsverkeer

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 9.160.000
mutatie - 362.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 8.798.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 3.992.358

De neerwaartse bijstelling bij de belasting van rechtsverkeer van f 0,4 mld. is met name het gevolg van de doorwerking over 2000.

04.23 Rechten van successie, van overgang en van schenking

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 3.380.000
mutatie +184.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 3.564.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 1.617.273

De verhoogde raming voor de successierechten komt volledig voor rekening van de structurele doorwerking van de realisatie over 2000.

04.24 Overige belastingontvangsten

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 80.000
mutatie + 25.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 105.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 47.647

04.25 Belastingen op milieugrondslag

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 8.360.000
mutatie -383.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 7.977.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 3.619.805

De neerwaartse bijstelling bij de milieugrondslag bedraagt f 0,4 mld. Hiermee is de regulerende energiebelasting in overeenstemming gebracht met de gemiddelde ontwikkeling van de laatste jaren.

04.26 Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en van enkele andere producten

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 510.000
mutatie - 23.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 487.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 220.991

04.29 Belasting op zware motorrijtuigen

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 225.000
mutatie - 2.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 223.000

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 101.193

04.30 Ontvangsten die ten behoeve van het gemeentefonds en provinciefonds worden afgezonderd

Opbouw ontvangstenraming vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

ontvangsten 2001

Stand ontwerp-begroting 2001 -27.813.891
Mutatie -1.050.333

Stand 1e suppletore begroting 2001 -28.864.224

Stand 1e suppletore begroting 2001 in EUR1000 -13.098.014

Voor een toelichting op de mutatie wordt verwezen naar de 1e suppletore begroting 2001 van

het gemeentefonds en provinciefonds. In de mutatie is tevens het bedrag van de Nota van

Wijziging op de ontwerp-begroting 2001 van het gemeentefonds begrepen.

Begrotingsstaat behorende bij de Wet van ...2001, Stb. ...

Begroting 2001, inclusief eerste suppletore begroting

Ministerie van Financiën (IXB)

Onderdeel uitgaven en verplichtingen

(1)

Art.

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

verplichtingen

uitgaven

NLG 1000

EUR 1000

NLG 1000

EUR 1000

TOTAAL

6.899.175


3.130.710

01




Algemeen


609.945


276.781




01


Personeel en materieel kernministerie


425.893


193.262


425.893


193.262




03


Loonbijstelling










04


Prijsbijstelling










05


Onvoorzien

11.245


5.103
11.245

5.103

10

Opsporing en ruiming van explosieven









11

Uitvoering van werken door Domeinen

69.066

31.341

69.066

31.341

12

Lasten en overige uitgaven van Domeinen

93.060

42.229

93.060

42.229

13

Uitgaven omslagstelsel Rijkswagenpark

10.400

4.719

10.400

4.719

14

Diverse uitgaven

281

128

281

128

02

Financiën Binnenland

233.922

106.149


01


Muntwezen


23.422


10.628


87.922


39.897




03


Garanties en waarborgen binnenland










04


Deelneming in het kapitaal van banken










05


(Her)verzekering van schaden aan derden










07


Regeling Bijzondere Financiering


175.000


79.412


34.000


15.429




08


Garantieregeling Particuliere Participatiemaatschappijen






1.000


454




09


Kosten betalingsverkeer rijksoverheid










10


Verwerving vermogenstitels










11


Tijdelijke regeling subsidie tankstations grensstreek Duitsland










12


Publieksets euromunten






111.000


50.370
















03




Financiën Buitenland


660.620


299.776




02


Garanties aan de Nederlandse Financierings-Maatschappij

voor Ontwikkelingslanden










03


Tijdelijke financiering van de liquiditeiten van de Nederlandse

Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden










04


Deelneming in het kapitaal van multilaterale

ontwikkelingsbanken






446.827


202.761




05


Garanties inzake deelneming in het kapitaal van multilaterale

ontwikkelingsbanken en garanties aan de EIB


10.815


4.908






07


Garanties aan De Nederlandsche Bank


250.000


113.445






08


Kredieten EU-betalingsbalanssteun aan lidstaten










10


Exportkredietverzekering


25.000.000


11.344.505


200.267


90.877




11


Regeling Herverzekering Investeringen


1.000.000


453.780






13


Deelneming in het kapitaal van Europese banken






13.526


6.138



14

Garanties inzake deelneming in het kapitaal van Europese

banken









16

Deelneming in het kapitaal van de Ontwikkelingsbank voor

het Midden-Oosten en Noord-Afrika









17

Garantie inzake deelneming in het kapitaal van de

Ontwikkelingsbank voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika









04

Fiscale Zaken en Belastingen

5.394.688

2.448.004


01


Personeel en materieel Belastingdienst


4.800.783


2.178.500


4.800.783


2.178.500




03


Bijdragen en staatsprijs betreffende fiscale zaken


370


168


370


168




04


Vervallen










05


Uitgaven heffings- en invorderingsrente


475.000


215.546


475.000


215.546




06


Garantie procesrisico's


250


113


100


45




08


Vergoeding proceskosten


6.966


3.161


6.966


3.161




09


Wet waardering onroerende zaken


70.839


32.145


70.839


32.145




10


Uitvoering belastingmaatregelen door derden


40.975


18.594


40.630


18.437















Mij bekend,

De Minister van Financiën,

Begrotingsstaat behorende bij de Wet van ..2001, Stb. ...

Begroting 2001, inclusief eerste suppletore begroting

Ministerie van Financiën (IXB)

Onderdeel ontvangsten

(1)

(2)

Art.

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde

Mutaties (+ of -) op grond van

begroting

eerste suppletore begroting

ontvangsten

ontvangsten

NLG 1000

EUR 1000

NLG 1000

EUR 1000

TOTAAL


196.339.293


89.094.890


-2.839.229


-1.288.386
















01




Algemeen


898.315


407.638








04


Afdracht Staatsloterij


236.595


107.362


53.000


24.050




05


Ontvangsten uit exploitatie Domeinen


209.774


95.191


10.500


4.765




06


Ontvangsten uit verkoop Domeinen


369.380


167.617


209.300


94.976




07


Diverse ontvangsten Domeinen

66.390

30.126

99.500

45.151


08

Ontvangsten omslagstelsel Rijkswagenpark

10.500

4.765

10

Diverse ontvangsten, kernministerie

5.676

2.576

4.000


1.815
















02




Financiën Binnenland


2.664.345


1.209.028








01


Winstuitkering De Nederlandsche Bank


2.400.000


1.089.073


683.000


309.932




02


Rente De Nederlandsche Bank-FMS account


16.300


7.397


12.740


5.781




03


Ontvangsten Muntwezen


1.066


484








04


Toename munten in circulatie


44.100


20.012








07


Diverse ontvangsten financiën binnenland


862


391








08


Dividend uit staatsdeelnemingen


83.600


37.936








10


Regeling Bijzondere Financiering en Garantieregeling

Particuliere Participatiemaatschappijen


21.000


9.529




11

Opbrengst verkoop vermogenstitels





12

Rente en aflossing diverse leningen

97.417

44.206

03

Financiën Buitenland

492.607

223.536

02

Tijdelijke financiering van de liquiditeiten van de Nederlandse

Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden





03

Ontvangsten Europese Investeringsbank

3.073


1.394


51


23




04


Kredieten EU-betalingsbalanssteun aan lidstaten






05


Diverse ontvangsten financiën buitenland


68.534


31.099








06


Exportkredietverzekering


420.000


190.588


265.000


120.252




07


Regeling Herverzekering Investeringen


1.000


454




















04




Fiscale Zaken en Belastingen


192.284.026


87.254.688









A. Niet-belastingontvangsten


1.695.917


769.575








01


Ontvangsten heffings- en invorderingsrente


850.000


385.713


150.000


68.067




02


Kosten vervolging


122.800


55.724








03


Ontvangsten uit verrichte werkzaamheden, Belastingdienst


11.300


5.128








04


Bijdrage van de EU in de inningskosten EU-douanerechten


404.000


183.327


1.200


545




27


Diverse ontvangsten, Belastingdienst


60.817


27.598


23.813


10.806



28

Opbrengsten van schikkingen en administratieve boeten

247.000

112.084

61.000

27.681

B. Belastingontvangsten

190.588.109

86.485.113

05

Inkomstenbelasting





06

Vermogensbelasting

165.000

74.874

9.000

4.084

07

Vennootschapsbelasting

37.105.000

16.837.515


1.981.000


898.939




08


Loon- en inkomstenbelasting


54.203.000


24.596.249


-2.731.000


-1.239.274




09


Dividendbelasting


5.635.000


2.557.052


139.000


63.075




10


Kansspelbelasting


310.000


140.672


15.000


6.807




11


Motorrijtuigenbelasting

4.635.000

2.103.271


-265.000

-120.252

12


Accijns van lichte olie

7.515.000

3.410.158


-382.000

-173.344

13


Accijns van minerale oliën anders dan lichte olie

5.209.000

2.363.741


-416.000

-188.773

14


Wijnaccijns en accijns van mousserende dranken

420.000

190.588


-8.000

-3.630

15


Alcoholaccijns

920.000

417.478

21.000

9.529


16


Bieraccijns

670.000

304.033


-21.000

-9.529
18

Tabaksaccijns

3.905.000


1.772.012


-76.000


-34.487




20


Belasting van personenauto's en motorrijwielen


6.925.000


3.142.428


-378.000


-171.529




21


Omzetbelasting


69.070.000


31.342.600


-689.000


-312.655




22


Belastingen van rechtsverkeer


9.160.000


4.156.627


-362.000


-164.268




23


Rechten van successie, van overgang en van schenking


3.380.000


1.533.777


184.000


83.496




24


Overige belastingontvangsten


80.000


36.302


25.000


11.345




25


Belastingen op milieugrondslag


8.360.000


3.793.603


-383.000


-173.798




26


Verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken en van enkele

andere producten


510.000


231.428


-23.000


-10.437




29


Belasting op zware motorrijtuigen


225.000


102.101


-2.000


-908




30


Ontvangsten die ten behoeve van het gemeentefonds en

provinciefonds worden afgezonderd


-27.813.891


-12.621.393


-1.050.333


-476.620















Mij bekend,

De Minister van Financiën,